Pierwsi kierowcy nową trasą pojechali już o północy ze środy na czwartek. Bezpłatnie z tego odcinka będzie można korzystać do 21 maja 2012 roku. Do tej pory A2 liczyła 253,9 km i łączyła Łódź z Nowym Tomyślem. Po oddaniu nowego odcinka autostrada liczy prawie 360 km.

W otwarciu autostrady brali udział m.in. marszałkowie Sejmu Cezary Grabarczyk i Eugeniusz Grzeszczak, premier Brandenburgii Matthias Platzeck, a także b. prezydenci Aleksander Kwaśniewski i Lech Wałęsa.

"Wszyscy czujemy, że jesteśmy bliżej realizacji polskich marzeń o łatwym kontakcie z całym światem zachodnim, że jesteśmy także bliżej marzeń o nowoczesności. Jesteśmy bliżej o te sto parę kilometrów autostrady A2" - powiedział tuż przed otwarciem Bronisław Komorowski. Prezydent przypomniał, że budowa trwała dwa lata, a dzięki tej inwestycji kierowcy będą mieli do dyspozycji bezpieczną drogę.

"Warto pamiętać, że przekraczamy w ten sposób bariery niemożności, które ciążyły nam przez tyle lat. Warto pamiętać też o tych, którzy tutaj doświadczali braku bezpieczeństwa, braku komfortu jazdy (...). Chciałbym wrócić do pamięci o profesorze Bronisławie Geremku, który zginął niedaleko stąd" - powiedział.

Bronisław Geremek zginął w lipcu 2008 r. w wypadku samochodowym w okolicach miejscowości Lubień w Wielkopolsce. Mercedes, którym podróżował, jechał z Poznania w kierunku zachodniej granicy kraju.

Prezydent podziękował inwestorom i osobom, które podejmowały decyzje w sprawie budowy. "Gdy pojawiają się wyzwania, trzeba je realizować nie patrząc na to, czy będzie to zysk polityczny, finansowy, szybko czy bardzo szybko. Czasami trzeba cieszyć się sukcesami Polaków. To jest sukces całej Polski, całej Polsce dziękuję i całej Polsce gratuluję" - powiedział Komorowski. Podkreślił, że wiele jeszcze zostało do zrobienia i zaznaczył, że na uroczystość z Warszawy nie przyjechał autostradą, ale przyleciał samolotem.

Swoją premierę z okazji otwarcia autostrady miał specjalnie napisany na tę okazję utwór laureata Oscara, kompozytora Jana A.P. Kaczmarka.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 1,6 mld euro, w tym koszt budowy to blisko 1,3 mld euro. Generalnym wykonawcą jest spółka A2Strada (50 proc. udziałów ma Kulczyk Holding, a 50 proc. Strabag). Spółka Autostrada Wielkopolska, w której udziały ma też Kulczyk Holding, zbudowała 255 km A2 i jest jedynym koncesjonariuszem w Polsce, który wykonał tak długi odcinek.

Jak poinformowała rzeczniczka prasowa odpowiedzialnej za budowę i eksploatację tego odcinka autostrady spółki Autostrada Wielkopolska II Zofia Kwiatkowska, trasa A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Nowy odcinek A2 został oddany do użytku blisko sześć miesięcy przed ustalonym z rządem terminem. Dzięki tej trasie czas przejazdu z Poznania do Berlina ma skrócić się o ok. 2 godziny i poprawić bezpieczeństwo. Trasa ma wpłynąć też na rozwój gospodarczy kraju i gmin z nią sąsiadujących.

Koszt budowy jednego kilometra w pełni wyposażonej autostrady to 12,2 mln euro. Zakres prac obejmował m.in.: 105,9 km autostrady, w tym 18,5 km przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2, 81 mostów i wiaduktów, 6 pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8), 5 Miejsc Poboru Opłat, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo 10), wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe (ich planowane otwarcie to marzec 2012).

Na trasie wprowadzony zostanie zamknięty system poboru opłat. Kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry, pobierając bilet na autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach.

25 proc. budżetu inwestycji stanowią koszty przeznaczone na ochronę środowiska. Autostrada w 85 proc. przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. W związku z tym powstało blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt.

Inwestycja była finansowana z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (4 mld 350 mln zł, czyli 1 mld euro - ok. 62 proc. wartości projektu), kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych (1 mld 740 mln zł, czyli 400 mln euro - ok. 26 proc.). Środki własne koncesjonariusza to 809,1 mln zł (186 mln euro - ok. 12 proc. wartości inwestycji).

Podpisanie umów ws. finansowania budowy i eksploatacji autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko nastąpiło w czerwcu 2009 r. W celu budowy i eksploatacji tego odcinka powołano spółkę celową Autostrada Wielkopolska II SA. Budowa tego odcinka A2 ruszyła w lipcu 2009 r.

Odcinek A2 Nowy Tomyśl - Świecko - w odróżnieniu od wcześniej oddanych odcinków tej trasy - ma nawierzchnię betonową. Kwiatkowska powiedziała, że taka nawierzchnia jest 2,5-3,5 razy trwalsza od asfaltowej. "Według niemieckich badań, po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5 proc., przy aż 80-100 proc. dla nawierzchni asfaltowej" - wyjaśniła.