Jeszcze w latach 80. a nawet 90. XX wieku wybór był prosty. Kto chciał oszczędzać, kupował diesla. Kto zaś oczekiwał komfortu, wybierał auto z silnikiem benzynowym. Użytkownicy dużych i ciężkich terenówek byli skazywani nieraz na twardo pracujące, hałaśliwe i powolne jednostki wysokoprężne, gdyż spalanie silników benzynowych było nie do zaakceptowania. Sześciocylindrowe jednostki okazały się kompromisem. Co prawda spalanie nie należało do najniższych, ale komfort jazdy wyraźnie wzrastał. Niestety nawet w drogich terenówkach, aspirujących do miana luksusowych (np. Range Roverze I) nie oferowano takich rozwiązań. Miłośnicy diesli z sześcioma cylindrami mieli do wyboru tylko kilka modeli, to: Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Range Rover II oraz Mercedes klasy G. Wszystkie wymienione silniki były prostymi konstrukcjami rzędowymi.
Stare diesle były proste i niemal wieczne!
Zdarzały się nawet warianty bez doładowania (Toyota, Mercedes), w których dynamika była co najmniej dyskusyjna. Wiele zmieniło się na przełomie wieków, gdy zaczął się upowszechniać bezpośredni wtrysk paliwa z centralną wysokociśnieniową szyną paliwową (common rail). Znacząco ograniczono hałas, rozpoczął się wyścig mocy. Najlepsze pod tym względem są konstrukcje BMW. Trzylitrówka w wersji M rozwija dzięki trzem turbinom aż 381 KM! Taki rozwój diesli sprawił, że zaczęto wybierać je nie tylko ze względu na oszczędność, lecz także przyjemność z jazdy.
Audi SQ5 z Dieslem osiąga „setkę” w 5,1 s!
Tylko BMW rozwijało konstrukcje rzędowe, pozostali producenci postawili na jednostki widlaste, gdyż łatwiej umieścić je pod maską mniejszych modeli. Obecnie coraz częściej silniki są montowane nie wzdłuż osi pojazdu (w tym przypadku też można zmniejszyć komorę silnika), ale w poprzek. Wzrost mocy nie pozostał jednak bez wpływu na trwałość silników. W przypadku silników 6-cylindrowych nie ma zwykle kłopotów z kołem dwumasowym – współpracują ze skrzyniami automatycznymi. Nie należą do rzadkości usterki wtryskiwaczy (np. w Mercedesie 3.0), turbosprężarek (regulowane trudno się regeneruje) czy rozbudowanego osprzętu silnika. Trzy grosze do kłopotów dorzucają spotykane w wielu modelach filtry cząstek stałych, które często niewłaściwie się oczyszczają, co prowadzi do rozrzedzenia oleju silnikowego. Pomimo dość długiej listy potencjalnych awarii diesle są chętnie wybierane przez kierowców. Kusi przede wszystkim niskie spalanie. Czy można wyobrazić sobie lepszą ofertę niż np. potężny Mercedes GL zużywająca średnio 9 l/100 km i potrafiący przyspieszać do 100 km/h w czasie krótszym niż 8 s?
