Wraz z debiutem kolejnej generacji X-Traila Nissan postanowił połączyć tradycyjne dla marki doświadczenie w segmencie samochodów 4x4 z rozwiązaniami typowymi dla crossoverów. Nowy X-Trail zmienił również proporcje. Jest dłuższy od poprzednika o 17 mm, szerszy o 30 mm, ale niższy o 5 mm. Powiększono (o 76 mm) rozstaw osi, a masa auta spadła o 90 kg. Bez zmian pozostał 210-milimetrowy prześwit.

Nowy Nissan X-Trail - teraz więcej przestrzeni

Wydłużenie rozstawu osi pozwoliło wygospodarować sporo przestrzeni dla pasażerów. W wersjach przednionapędowych udało się nawet zmieścić trzeci rząd siedzeń, które są chowane w podłodze bagażnika (na krótkich dystansach wystarczą).

Kanapę w drugim rzędzie można przesuwać i składać w proporcjach 40/20/40. Pasażerowie z tyłu docenią możliwość regulacji kąta pochylenia jej oparć. Siedzenia umieszczono w układzie amfiteatralnym, podróżujący z tyłu mają więc zagwarantowaną dobrą widoczność.

Diesel Nissana X-Trail jest dynamiczny i oszczędny

Pod maską znajdziecie czterocylindrowego diesla 1.6 dCi z common railem i turbosprężarką. Silnik osiąga moc 130 koni mechanicznych i 320 Nm momentu obrotowego. Tyle samo rozwijała starsza, dwulitrowa jednostka turbo dCi.

Silnik wysokoprężny dobrze spisuje się w roli napędu nowego Nissana X-Traila. Wersja 4WD rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 11 s. Prędkość maksymalna to 186 km/h. W codziennej eksploatacji istotniejsza jest elastyczność i tę silnik 1.6 gwarantuje. Maksimum momentu obrotowego występuje już od 1750 obr./min i trafia na koła za pośrednictwem 6-biegowej przekładni mechanicznej lub bezstopniowej skrzyni CVT (elektronicznie wygenerowano w niej siedem przełożeń). Przekładnia bezstopniowa jest dostępna jedynie w wersjach przednionapędowych.

Bezpieczeństwo to priorytet

Projektanci wyposażyli X-Traila w zestaw urządzeń zwiększających bezpieczeństwo jazdy, które wchodzą w skład pakietu Safety Shield. Jego elementami są m.in. systemy: rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i pojazdach niewidocznych w martwym polu lusterek oraz wykrywające obiekty poruszające się z tyłu samochodu, a także zestaw kamer 360°.

Komputer miksuje przekazywany obraz i tworzy przydatny podczas parkowania widok pojazdu „z lotu ptaka”. W wyposażeniu nowego X-Traila jest również system awaryjnego hamowania. Pakiet Safety Shield zawiera także układ ostrzegania o zmęczeniu kierowcy oraz adaptacyjne światła drogowe.

Nissan X-Trail będzie oferowany w trzech wariantach wyposażeniowych: Visia, Acenta i Tekna. W każdym z nich w standardzie znajdziecie m.in.: klimatyzację, obręcze kół ze stopów metali lekkich, 6 poduszek powietrznych, diodowe światła do jazdy dziennej i pięciocalowy kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników. Najbogatsza wersja Tekna ma dodatkowo: diodowe reflektory z adaptacyjnymi światłami drogowymi, skórzaną tapicerkę oraz system uruchamiania silnika za pomocą przycisku „Start/Stop”.

Nissan X-Trail - podsumowanie

Nowy Nissan X-Trail ma spore szanse na rynkowy sukces. Oferuje praktycznie wszystko to, czego oczekują nabywcy aut tego segmentu, czyli: wysoki poziom komfortu, bogate wyposażenie, funkcjonalne i przestronne wnętrze oraz oszczędny i dynamiczny układ napędowy. Nissan mocno wierzy w sukces, bo zapowiedział montaż tego modelu w aż 9 fabrykach i sprzedaż w 190 krajach na całym świecie.