Prace modernizacyjne we francuskim zakładzie Renault rozpoczęto w 2011 roku. Zainwestowano 420 mln euro, a fundusze przeznaczono na zakup i modernizację nowych urządzeń.

Według oficjalnych informacji od 2014 roku bramy zakładu Georges Besse w Dauai będą opuszczać następcy modelu Espace, Laguna (liftback i kombi) oraz Scénic (w dwóch długościach nadwozia). Najdłużej z tej trójki produkowany jest Espace, którego obecna generacja jest w sprzedaży od 10 lat.

Najważniejszą zmianą zakładu w Douai jest przystosowanie linii produkcyjnej do montowania róznych modeli, co już staje się normą dla wszystkich zakładów Renault Group we Francji, Hiszpanii i Słowenii. Po zmianach zakład Georges Besse będzie mógł od przyszłego roku produkować pięć różnych nadwozi na jednej taśmie.

Ważną częścią modernizacji będzie nowa tłocznia do blach. W tym zakładzie powstawać będą także komponenty z towrzyw sztucznych przeznaczone dla innych fabryk.

Wyzwanie technologiczne i wyzwanie dla personelu

Prace technologiczne mające dostosować fabrykę do produkcji 5 rodzajów nadwozia rozpoczęły się latem 2011 r. Większość obecnie prowadzonych działań dotyczy wdrożenia nowych technologii tłoczenia (w Douai znajduje się jeden z największych ośrodków tłoczenia blach Grupy Renault):

▪ Tłoczenie blach na gorąco: nowość w Grupie Renault. Technologia ta pozwala na zmniejszenie masy samochodu, jako że grubość blachy jest mniejsza (co oznacza również zmniejszenie emisji CO2). Przekłada się ona także na zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ materiał nabiera cech mechanicznych charakterystycznych dla hartowanej stali (odporność i elastyczność).

▪ Rozszerzenie produkcji elementów z tworzyw sztucznych: dzięki 2 nowym prasom i nowej linii montażowej, Douai zwiększy produkcję w tym zakresie, a jej część będzie eksportowana do innych fabryk Grupy Renault.

▪ Tłoczenie aluminium: to nowa technologia w fabryce w Douai, która pozwoli na zmniejszenie masy samochodów, a więc i zmniejszenie emisji CO2.

Inne istotne prace dotyczą modernizacji istniejących urządzeń, między innymi:

▪ Zmiany gabarytów niektórych urządzeń i instalacji, w szczególności w dziale lakierniczym.

▪ Przekształcenia i modernizacji urządzeń w celu uzyskania większej elastyczności i możliwości pracy z różnorodnymi produktami.

W dziale budowy karoserii wprowadzono nową linię montażową, która produkować będzie różne modele. W dziale montażowym przejście na jedną linię produkcyjną jest organizowane we współpracy z działem logistyki. Na tym etapie wprowadzona zostaje kompletacja: dział logistyki będzie zajmował się wcześniejszym przygotowaniem zestawów części, które następnie będą umieszczane wzdłuż linii w celu ich bezpośredniego montażu. Pozwoli to na większą ergonomię pracy i podniesienie jakości produktów. Przestrzeń wzdłuż linii produkcyjnej zostanie powiększona, co przełoży się na większy komfort oraz bezpieczeństwo pracy. Planowane jest wprowadzenie urządzenia tapicerującego o zmiennej wysokości w celu zwiększenia wygody i ergonomii pracy.