Współpraca pomiędzy firmami samochodowymi często jest postrzegana jako coś złego, odbierającego autom indywidualność. Nie zawsze to jednak prawda, czego przykładem może być Nissan Note – wykorzystano w nim płytę podłogową Renault Modusa, którą połączono z elementami znanymi np. z Micry K12 (z lat 2002-10).

Funkcjonalność nadwozia Nissana Note’a trzeba ocenić bardzo wysoko, zwłaszcza gdy zdecydujecie się na bogatszą wersję wyposażeniową. Wszystkie auta mają co prawda przesuwaną o 16 cm kanapę (pojemność kufra zmienia się dzięki temu z 280 do 437 l), ale takie dodatki, jak odwracalna (łatwo zmywalna) podłoga ustawiana na różnych poziomach, stoliki w oparciach przednich siedzeń czy schowek pod składanym na płasko oparciem przedniego fotela, są tylko w niektórych.

Jak na małego vana przystało, z tyłu jest sporo przestrzeni, ale wnętrze ma swe wady. Można do nich zaliczyć: przeciętną szerokość kokpitu (1370 mm z pewnością nie pozwoli na wygodną jazdę w trzy osoby z tyłu), słabe wyprofilowanie siedziska kanapy i ograniczoną przestrzeń na przednich fotelach.

Podstawowym źródłem napędu Nissana Note jest japoński motor benzynowy 1.4. Mimo niewielkiej pojemności zapewnia zadowalającą dynamikę (dane testowe: 0-100 km/h w 13,0 s), średnie spalanie nieco poniżej 7 l/100 km też wypada przyzwoicie. Dynamika mocno pogarsza się przy pełnym załadunku. Kto ma większe oczekiwania i zgodzi się na dodatkowe 0,8 l/100 km, niech szuka wersji 1.6.

Użytkownicy ceniący sobie dawną jakość Nissana mogą poczuć się nieco zawiedzeni – Note jest niestety dręczony drobnymi usterkami. W przypadku silnika są to wycieki oleju, ale nierzadko dochodzi też do falowania obrotów, za co może odpowiadać sonda lambda lub zanieczyszczona przepustnica.

Łańcuch rozrządu okazuje się bardzo trwały – przypadki zużycia zdarzają się, ale są sporadyczne. I dobrze, bo nowy kompletny zestaw w ASO wraz z robocizną oznacza wydatek… ponad 3500 zł! Raczej nie ma też kłopotów ze zużyciem oleju ani z trwałością układu korbowo-tłokowego.

Od usterek nie jest wolne nadwozie – widać czasem ślady korozji, ale nie są one zbyt dokuczliwe. Częściej spotkacie się z uszkodzeniem wiązki elektrycznej tylnej klapy (problem z otwarciem) lub przeciekającą przednią szybą (niewłaściwe wklejenie). Zdarza się też, że posłuszeństwa odmawia któreś z urządzeń wnętrza, np. wentylator dmuchawy.

Usterek jest sporo, ale praktycznie wszystkie można tanio wyeliminować. To istotna zaleta modelu. Części są tanie i łatwo dostępne, wiele elementów pasuje np. z Micry.

Nissan Note - Eksploatacja: koszty, serwis, dane techniczne

Nissan Note - ceny części
Filtr oleju od 15 zł
Filtr powietrza od 25 zł
Klocki hamul. (przód) od 105 zł
Tarcze hamul. (przód) od 240 zł
Sprzęgło (kpl. z wysprz.) od 810 zł
Amortyz. (kpl.; przód)  od 600 zł
Reflektor od 330 zł
Błotnik przedni od 560 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Note’a 1.4/88 KM z 2007 r., dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.

Nissan Note koszty serwisu
Olej silnikowy co 20 tys. km/rok 
Filtr powietrza  co 60 tys. km 
Płyn chłodzący co 120 tys. km/6 lat 
Płyn hamulcowy co 2 lata
Świece zapłonowe co 60 tys. km 
Olej w skrzyni bez okres. wym.
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km/rok 
Napęd rozrządu bez okres. wym.

Częstotliwość przeglądów zależy od wersji silnikowej – jednostki 1.4 oraz 1.6 (nie mówiąc o dieslu) pochodzą z innych rodzin. W układzie rozrządu – łańcuch.

Nissan Note - Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1386
Moc maks. (KM/obr./min) 88/5200
Maks. moment (Nm/obr./min) 128/3200
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Pojemność bagażnika (l) 280-437-1332
Masa własna/ładowność (kg) od 1092/454
Rozstaw osi (mm) 2600
Wymiary (dł./szer./wys.) 4083/1691/1550
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,1
Prędkość maksymalna (km/h) 165
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) 7,9/5,3/6,3

Nasz ekspert radzi: na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

Użytkownicy Nissanów Note’ów najczęściej skarżą się na stuki i trzaski dochodzące z podwozia. Ich źródło bywa bardzo zróżnicowane. W układzie kierowniczym najczęściej zużyciu ulegają krzyżaki – wałek z dwoma przegubami kosztuje (w ASO) 615 zł, wymiana: ok. 160 zł.

To nie najgorszy rezultat, bo w pokrewnej technicznie Micrze częściej trzeba było wymieniać (za duże pieniądze) cały zespół kolumny ze wspomaganiem. Bardzo niską trwałość (nawet ok. 40 tys. km) mają przednie wahacze (bardzo dobry zamiennik kosztuje 250 zł), można też szukać stuków np. przy stabilizatorze – w obejmach.

Kolejne zapalne miejsce to górne łożyskowanie kolumn MacPhersona. W podwoziu zdarzają się też zużyte łożyska kół, za to amortyzatory okazują się dość trwałe.

Nissan Note - Nasza ocena

Zakup Note’a 1.4 wymaga zastanowienia - Oceniając auto, nie sposób przemilczeć licznych drobnych usterek, słabego silnika i niedociągnięć we wnętrzu. Jednak naprawy nie kosztują dużo, a w kokpicie jest wiele ciekawych rozwiązań.