Współpraca pomiędzy firmami samochodowymi często jest postrzegana jako coś złego, odbierającego autom indywidualność. Nie zawsze to jednak prawda, czego przykładem może być Nissan Note – wykorzystano w nim płytę podłogową Renault Modusa, którą połączono z elementami znanymi np. z Micry K12 (z lat 2002-10).
Funkcjonalność nadwozia Nissana Note’a trzeba ocenić bardzo wysoko, zwłaszcza gdy zdecydujecie się na bogatszą wersję wyposażeniową. Wszystkie auta mają co prawda przesuwaną o 16 cm kanapę (pojemność kufra zmienia się dzięki temu z 280 do 437 l), ale takie dodatki, jak odwracalna (łatwo zmywalna) podłoga ustawiana na różnych poziomach, stoliki w oparciach przednich siedzeń czy schowek pod składanym na płasko oparciem przedniego fotela, są tylko w niektórych.
Jak na małego vana przystało, z tyłu jest sporo przestrzeni, ale wnętrze ma swe wady. Można do nich zaliczyć: przeciętną szerokość kokpitu (1370 mm z pewnością nie pozwoli na wygodną jazdę w trzy osoby z tyłu), słabe wyprofilowanie siedziska kanapy i ograniczoną przestrzeń na przednich fotelach.
Podstawowym źródłem napędu Nissana Note jest japoński motor benzynowy 1.4. Mimo niewielkiej pojemności zapewnia zadowalającą dynamikę (dane testowe: 0-100 km/h w 13,0 s), średnie spalanie nieco poniżej 7 l/100 km też wypada przyzwoicie. Dynamika mocno pogarsza się przy pełnym załadunku. Kto ma większe oczekiwania i zgodzi się na dodatkowe 0,8 l/100 km, niech szuka wersji 1.6.
Użytkownicy ceniący sobie dawną jakość Nissana mogą poczuć się nieco zawiedzeni – Note jest niestety dręczony drobnymi usterkami. W przypadku silnika są to wycieki oleju, ale nierzadko dochodzi też do falowania obrotów, za co może odpowiadać sonda lambda lub zanieczyszczona przepustnica.
Łańcuch rozrządu okazuje się bardzo trwały – przypadki zużycia zdarzają się, ale są sporadyczne. I dobrze, bo nowy kompletny zestaw w ASO wraz z robocizną oznacza wydatek… ponad 3500 zł! Raczej nie ma też kłopotów ze zużyciem oleju ani z trwałością układu korbowo-tłokowego.
Od usterek nie jest wolne nadwozie – widać czasem ślady korozji, ale nie są one zbyt dokuczliwe. Częściej spotkacie się z uszkodzeniem wiązki elektrycznej tylnej klapy (problem z otwarciem) lub przeciekającą przednią szybą (niewłaściwe wklejenie). Zdarza się też, że posłuszeństwa odmawia któreś z urządzeń wnętrza, np. wentylator dmuchawy.
Usterek jest sporo, ale praktycznie wszystkie można tanio wyeliminować. To istotna zaleta modelu. Części są tanie i łatwo dostępne, wiele elementów pasuje np. z Micry.
Nissan Note - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne
Nissan Note - ceny części | |
Filtr oleju | od 15 zł |
Filtr powietrza | od 25 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 105 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 240 zł |
Sprzęgło (kpl. z wysprz.) | od 810 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 600 zł |
Reflektor | od 330 zł |
Błotnik przedni | od 560 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Note’a 1.4/88 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Nissan Note koszty serwisu | |
Olej silnikowy | co 20 tys. km/rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km/6 lat |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | bez okres. wym. |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km/rok |
Napęd rozrządu | bez okres. wym. |
Częstotliwość przeglądów zależy od wersji silnikowej – jednostki 1.4 oraz 1.6 (nie mówiąc o dieslu) pochodzą z innych rodzin. W układzie rozrządu – łańcuch.
Nissan Note - Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1386 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 88/5200 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 128/3200 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 280-437-1332 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1092/454 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4083/1691/1550 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 165 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 7,9/5,3/6,3 |
Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Użytkownicy Nissanów Note’ów najczęściej skarżą się na stuki i trzaski dochodzące z podwozia. Ich źródło bywa bardzo zróżnicowane. W układzie kierowniczym najczęściej zużyciu ulegają krzyżaki – wałek z dwoma przegubami kosztuje (w ASO) 615 zł, wymiana: ok. 160 zł.
To nie najgorszy rezultat, bo w pokrewnej technicznie Micrze częściej trzeba było wymieniać (za duże pieniądze) cały zespół kolumny ze wspomaganiem. Bardzo niską trwałość (nawet ok. 40 tys. km) mają przednie wahacze (bardzo dobry zamiennik kosztuje 250 zł), można też szukać stuków np. przy stabilizatorze – w obejmach.
Kolejne zapalne miejsce to górne łożyskowanie kolumn MacPhersona. W podwoziu zdarzają się też zużyte łożyska kół, za to amortyzatory okazują się dość trwałe.
Nissan Note - Nasza ocena
Zakup Note’a 1.4 wymaga zastanowienia - Oceniając auto, nie sposób przemilczeć licznych drobnych usterek, słabego silnika i niedociągnięć we wnętrzu. Jednak naprawy nie kosztują dużo, a w kokpicie jest wiele ciekawych rozwiązań.