Gama modelowa Fiata Doblo robi wrażenie. Obejmuje wersje osobowe, dostawcze, z krótkim lub długim rozstawem osi, z podwyższonym dachem oraz platformy do zabudowy (chłodnie, wywrotki). W takiej ofercie każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Testowana przez nas wersja Doblo to furgon o oznaczeniu XL, czyli wariant dysponujący największymi zdolnościami transportowymi. Jest to połączenie wydłużonej wersji Maxi z odmianą z podwyższonym dachem. Pojazd ma 4 740 mm długości, 1 832 mm szerokości i 2 125 mm wysokości, a rozstaw osi to 3 105 mm,. Auto jest wysokie, ale nie na tyle, by nie można było korzystać z myjni automatycznej. Trzeba jednak uważać na parkingach podziemnych.
Pojemność przedziału ładunkowego wynosi imponujące 5 m3, a ładowność użytkowa z kierowcą równe 1 000 kg. Cieszy niski próg załadunku o wysokości 545 mm. Dostęp do paki zapewniają tylne asymetryczne, dwuskrzydłowe drzwi otwierane na boki pod kątem 180 stopni oraz boczne przesuwane (w opcji po obu stronach). Paka jest regularnych kształtów (nadkola wchodzą minimalnie), dzięki czemu można efektywnie wykorzystać dostępną przestrzeń. Bezproblemowe mocowanie towarów zapewniają uchwyty umieszczone w podłodze. Jej łatwo zmywalne wykończenie pozwala na utrzymanie paki w czystości. Nie zapomniano też o przydatnym oświetleniu wnętrza.
Część pasażerską od ładunkowej standardowo oddziela stała przegroda (pełna lub przeszklona). W kabinie panują komfortowe warunki, jak na dostawczaka. Dwie osoby mają miejsca pod dostatkiem. We wnętrzu nie brakuje praktycznych schowków. Pod dachem umieszczono półkę, chociażby na dokumenty czy inne drobiazgi. Przewidziano też miejsce na telefon komórkowy i długopisy. Do wykorzystania są też pojemne kieszenie w drzwiach.
Żaden kierowca Doblo nie może narzekać na brak możliwości znalezienia odpowiedniej pozycji za kierownicą. Kolumna kierownicza jest bowiem regulowana w dwóch płaszczyznach, a fotel ma regulację na wysokość i precyzyjnie ustawiane oparcie przy pomocy pokrętła – tak dobrze nie jest w niektórych kompaktowych autach osobowych.
W aucie siedzi się jak w akwarium. Duża przednia szyba umożliwia świetną widoczność do przodu. W pełni zabudowany furgon naturalnie ma ograniczoną widoczność do tyłu – wewnętrzne lusterko jest zatem zbędne. Z pomocą podczas manewrów przychodzą duże podwójne lusterka boczne.
Samochód został wyposażony w silnik 1.6 MultiJet, który jest pośrednią propozycją wśród jednostek wysokoprężnych – w ofercie występują jeszcze 1.3 90 KM i 2.0 MultiJet 135 KM oraz benzyniak 1.4 95 KM. Turbodiesel o pojemności 1,6 litra zastąpił oferowany w poprzedniej generacji modelu motor 1.9 Multijet. W najnowszej wersji, spełniającej normę emisji spalin Euro 5, jednostka wyposażona jest seryjnie w system Start&Stop i filtr DPF. Nasza odmiana Euro 4 z 2012 roku jeszcze tych elementów nie posiadała.
Na papierze moc 105 KM może wydawać się niewystarczająca, ale w rzeczywistości okazuje się optymalna. Wysoki moment obrotowy 290 Nm osiągany jest już prz 1 500 obr./min. Bez większego obciążenia samochód cechuje się bardzo przyzwoitą dynamiką. Z ciężkim ładunkiem jest oczywiście nieco gorzej, ale samochody dostawcze to nie auta sportowe. Spalanie? Średnio około 7 litrów na 100 km. Będąc przy kosztach eksploatacji, warto zauważyć, że silnik 1.6 MultiJet wymaga rzadszych przeglądów okresowych – co 35 000 km.
Pojazd jest podatny na podmuchy powietrza. Mocniejszy wiatr, wyprzedzanie ciężarówek – w tych sytuacjach auto myszkuje i trzeba je uważnie kontrolować. Z racji dużych rozmiarów, przy wyższych prędkościach w kabinie robi się głośno. Auto prowadzi się całkiem pewnie, a do tego komfortowo, m.in. dzięki niezależnemu tylnemu zawieszeniu dwuwahaczowemu. Należy jednak pamiętać, że wysokie nadwozie i stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie powodują, że samochód mocniej wychyla się w szybciej pokonywanych zakrętach.
Chociaż w segmencie aut dostawczych stylistyka schodzi na dalszy plan, to Fiat Doblo jest ciekawie zaprojektowanym pojazdem. Masywny przód z dużymi reflektorami i osłoną chłodnicy, wypukłą maską oraz pokaźnych rozmiarów przednią szybą robi solidne wrażenie, i tak jest w rzeczywistości.
PodsumowanieFiat Doblo Cargo to samochód, który żadnej pracy się nie boi. To przemyślana konstrukcja – solidna i funkcjonalna. Bogata gama modelowa i lista akcesoriów sprawiają, że to pojazd wielozadaniowy, który można idealnie dopasować do własnych potrzeb. Testowana, największa odmiana XL cechuje się bardzo dużymi możliwościami transportowymi i wysoką ładownością.
Fiat Doblo Cargo XL w bogatszej wersji wyposażenia SX kosztuje od niecałych 68 500 zł netto.