Najbardziej widoczną zmianą jest przedni pas z zespolonymi lampami, wyposażonymi w światła mijania LED i po raz pierwszy dostępnymi z kompletnym oświetleniem LED-owym (opcja). Poza tym, przeprojektowano zderzaki i przestylizowano tylne lampy, które optycznie poszerzają nadwozie.
Modernizacja objęła również wnętrze nowej Klasy E Coupe i Cabriolet. Przez całą deskę rozdzielczą biegnie dwuczęściowe wykończenie, dostępne w wersji wzorowanej na drewnie lub aluminium. Nowy jest także panel instrumentów z trzema zatopionymi w tubach zegarami, ekran na konsoli środkowej w lśniącej oprawie oraz analogowy czasomierz.
Nowa Klasa E oferuje niemal nieograniczone możliwości indywidualizacji. Gama odcieni nadwozia i wnętrza wzbogaciła się o nowe barwy oraz kombinacje, takie jak lakier deep-sea blue kontrastujący z jedwabnym beżem w kabinie.
Paleta sześciu silników benzynowych obejmuje wersje o mocy od 135 kW (184 KM) do 300 kW (408 KM), a trzech turbodiesli - od 125 kW (170 KM) do 195 kW (265 KM).
Pod maską Klasy E debiutują benzynowe jednostki 4-cylindrowe BlueDIRECT ze strumieniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa - technologią, znaną już w ostatniej generacji 6- i 8-cylindrowych agregatów Mercedesa. Zastosowano w nich piezoelektryczne wtryskiwacze, wieloiskrowy zapłon, turbodoładowanie, pełną regulację wałka rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych, a także pompę oleju ze sterowaniem na żądanie. W efekcie silniki spełniają już normę emisji spalin Euro VI, która zacznie obowiązywać w 2015 roku.
Do grona nowości należy również 6-cylindrowy silnik benzynowy BlueDIRECT pod maską modelu E 400 - po raz pierwszy z podwójnym turbodoładowaniem. 6-cylindrowy turbodiesel dostępny jest teraz w wersji BlueTEC, uzbrojonej w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Także te jednostki spełniają normę Euro VI.
W Klasie E Coupe i Cabriolet pojawią się także najnowocześniejsze systemy wspomagania i bezpieczeństwa. Projektanci Mercedes-Benz określają je mianem "intelligent drive". Bazę dla innowacyjnej technologii stanowi układ czujników wraz z kamerą stereoskopową. Jej obiektywy generują trójwymiarowy obraz przestrzeni do 50 m przed samochodem. Inteligentne algorytmy przeprowadzają ocenę trójwymiarowych informacji w celu wykrycia i przeprowadzenia identyfikacji napotykanych obiektów - zarówno pod kątem pojazdów poprzedzających, przecinających tor ruchu samochodu, jak i nadjeżdżających z przeciwka, a także przechodniów i różnego rodzaju znaków drogowych w szerokim polu widzenia.