dane producentów* | Audi 3.0 | Audi 3.0 | Audi 3.0 | Audi 3.0 | BMW 3.0 |
Układ cylindrów/zawory | widlasty/24V | widlasty/24V | widlasty/24V | widlasty/24V | rzędowy/24V |
Pojemność | 2967 cm3 | 2967 cm3 | 2967 cm3 | 2967 cm3 | 2926 cm3 |
Zasilanie | turbo, common rail | turbo, common rail | turbo, common rail | biturbo, common rail | turbo, common rail |
Moc maks. KM/obr./min | 204/3200-4400 | 233/4000 | 240/4000-4400 | 313/3900-4500 | 184/4000 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min | 450/1250-2750 | 500/1750 | 500/1500-3000 | 650/1450-2800 | 410/2000 |
Skrzynia biegów | 8-biegowa automatyczna | 6-biegowa automatyczna | 7-bieg. DSG, 8-bieg. aut. | 8-biegowa automatyczna | 5-biegowa automatyczna |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,1 s (Q7) | 9,1 s | 6,5 s (Q5) | 5,1 s | 10,5 s |
Prędkość maksymalna | 205 km/h (Q7) | 210 km/h | 225 km/h (Q5) | 250 km/h | 200 km/h |
Średnie spalanie | 7,2 l/100 km (Q7) | 10,5 l/100 km | 7,5 l/100 km (Q5) | 6,8 l/100 km | 9,7 l/100 km |
Zastosowanie | Q7, Touareg | Q7 | Q5, Q7, Cayenne, Touareg | SQ5 | X5 |
Lata produkcji | od 2010 r. | 2005-08 | 2007-12 | od 2012 r. | 2001-03 |
---
dane producentów* | BMW 3.0 | BMW 3.0 | BMW 3.0 | Hyundai 3.0 | Infiniti 3.0 |
Układ cylindrów/zawory | rzędowy/24V | rzędowy/24V | rzędowy/24V | widlasty/24V | widlasty/24V |
Pojemność | 2993 cm3 | 2993 cm3 | 2993 cm3 | 2959 cm3 | 2993 cm3 |
Zasilanie | turbo, common rail | turbo, common rail | biturbo, common rail | turbo, common rail | turbo, common rail |
Moc maks. KM/obr./min | 218/4000 | 245/4000 | 313/4400 | 240/3800 | 238/3750 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min | 500/1750-2750 | 540/1750-3000 | 630/1500-2500 | 451/1750-3500 | 550/1750 |
Skrzynia biegów | 6-bieg. man. lub 6-bieg. aut. | 8-biegowa automatyczna | 8-biegowa automatyczna | 6-biegowa automatyczna | 7-biegowa automatyczna |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s (X3) | 7,6 s (X5) | 5,8 s | 10,4 s | 8,3 s (FX) |
Prędkość maksymalna | 210 km/h (X3) | 222 km/h (X5) | 244 km/h | 200 km/h | 212 km/h (FX) |
Średnie spalanie | 7,9 l/100 km (X3) | 7,4 l/100 km (X5) | 6,1 l/100 km | 9,4 l/100 km | 9,0 l/100 km (FX) |
Zastosowanie | X3, X5 | X5, X6 | X3 | ix55 | EX (QX50), FX (QX70) |
Lata produkcji | 2003-10 | 2010-13 | od 2011 r. | 2008-11 | od 2010 r. |
---
dane producentów* | Jeep 3.0 | Land Rover 2.7 | Land Rover 2.9 | Land Rover 3.0 | Land Rover 3.0 |
Układ cylindrów/zawory | widlasty/24V | widlasty/24V | rzędowy/24V | widlasty/24V | widlasty/24V |
Pojemność | 2987 cm3 | 2720 cm3 | 2926 cm3 | 2993 cm3 | 2993 cm3 |
Zasilanie | turbo, common rail | turbo, common rail | turbo, common rail | biturbo, common rail | biturbo, common rail |
Moc maks. KM/obr./min | 250/4000 | 190/4000 | 177/4000 | 211/4000 | 256/4000 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min | 569/1800-2800 | 440/1900 | 390/2000 | 520/2000 | 600/2000 |
Skrzynia biegów | 8-biegowa automatyczna | 6-bieg. man. lub 6-bieg. aut. | 5-biegowa automatyczna | 8-biegowa automatyczna | 8-biegowa automatyczna |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s | 11,6 s | 13,6 s | 10,7 s (Discovery 4) | 9,3 s (Discovery 4) |
