Rosnąca popularność crossoverów powoduje, że jak grzyby po deszczu pojawiają się na rynku niewielkie i praktyczne samochody ciasno wypełniając segment. Tym razem Peugeot pokazał model 5008, który uzupełnia gamę crossoverów 3008 i 2008.

Już na pierwszy rzut oka widać, że 3008 i 5008 mają wiele wspólnego. Okazuje się, że dzielą się takim samym przodem karoserii i deską rozdzielczą. Obydwa bazują na modułowej platformie EMP2, ale różnią się rozstawem osi oraz aranżacją tylnej części samochodu. 5008 jest dłuższy od 3008 o 19 cm, wyższy o 2 cm i ma o 16,5 cm większy rozstaw osi. Dzięki temu udało się zmieścić trzeci rząd foteli, który oferowany jest w standardzie.

Odwrotna kolejność

Zwiedzanie samochodu zaczęliśmy tym razem od tyłu, który stanowi największa nowość. Uwagę zwróciły trzy niezależne fotele tej samej wielkości o niezbyt długim siedzisku. Można je indywidualnie składać i przesuwać, co ułatwia dostosowanie aranżacji wnętrza do potrzeb. Wsiadam do tyłu i okazuje się, że jest tu bardzo dużo miejsca na nogi. Szczególnie, że dzięki napędowi wyłącznie na przednie koła podłoga nawet w środkowej części jest płaska. Jeśli zamierzasz wozić z tyłu wysokie osoby, lepiej nie zamawiać natomiast otwieranego panoramicznego dachu, który ogranicza przestrzeń nad głowami aż o 6 cm. Jeśli jednak zapragniesz podziwiać niebo podczas podróży, a trafią ci się wysokie osoby do przewiezienia masz jeszcze jedno wyjście. Można pochylić oparcia tylnych foteli, co dodatkowo poprawia komfort jazdy. Pora wskoczyć na fotele trzeciego rzędu, które po złożeniu zapewniają płaską podłogę bagażnika. Przewidziano tu przestrzeń dla dwojga. Oczywiście zajmowanie tego miejsca nie należy do czynności łatwych i najsprawniej wykonają to ćwiczenie dzieci. Ale trzeba docenić, że w trzecim rzędzie można upchnąć 2 dorosłe osoby.

Widać, że cała aranżacja wnętrza 5008 zakłada, że poza przednimi bardzo obszernymi fotelami w samochodzie podróżować będą dzieci. Rzeczywiście jest to najbardziej prawdopodobny scenariusz wykorzystania 5008. W takiej sytuacji samochód spisze się znakomicie. Bardzo łatwo aranżować przestrzeń z tyłu do ilości pasażerów i potrzeb.

Mniejszej nikt nie ma

Pora wsiąść za najmniejszą seryjnie oferowaną kierownicę na rynku, która ozdabia oryginalną deskę rozdzielczą o nazwie i-Cockpit. Peugeot projektując wnętrza przewiduje atak na wszystkie zmysły kierowcy i pasażerów. Dla wzroku przewidziano oryginalną deskę rozdzielcza, której podświetlenie można zmieniać.

Słuch może nie tylko delektować się muzyką systemu Hi-Fi francuskiej firmy Focal z 10 głośnikami, ale również łagodnymi tonami sygnałów ostrzegawczych oraz podrasowanym elektronicznie dźwiękiem silnika. Zmysł dotyku będzie cieszył się dobrej jakości materiałami oraz funkcją masażu w obszernych i wygodnych przednich fotelach. Peugeot nie zapomniał o węchu. Można wzbogacić wrażenia wybierając jeden z trzech zapachów wypełniających wnętrze (charakterystyczny dla marki Cosmic Leather, pobudzający Aerodrive, czy relaksujący Harmony Wood). Producenci samochodów coraz mocniej zwracają uwagę na klimat jaki panuje we wnętrzach oraz możliwości jakie daje elektronika.

Grafika do wyboru

W standardowym wyposażeniu Peugeota 5008 znajdują się ciekłokrystaliczne zegary, które nie tylko pozwalają konfigurować zestaw wyświetlanych informacji, ale również grafikę.

