• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Peugeot 309

Peugeot 309

Ikona samochodu

Peugeot 309 to samochód osobowy klasy średniej-niższej należący do segmentu C. Pojazd pojawił się w salonach w 1985 roku, jednak jego losy nie były tak do końca oczywiste, jak mogłoby się to wydawać. Pod koniec lat 80. gdy koncern PSA w skład którego wchodził Peugeot i Citroen, przejął europejską filię Chryslera – Talbota.

W fazie projektu, 309-ka miała się nazywać Talbot Arizona i zastąpić model Horizon, jednak szefostwo PSA zdecydowało o wycofaniu Talbota i tym samym wypuszczeniu modelu pod swoją marką (co ciekawe jednak, Peugeot 309 był sprzedawany jako Talbot m.in. w Indiach). Peugeot 309 miał być następcą modelu 305, dlaczego więc nie otrzymał oznaczenia 306? Bowiem 305-ka była jeszcze w produkcji (do 1988 roku), a Francuzi uważali iż jest jeszcze za wcześnie na 306-kę.

309-ka występowała jako 3- lub 5-drzwiowy liftback i charakteryzowała się opływową karoserią, która jednak przez wielu uważana była za nudną. Stylistycznie nawiązuje ona do mniejszej 205-ki, dlatego też zdania te są podzielone. Kompaktowy „Francuz” wyróżniał się za to sporym bagażnikiem, który miał prawie 400 litrów pojemności. W 1989 roku przeprowadzono facelifting 309-ki. Zmieniono atrapę chłodnicy, tylne światła, klapę bagażnika oraz wnętrze. Co ciekawe, najuboższa wersja Peugeota 309, nie posiadała nawet licznika przebiegu dziennego, wycieraczki tylnej szyby czy zegarka, a boczne lusterka ustawiane były od zewnątrz.

Przed liftingiem dostępne były benzynowe silniki 1.1 (54 KM), 1.3 (64 KM), 1.4 (67, 75, 84 KM), 1.6 (72, 94 KM) oraz 1.9 (98, 102, 109), który w topowej odmianie GTi rozwijał 120 lub 128 KM. Oprócz tego do wyboru był także 1,9-litrowy diesel o mocy 64 KM. Po zmianach, w ofercie pozostała jednostka 1.1 zyskując 6 KM, 67- oraz 75-konna odmiana silnika 1.4 a także 92-konne 1.6. cała gama jednostki 1.9 nie uległa zmianie, jednak do oferty dołączyły 16-zaworowe odmiany Peugeota 309 GTi – 147 oraz 160 KM. Z kolei wśród diesli, do sprzedaży wkroczył 1,8-litrowy turbodiesel generujący 78 KM.

W zależności od odmiany, do wyboru była 3- lub 4-biegowa skrzynia automatyczna oraz 4- bądź 5-stopniowa przekładnia manualna. Moc kierowana była na przednie koła. W 1993 roku zakończono produkcję Peugeota 309, a jego następcą została 306-ka.

Peugeot 309 - generacje

Ikona samochodu

Peugeot 309 (1985 - 1993)

Peugeot 309 - powiązane artykuły

Materiały Premium

  • Prześwietlamy używaną Toyotę AE86. To auto nie tylko dla miłośników youngtimerów

    Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej kultowej Toyocie AE86. Światowa moda na ten model dotarła także do Polski, warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę i co jest kosztowne. Trzeba się przygotować na spore wydatki. Z około 50 tys. powstałych egzemplarzy relatywnie mało przetrwało, co sprawia, że ceny dodatkowo rosną.

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

  • Peugeot 407 (2004-11) – „407-ka” nie jest autem, które należy do wzorców trwałości

    Polecamy tylko zadbane „407-ki” z końcowych lat produkcji. Ceny takich aut nie są wygórowane. W czym tkwi haczyk? Po pierwsze, nie jest to samochód, za którym ustawiają się kolejki na rynku wtórnym.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech