W okresie 6 pierwszych miesięcy roku światowy rynek samochodowy odnotował wzrost rzędu 4%. Taki rozwój sytuacji jest zasługą dwóch potężnych regionów: Europy i Chin.

W tym czasie CITROËN sprzedał 624 000 samochodów na świecie, co oznacza 7% wzrost w porównaniu do pierwszego półrocza 2013 roku. Taki wynik koncern zawdzięcza Chinom i Europie. To dla marki CITROËN kluczowe rynki, ponieważ trafia na nie 85 proc. sprzedaży światowej. Dodatkowo wyniki marki CITROËN w tych regionach przewyższają wyniki prezentowane przez całe tamtejsze rynki.

I półrocze 2014 - sprzedaż

- Europa (30 krajów): po kilku latach spadku, rynek zaczyna się ożywać- wyniki wzrosły o 7% rok do roku. Marka stawia na najbardziej opłacalne kanały dystrybucji i korzysta w pełni z przebudzenia, odnotowując jeszcze szybszy, bo 10% wzrost sprzedaży. Taki wynik marka zanotowała ostatnio w Europie 10 lat temu. Dzięki temu zwiększyła udział w rynku o 0,2 pkt % co daje 4,8 %. Francja (drugi co do wielkości rynek): marka CITROËN odnotowała wzrost sprzedaży o 8%, co przewyższa ogólny wzrost rynku (+3%) i oznacza wzrost udziału w rynku o 0,6 pkt % i wynosi obecnie 12,2%

Citroen C1
Citroen C1

- Wielka Brytania (3. miejsce): na rynku, który odnotował 11% wzrost, Marka uzyskała wzrost 15%, dzięki czemu wskaźnik penetracji rynku wzrósł o 0,1 pkt % do 3,1%

- Hiszpania (4. miejsce): Marka odnotowała wzrost aż o 28% - to wynik wyższy niż całego rynku (+20 %), i osiągnęła 7,3% udziału w rynku (+0,5 pkt %).

- Włochy (5. miejsce): marka CITROËN odnotowała wzrost sprzedaży o 1% przy ogólnym tempie wzrostu rynku +4 %; udział rynkowy wyniósł 4,1% (-0,1 pkt %).

- Niemcy (6. miejsce): tempo wzrostu rynku marki CITROËN było wyższe niż tempo wzrostu całego rynku (+3%) i wyniosło 7,5% , co oznacza wzrost udziału w rynku o 0,1 pkt % i wynosi 1,7%

Marka realizuje 38% swojej sprzedaży poza Europą. Dynamika sprzedaży jest zróżnicowana w poszczególnych regionach.

- Chiny i Azja Południowo-Wschodnia: ogólny wzrost rynku wynosi 10%, przy czym największy udział w wyniku mają Chiny. Marka CITROËN pobiła nowy rekord w tym kraju, gdzie zarejestrowała sprzedaż ponad 160 000 pojazdów od początku tego roku, co oznacza 16% wzrost przy jednoczesnym wzroście rynku na poziomie 13%. Najpotężniejszy rynek motoryzacyjny na świecie stał się także najważniejszym rynkiem zbytu dla francuskiej marki – stanowi on 2/3 sprzedaży pozaeuropejskiej i 25% sprzedaży światowej Citroëna.

CITROËN C-Elysée – na rynku chińskim w sprzedaży od końca września 2013 roku – zapowiada się na kolejny bestseller koncernu. Od jesieni z salonów wyjechało ponad 62 000 CITROËNÓW C-Elysée, z czego 46 000 od początku tego roku.

Model C4 L dostępny od stycznia 2013 roku również cieszy się zainteresowaniem klientów, odnotowując sprzedaż 92 000 pojazdów, z czego 35 000 w pierwszym półroczu 2014 roku, co oznacza wzrost sprzedaży o 75%

O dynamice wzrostu świadczy także rozbudowa sieci salonów sprzedaży Dongfeng Citroën, która pod koniec czerwca liczyła 442 punkty sprzedaży, a do końca roku ma osiągnąć liczbę 470. Warto dodać, że jakość obsługi w salonach firmowych cieszy się dużym uznaniem. Spółka Dongfeng Citroën zajęła pierwsze miejsce w przeprowadzonej wśród klientów ankiecie JD Power 2014 na temat sprzedaż nowych samochodów różnych producentów.

W Ameryce Łacińskiej marka CITROËN zdołała utrzymać swoją pozycję pomimo niesprzyjających warunków gospodarczych.

Brazylia (7. miejsce): na rynku, który rok do roku spadł o 7%, marka CITROËN utrzymała swój udział w rynku na poziomie 1,8%, w szczególności dzięki modelowi C4 L (nazywanemu tutaj C4 Lounge), który w kilka miesięcy od wejścia na rynek (premiera we wrześniu 2013) znalazł się w szóstce najczęściej kupowanych sedanów w kraju.

Argentyna (9. miejsce): sytuacja fiskalna i cenowa jest tak trudna, że marka CITROËN odnotowała spadek sprzedaży podobny do spadku całego rynku (-24%). Marka zachowała tym samym udział sprzedaży na poziomie 4,5%. Eurazja: najważniejszą rolę odgrywa Rosja, ale cały region jest dotknięty kryzysem.

