Jedenaście z dwudziestu dwóch odcinków specjalnych wygrał duet Ogier/Ingrassia. Ich 315-konne Polo R WRC z numerem 8 znajdowało się na prowadzeniu rajdu od drugiego odcinka specjalnego aż do samej mety. Punktem wyjściowym do osiągnięcia sukcesu było zwycięstwo w czwartkowych kwalifikacjach, kiedy to Ogier zanotował najlepszy czas, plasując się siedem pozycji przed kilkukrotnym mistrzem świata. Sebastian Loeb ukończył rajd na drugiej pozycji ze stratą 41,8 sekund do swojego rodaka. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (FIN / FIN) w drugim Polo R WRC zajęli czwarte miejsce.

Ogier jest drugim kierowcą pochodzącym z Europy Centralnej, który wygrał Rajd Szwecji od 1950 roku. Do tej pory triumfowali niemal wyłącznie Skandynawowie. Pierwszym, który przełamał dominację kierowców ze Szwecji, Norwegii i Finlandii był wielokrotny mistrz świata Sebastian Loeb zwyciężając w 2004 roku.

Ekstremalne warunki pogodowe

Rajd Szwecji jest bardzo wyjątkową rundą w kalendarzu WRC. Jest to jedyny rajd, który odbywa się wyłącznie na lodzie i śniegu. Zespoły używają specjalnych opon Michelin z kolcami, jak również specjalnych olejów Castrol dla silnika, skrzyni biegów i dyferencjałów.

Ogier na czele klasyfikacji generalnej WRC

Sebastian Ogier wygrał tzw. Power Stage, dzięki czemu wyprzedza w klasyfikacji generalnej aktualnego mistrza świata. Pierwsza trójka otrzymuje bowiem dodatkowe punkty. Ogier prowadzi w klasyfikacji kierowców i o trzy punkty wyprzedza Loeba.

Kolejny rajd w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) odbędzie się w dniach 7 – 10 marca 2013 w Meksyku.

Sabastian Ogier, Volkswagen Polo R WRC

„Tego uczucia nie da się opisać! W samochodzie krzyczeliśmy z radości. To jest po prostu niesamowite, aby odnieść pierwsze zwycięstwo dla Volkswagena i zespołu w zaledwie naszym drugim starcie. Prawdopodobnie jest to najwspanialszy moment w mojej karierze. Polo R WRC spisywał się perfekcyjnie przez cały czas. Chłopacy wykonali fantastyczną pracę przygotowując samochód. Podczas Rajdu Szwecji może się dużo zdarzyć. Warunki są bardzo trudne - wygrywając tu, jako drugi kierowca z środkowej Europy i wyprzedzając najlepszego kierowcę rajdowego wszech czasów, czuję się ogromnie dumny. Musieliśmy dawać z siebie wszystko aż do ostatniego odcinka, ponieważ Sebastian Loeb atakował do samej mety. Bałem się, że zniweluje różnicę dziś rano, w szczególności na otwierającym odcinku Mitandersfors. Nie stało się tak, i teraz jestem po prostu przeszczęśliwy”.

Rajd Szwecji 2013, wyniki Power Stage:

1. Ogier/Ingrassia (F/F), Volkswagen 9:54.1 min.2. Latvala/Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 0.9 sec.3. Østberg/Andersson (N/S), Ford + 3.2 sec.

Rajd Szwecji 2013 - wyniki:

1. S. Ogier/J. Ingrassia (F/F), Volkswagen 3:11:41.9 hrs.2. S. Loeb/D. Elena (F/MC), Citroën + 41.8 sec.3. M. Østberg/J. Andersson (N/S), Ford + 1:24.5 min.4. J.M. Latvala/M. Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1:30.6 min.5. T. Neuville/N. Gilsoul (B/B), Ford + 5:06.4 min.6. J. Hänninen/T.Tuominen (FIN/FIN), Ford + 5:43.1 min.7. M. Prokop/M. Ernst (CZ/CZ), Ford + 11:25.4 min.8. H. Solberg/E. Axelsson (N/S), Ford + 11:42.7 min.

Rajdowe Samochodowe Mistrostwa Świata FIA - klasyfikacja generalna:

1. Sébastien Ogier - 46 punktów; 2. Sébastien Loeb - 433. Mads Østberg - 24 4. Dani Sordo - 15 5. Jari-Matti Latvala - 14 6. Mikko Hirvonen - 126. Martin Prokop - 12 8. Bryan Bouffier - 108. Thierry Neuville - 10 10. Juho Hänninen - 8

Fot. Willy Weyens