Powszechny jest niestety pogląd, że kieliszek wódki, lampka wina czy jedno piwo nie mają żadnego wpływu na nasze zdolności motoryczne, że po tak niewielkiej ilości alkoholu śmiało możemy prowadzić. Nic bardziej mylnego! Nawet najmniejsza porcja alkoholu może wydłużyć czas reakcji na drodze. Dlatego każdy podróżujący – i kierowca, i pasażer – powinien zrobić wszystko, żeby bezpiecznie wrócić do domu. Nie ma nic dziwnego w tym, że spotkaniom rodzinnym, świętom, urlopom towarzyszy spożywanie alkoholu. Wyzwaniem jest natomiast społeczne przyzwolenie na częstowanie kierowców alkoholem. Ważne, żeby w sytuacji zachęcania nas do wypicia przysłowiowego „kieliszka”, mieć w towarzystwie sojusznika, który przypomni nam o naszych postanowieniach i pozwoli nie ulegać namowom pozostałych – radzi Miłosz Brzeziński, psycholog i ekspert kampanii Alkohol to odpowiedzialność.

Tuż po pracy wsiadamy za kierownicę i wyruszamy wraz z rodziną w daleką trasę. Zmęczenie, stres, chęć dotarcia na czas, złe warunki pogodowe – to wszystko sprawia, że zapominamy o bezpieczeństwie w podróży – mówi aspirant Robert Opas z Zespołu Prasowego Komendy Stołecznej Policji. Mgła, deszcz, nocne przymrozki i śliska nawierzchnia powodują, że na drodze szybko robi się niebezpiecznie. W listopadzie pogoda potrafi być naprawdę zdradziecka. Do tego dochodzi także problem nietrzeźwych kierowców. Nadal zbyt często zdarza się, że podczas kontroli drogowych w długie weekendy zatrzymujemy kierowców, którzy dzień wcześniej lub tego samego dnia spożywali alkohol. Duży odsetek takich podróżujących nie jest świadomy tego, po jakim czasie wolno im prowadzić samochód.

W tym roku głównym celem organizatorów i partnerów kampanii, jest popularyzacja asertywnych zachowań wśród kierowców i pasażerów. Asertywność to umiejętność, którą warto w sobie wyćwiczyć, choćby po to, żeby w sytuacji powrotów samochodem z imprezy, spotkania, wyjazdu, gdy jesteśmy częstowani alkoholem, umieć stanowczo powiedzieć nie. Dla wszystkich wybierających się w podróż organizatorzy i partnerzy akcji przygotowali wskazówki, o których warto pamiętać, nie tylko od święta:

Po pierwsze nie dajmy się namówić do picia alkoholu, gdy planujemy podróż samochodem. Wiele osób zapomina, że kieliszek wódki, lampka wina czy kufel piwa zawierają tę samą substancję – alkohol etylowy i mają identyczne działanie na organizm. Postanówmy więc sobie, że nigdy nie wsiadamy za kierownicę po spożyciu alkoholu. Niech to będzie złota zasada dla bezpieczeństwa naszego i naszych pasażerów. Tym samym aktywnie realizujmy przekaz całej kampanii: Prowadzę. Nie piję.

Po drugie – reagujmy, gdy widzimy zachowania nieodpowiedzialne. Czterech na pięciu Polaków przyznało, że widząc kierowcę, który zamierza prowadzić samochód po wypiciu alkoholu, nie reagowało, bo nie widziało takiej potrzeby. Podróż z rodziną czy przyjaciółmi w charakterze pasażera to świetna okazja do sprawdzenia, czy jesteśmy odpowiedzialni za wspólne bezpieczeństwo. Wielu sytuacji niebezpiecznych z pewnością można by uniknąć, gdyby pasażerowie umieli poprawnie zareagować. Pamiętajmy, że pasażer także uczestniczy w ruchu drogowym, a jego zachowania mogą zwiększyć bezpieczeństwo i komfort podróży.

Po trzecie – umiejętnie korzystajmy z alkoholu. Pamiętajmy o jedzeniu i napojach bezalkoholowych między drinkami. Dzięki temu dłużej zachowamy dobre samopoczucie i nie odwodnimy organizmu. Jedzmy dużo owoców i warzyw. Uważajmy też na to, ile alkoholu i kiedy wypijamy. Wątroba trawi tylko jedną jednostkę (tj. 10 ml) alkoholu na godzinę i nic nie może przyspieszyć tego procesu. Weźmy to pod uwagę, planując samochodowe powroty do domu.

Kampania „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” prowadzona jest przez firmę Diageo od trzech lat. W tegorocznej edycji organizatorzy współpracują z: siecią supermarketów Real, Instytutem Transportu Samochodowego, Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar i Fundacją „Krzyś”. Honorowy patronat nad kampanią objął Warszawski Uniwersytet Medyczny. Organizatorzy w ramach akcji opracowali i promują zasady odpowiedzialnego picia alkoholu, koncentrujące się na czterech głównych kwestiach: niesiadaniu za kierownicą po spożyciu alkoholu, spożywaniu alkoholu tylko przez osoby pełnoletnie, uzupełnianiu płynów i jedzeniu w trakcie spożywania alkoholu.

W ramach kampanii organizatorzy prowadzą szereg różnorodnych działań promujących odpowiedzialne picie alkoholu, w tym również udostępniają na stronie kampanii www.pijrozwaznie.pl bezpłatne, profesjonalne szkolenie z zakresu asertwnych zachowań związanych z piciem alkoholu i zbierają deklaracje poparcia dla idei akcji pod hasłem „Prowadzę. Nie piję”. Spośród prawie 75 000 zebranych do tej pory deklaracji, ok. 68 000 złożyli klienci punktów sprzedaży alkoholu sieci Real, ponad 6 000 natomiast internauci.

Eksperci kampanii:

Dr Ewa Tokarczyk – doktor psychologii. Specjalizuje się w psychologii transportu. W Instytucie Transportu Samochodowego prowadziła szereg projektów i badań dotyczących zachowań kierowców w ruchu drogowym i wpływu różnych czynników na nie oddziałujących. Wykładowca Pedagogium Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Warszawie.

Prof. Iwona Wawer – chemik, profesor nauk farmaceutycznych na Wydziale Farmaceutycznym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Zajmuje się badaniami nad stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami. Jest autorem i współautorem ponad 150 publikacji naukowych. Od 2011 r. ekspert kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie”.