Prędkość maksymalna | 202 km/h | 180 km/h | 179 km/h | 180 km/h (Discovery 4) | 180 km/h (Discovery 4) |
Średnie spalanie | 7,5 l/100 km | 9,4 l/100 km | 11,3 l/100 km | 8,5 l/100 km (Discovery 4) | 8,8 l/100 km (Discovery 4) |
Zastosowanie | Grand Cherokee | Discovery III, IV, RR Sport | Range Rover III | Discovery 4, RR Sport | Discovery 4, RR Sport |
Lata produkcji | od 2013 r. | 2004-10 | 2002-06 | od 2011 r. | od 2011 r. |
---
dane producentów* | Mercedes 3.0 | Mercedes 3.0 | Mercedes 3.0 | Mercedes 3.0 | Mercedes 3.0 |
Układ cylindrów/zawory | rzędowy/12V | rzędowy/24V | widlasty/24V | widlasty/24V | widlasty/24V |
Pojemność | 2996 cm3 | 2996 cm3 | 2987 cm3 | 2987 cm3 | 2987 cm3 |
Zasilanie | wtrysk pośredni | turbo, wtrysk pośredni | turbo, common rail | turbo, common rail | turbo, common rail |
Moc maks. KM/obr./min | 113/4600 | 177/4400 | 190/4000 | 211/3400 | 224/3800 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min | 191/2700-2900 | 330/1600 | 440/1400 | 540/1600-2400 | 540/1600-2400 |
Skrzynia biegów | 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. | 5-biegowa automatyczna | 5-biegowa automatyczna | 7-biegowa automatyczna | 7-biegowa automatyczna |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 22,2 s | 14,2 s | 9,8 s (ML II) | 8,8 s (G) | 7,5 s (GLK) |
Prędkość maksymalna | 135 km/h | 161 km/h | 205 km/h (ML II) | 175 km/h (G) | 220 km/h (GLK) |
Średnie spalanie | 13,9 l/100 km (ECE) | 11,8 l/100 km | 9,4 l/100 km (ML II) | 11,2 s (G) | 7,9 l/100 km (GLK) |
Zastosowanie | klasa G | klasa G | ML II, Gr. Cherokee III | G, ML II, GL | GLK, ML II, G, GL |
Lata produkcji | 1990-94 | 1997-2001 | 2005-09 | od 2009 r. | 2005-10 |
---
dane producentów* | Mercedes 3.0 | Nissan 2.8 | Nissan 3.0 | Nissan 4.2 | Toyota 4.2 | Toyota 4.2 |
Układ cylindrów/zawory | widlasty/24V | rzędowy/12V | widlasty/24V | rzędowy/12V | rzędowy/12V | rzędowy/12V |
Pojemność | 2987 cm3 | 2826 cm3 | 2991 cm3 | 4169 cm3 | 4164 cm3 | 4164 cm3 |
Zasilanie | turbo, common rail | turbo, wtrysk pośredni | turbo, common rail | turbo, wtrysk pośredni | wtrysk pośredni | turbo, wtrysk bezpośredni |
Moc maks. KM/obr./min | 258/3600 | 116/4400 | 231/3750 | 160/3600 | 130/4000 | 167/3600 |
Maks. mom. obr. Nm/obr./min | 620/1600-2400 | 235/2400 | 550/1750 | 331/2000 | 280/2000 | 360/1800 |
Skrzynia biegów | 7-biegowa automatyczna | 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. | 7-biegowa automatyczna | 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. | 5-biegowa manualna | 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,4 s (ML III) | bd. | 8,9 s (Pathfinder) | bd. | bd. | 12,7 s (LC 80) |
Prędkość maksymalna | 224 km/h (ML III) | 145 km/h (GR I) | 200 km/h (Pathfinder) | bd. | bd. | 170 km/h (LC 80) |
Średnie spalanie | 6,8 l/100 km (ML III) | 11,6 l/100 km ECE (GR I) | 9,3 l/100 km (Pathfinder) | bd. | bd. | 11,2 l/100 km ECE (LC 80) |
Zastosowanie | ML III, GL | Patrol 260, GR I | Pathfinder, Navara | Patrol GR II | Land Cruiser 70, 80, 100 | Land Cruiser 70, 80, 100 |
Lata produkcji | od 2011 r. | 1994-97 | od 2010 r. | 1997-2002 | od 1990 r. | od 1995 r. |
*dane orientacyjne, mogą się różnić w zależności od modelu i roku produkcji; wybór wersji, dostępne są również inne