Rosja (10. miejsce): kryzys, zmniejszenie wartości rubla i wzrost cen wywierają niekorzystny wpływ na rynek motoryzacyjny, który zmniejszył się o 8%. W takiej sytuacji marka CITROËN postawiła na rentowność i straciła 0,1 pkt % udziału w rynku, dochodząc do 0,8 proc.

Ukraina: CITROËN ma tu swój oddział od 2010 roku, jednak poważny kryzys ma negatywne skutki także na rynku motoryzacyjnym naznaczonym spadkiem o 43%. Tutaj sprzedaż samochodów marki CITROËN spadła o 54%.

Afryka i Środkowy Wschód: sytuacja jest bardzo trudna, obserwowane jest załamanie rynku, a kurs wymiany jest bardzo niekorzystny dla Marki, która preferowała zachować marże zamiast opierać sprzedaż na wolumenach sprzedaży.

Turcja: tutejszy rynek gwałtownie się załamał i spadł o 26%, a wskaźnik penetracji rynku marki CITROËN wynosi obecnie 2,8%.

Algieria: podobny scenariusz, rynek zmniejszył się o 28%. Marka także odnotowała spadek udziału w rynku o 0,8 pkt % do 3%.

Sprzedaż poszczególnych modeli:

Nowy Citroën C4 Picasso: wprowadzony na rynek w czerwcu 2013 roku w wersji 5-osobowej i we wrześniu w 7-osobowej wersji Grand został sprzedany w ilości 127 000 egzemplarzy, z czego 69 000 od początku tego roku. Pod koniec maja był to najczęściej rejestrowany minivan w Europie. Jego mocną stroną jest zaawansowana technologia i różne opcje wyposażenia. 2/3 zamówień dotyczyło najwyższych wersji.

Nowy Citroën C3: po trudnościach produkcyjnych w 2013 roku, poddany rok temu liftingowi model wraca na listę bestsellerów marki CITROËN na całym świecie: w tym półroczu z salonów wyjechało 106 000 egzemplarzy, co oznacza wzrost o prawie 30%.

Nowy Citroën C-Elysée: kompaktowy sedan został zaprojektowany z myślą o silnie rozwijających się rynkach. Od ukazania się na rynku (koniec 2012 roku w Turcji i krajach Maghrebu) sprzedał się już w ponad 120 000 egzemplarzy, z czego ponad połowa sprzedaży została zrealizowana w Chinach, gdzie model dostępny jest od września 2013 roku. W porównaniu do analogicznego okresu w 2013 roku podwoiła się liczba sprzedanych pojazdów tego modelu.

Samochody dostawcze

Gama samochodów użytkowych CITROËN nie tylko uzupełnia ofertę marki, ale stanowi także prężną gałąź. Szeroka gama modeli – od Nemo po Jumpera (od wiosny dostępna jest nowa generacja tego modelu) spełnia oczekiwania przedsiębiorców. W Europie sprzedaż samochodów użytkowych CITROËN wzrosła o 13%, podczas gdy tempo wzrostu całego rynku wyniosło 10%. Marka zwiększyła też wskaźnik penetracji rynku o 0,3 pkt % i osiągnęła 10,6% udziału rynkowego. Tym samym Grupa PSA Peugeot Citroën kolejny raz potwierdziła pozycję lidera w tym sektorze.

Prognozy na II półrocze 2014 r.

W drugim półroczu celem francuskiej marki jest dalsza poprawa dynamiki wzrostu sprzedaży pojazdów, a także zwiększenie zysków. Do realizacji tych założeń przyczynią się:

C4 Cactus i Nowy CITROËN C1 to dwa modele, które są najlepszymi ambasadorami nowej odsłony marki CITROËN. Będą one oferować więcej designu, więcej komfortu oraz więcej użytecznych technologii za rozsądną cenę. Na niektórych rynkach pojawiły się one w salonach w czerwcu, a pierwsze zamówienia już przekroczyły prognozy i oczekiwania (7000 sztuk – Citroën C4 Cactus; 4500 sztuk – Nowy Citroën C1).

Nowy CITROËN Jumper jest bogato wyposażony w nowatorskie rozwiązania opracowane szczególnie z myślą o przedsiębiorcach.

Premiera w Chinach nowego SUV-a zaprezentowanego jako prototyp pod nazwą CITROËN C-XR podczas kwietniowych targów motoryzacyjnych w Pekinie.

Innowacje technologiczne przejawiające się w gamie wydajnych silników najnowszej generacji. Rodzina silników benzynowych PureTech rozwija się –po silniku PureTech 130 Stop&Start dostępnym w modelu CITROËN C4 przyszła kolej na wersję 110 KM z systemem Stop&Start, która pojawi się w CITROËNIE C4 CACTUS. Najnowszy model Marki będzie również dostępny jako pierwszy z nowym silnikiem wysokoprężnym BlueHDi 100 (spalanie 3,1 l/100 km i emisja dwutlenku węgla na poziomie 82g km).