Japończycy to pracowity naród. Patrząc jednak na historię kompaktowych kombi Hondy i Toyoty, mamy wrażenie, że rezygnując z ich sprzedaży, obie marki przespały kilka lat. Za to gdy już się obudziły, zaoferowały rozwiązania, jakich nie znajdziemy u konkurencji. Toyota ma w ofercie Aurisa Touring Sportsa w wersji hybrydowej, a Honda wypuściła na rynek rekordzistę pod względem przestrzeni bagażowej.
Nie tylko pojemnie, ale i funkcjonalnie
Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to żaden z klasowych rywali nie może zaoferować więcej niż Civic Tourer (624/1668 l): Golf Variant (605/1620 l), Astra Sports Tourer (500/1550 l), Ford Focus kombi (490/1516 l), Toyota Auris Touring Sports (530/1658 l). Nawet Skoda Octavia Combi – obecnie już model klasy średniej – również częściowo zostaje w tyle (610/1740 l).
Jednak kompaktowe kombi Hondy pokonuje konkurencję nie tylko pojemnym kufrem. W Tourerze pojawił się znany z Jazza i zastosowany także w hatchbacku oryginalny system składania tylnych foteli Magic Seats, który pozwala ustawić siedzisko w pozycji pionowej i uzyskać w ten sposób dodatkową przestrzeń ładunkową. Nie zabrakło także równej powierzchni w bagażniku po złożeniu oparć tylnej kanapy oraz podwójnej podłogi ze schowkiem o pojemności aż 117 litrów. Użytkownicy kombi docenią ponadto: niski próg załadunku (565 mm), wysoko podnoszoną tylną klapę (ponad 180 cm), łatwo składającą się roletę bagażnika i możliwość jej schowania w przestrzeni pod podłogą kufra.
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC
Silnik: t.diesel R4, poj. skokowa 1597 cm3,moc maks. 120 KM przy 4000 obr./min. Wymiary: dł./szer./wys. 4535/1770/1480 mm.Masa własna/ładowność 1337/553 kg.Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s.Prędkość maksymalna 195 km/h.Średnie spalanie 3,8 l/100 km.Zbiornik paliwa 50 l.Pojemność bagażnika 624/1668 l |
Ponieważ kombi powstało na bazie hatchbacka, rozstaw osi pozostał bez zmian. W obydwu samochodach jest więc niemal taka sama przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, a to oznacza wygodne warunki podróżowania. Większą część ładunkową uzyskano dzięki powiększeniu tylnego zwisu (o 235 mm) i podwyższeniu linii dachu (o 10 mm).
Kombi ma adaptacyjne zawieszenie
Nowością w tym modelu jest możliwość zmiany twardości tylnych amortyzatorów. Kierowca za pomocą przycisku w kabinie może wybrać jedno z trzech ustawień zawieszenia: Comfort, Normal i Dynamic. W trakcie jazd testowych nieobciążoną Hondą Civic Tourer trudno było dostrzec różnice w specyfice poszczególnych ustawień. Z pewnością będą one bardziej zauważalne podczas jazdy samochodem z kompletem pasażerów i bagaży na pokładzie.
Oprócz adaptacyjnego zawieszenia w Tourerze zmieniono charakterystykę sprężyn, geometrię kół oraz przeprojektowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Wszystko po to, by japońskie kombi prowadziło się równie dynamicznie, jak hatchbacka, a jednocześnie by zapewniało większe możliwości przewożenia cięższych ładunków.
Priorytetem dla konstruktorów
Tourera było bezpieczeństwo, dlatego pojawił się w nim cały zastęp elektronicznych pomocników. Wśród nich: czujnik martwego pola, ostrzeganie o ryzyku wystąpienia kolizji, Lane Assist, aut. światła drogowe, awaryjne hamowanie w mieście, rozpoznawanie znaków drogowychi ostrzeżenie o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego.
Cena wersji Hondy Civic Tourer 1.6 iDTEC Comfort ok. 92 000 zł