Raport TÜV 2013 powstał na podstawie przeglądów rejestracyjnych wykonanych w Niemczech od lipca 2011 do czerwca 2012 r. Kontroli poddano aż 8 105 174 samochody. Badania są przeprowadzane na stanowiskach diagnostycznych, gdzie specjaliści wychwytują wszystkie problemy, które pośrednio lub bezpośrednio zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Sprawdzane są m.in.:

  • zawieszenie,silnik,układ kierowniczyprzeniesienie napęduoświetleniezabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii i przewodów hamulcowych.

Wszystkie informacje o usterkach spływają do banku danych i są dzielone na: mało istotne problemy, poważne awarie i niedomagania eliminujące samochód z ruchu. Tam też są sortowane na pięć kategorii wiekowych – od 2- i 3-latków do 10- i 11-latków. Nie traktujcie jednak tego zestawienia jako wyroczni podczas zakupu używanych czterech kółek, lecz raczej jako jedną ze składowych oceny trwałości pojazdu. Dlaczego? W raporcie TÜV nie ujęto awarii unieruchamiających auto na drodze bądź innych typowych usterek, z którymi użytkownicy spotykają się podczas codziennej eksploatacji. To sprawozdanie z przeglądu rejestracyjnego, czyli egzaminu dopuszczającego samochód do ruchu. Jeśli więc ktoś dba o swoje cztery kółka, przegląd zaliczy bez problemu, mimo że w ciągu roku pojazd był kilkakrotnie naprawiany.

Raport TÜV można więc określić mianem statystyki – jak dbasz, tak masz!

W pierwszej części publikacji pełnego raportu TÜVprezentujemy dane dotyczące najmłodszej kategorii wiekowej, czyli samochodów 2- i 3-letnich. Czołowe lokaty w poszczególnych grupach wiekowych okupują – jak zwykle – auta japońskie i niemieckie. Niespodzianką jest zwycięstwo Volkswagena Polo, szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę ostatnie problemy z łańcuchowym napędem rozrządu jednostki 1.4 TSI.

Mniej zaskakujące są drugie i piąte miejsca modeli Mazdy (odpowiednio serii 3 i 2), natomiast od lat normę stanowią świetne pozycje samochodów Toyoty – 4. lokata Avensisa oraz 7. ex aequo Priusa, Yarisa i iQ. Na dobrych pozycjach rankingu znalazły się również popularne modele Audi, BMW, Mercedesa i Opla czy też chętnie kupowane SUV-y Hondy, Suzuki oraz Volkswagena. Pierwszą pięćdziesiątkę zamyka m.in. Renault Modus, które jest najwyżej sklasyfikowanym samochodem francuskim w najmłodszej kategorii wiekowej.

W środkowej części zestawienia znajdziemy auta cieszące się dużym wzięciem na rynku wtórnym, np. Skody Fabię i Octavię (odpowiednio 61. i 63. pozycja), Hondę Accord (64. miejsce), Forda Focusa (74.) oraz VW Passata (83.). Natomiast najgorsze lokaty przypadły modelom Dacii (Logan i Sandero), Fiata (Doblò i Panda), Chevroleta (Aveo i Matiz/Spark), a także Citroëna (C2, C4, C5 i Berlingo).

Niskie miejsca zajmują również: Kia Sorento, Renault Kangoo i Peugeot 407. Spośród wszystkich kontrolowanych podzespołów w samochodach 2- i 3-letnich najwięcej zastrzeżeń diagności mieli do stanu oświetlenia – głównie ustawienia reflektorów oraz sprawności świateł przednich i tylnych. Nie najlepszą kondycję prezentowały również elementy przedniego zawieszenia, a także tarcze hamulcowe.

Raport TUV samochody 2- i 3- letnie

Foto: Auto Świat
Raport TÜV 2013: niemieckie i japońskie górą!