Podobne rozwiązanie parę lat temu wprowadził Volkswagen i dziś chyba nikt nie ma wątpliwości, że była to słuszna, przyszłosciowa decyzja. Oczywiście Peugeot ma w ofercie również wyświetlacz przezierny i centralny ekran o średnicy 8 cali. Pod tym ostatnim znajduje się jakże potrzebna tradycyjna gałka do regulacji głośności sprzętu audio oraz designerskie przyciski pierwszej potrzeby w stylu fortepianowym. Brakuje chyba tylko centralnego sterownika, znanego z samochodów premium, który ułatwiłby obsługę rozbudowanych funkcji i aplikacji.

Na koniec zostawiliśmy sobie to, co kiedyś w samochodach było bezwzględnie dominujące, a dziś szczególnie w segmencie pojazdów rodzinnych, nieco traci w rywalizacji z wyposażeniem dodatkowym – wrażenia zza kierownicy.

Prowadzenie angażuje mniej uwagi

Na szczęście Peugeot nie zaniedbał tego tematu. Niewielka kierownica i bezpośredni układ kierowniczy powodują, że rodzinny 5008 bezpośrednio reaguje na komendy. Zawieszenie, do czego przyzwyczaiły nas inne Peugeoty, ujmuje aksamitnym tłumieniem nierówności. Nie tylko amortyzatory i sprężyny świetnie radzą sobie nierównościami, ale również elementy metalowo-gumowe podtrzymujące wahacze należą do tych bardziej miękkich.

Niestety taka charakterystyka pracy ma dwa oblicza. Jeśli natrafimy na wyjątkowo nierówny przejazd kolejowy, okazuje się, że miękkie mocowania wahaczy wykorzystują maksymalne rezerwy i zawieszenie zaczyna hałasować, a jeśli najedziemy na wredne nierówności w zakręcie tył Peugeota potrafi nawet lekko przeskoczyć, co również miało miejsce w lżejszym 308.

Niemniej jednak cały samochód sprawia wrażenie lekkiego i jest bardzo komfortowy.

Nie mamy napędu na cztery koła, ale Peugeot zakłada, że właściciele tego samochodu będą chcieli od czasu do czasu zjechać poza asfalt. Dlatego oferowany jest system Advanced Grip Control, którym można sterować za pomocą pokrętła znajdującego się koło lewarka skrzyni biegów.

To nic innego jak rozbudowany system ESP, który pozwala dobrać ustawienia elektroniki do różnych nawierzchni (asfalt, śnieg, błoto, piasek) zapewniając optymalną przyczepność.

W ofercie znajdują się 2 silniki benzynowe ( 1.2 l 130 KM; 1.6 l 165 KM) oraz 3 diesle (1.6 l 120 KM; 2.0 l 150 i 180 KM). Mieliśmy okazję jeździć mocniejszym turbodoładowanym benzyniakiem o czterech cylindrach, który w zestawieniu z klasyczną automatyczną skrzynią biegów firmy Aisin okazał się optymalnym napędem do crossovera tej wielkości. Ma przyjemny dźwięk i nie cierpi na często dziś spotykaną dolegliwość zwaną potocznie turbodziurą.

Ciekawszy od Skody

W rzeczywistości Peugeot 5008 (od 99 900 zł) jest przedłużoną wersją 3008 (89 900 zł) wykraczając nieco rozstawem osi poza klasę kompaktową i stwarzając bardzo poważną konkurencję dla Skody Kodjak (od 92 400 zł). Peugeot 5008 łączy przestronność VAN-a z atrakcyjnym wyglądem SUV-a. Jest znacznie mniej sztampowy niż Skoda, ale również bardzo ergonomiczny i praktyczny.

Dane techniczne – Peugeot 5008 1.6 THP

Silnik: 1598 cm3, R4, benz.; turbo, 165 KM; 240 Nm, skrzynia autom. 6 b., napęd na przód, masa 1646 kg, Osiągi: 0-100 km/h – 9,2s, V maks. – 206 km/h, zużycie paliwa – 5,0 l/100 km.

Cena: od 128 400 zł