• Choć liczba wypadków na polskich drogach z roku na rok spada, autostrady są niechlubnym wyjątkiem
  • Według policyjnych statystyk na polskich autostradach liczba wypadków i ofiar z roku na rok znacząco wzrasta
  • Najczęstszą przyczyną wypadków na drogach ekspresowych i autostradach jest nadmierna prędkość oraz niezachowanie bezpiecznego odstępu między poruszającymi się pojazdami

Statystyki nie kłamią – w ubiegłym roku liczba wypadków na polskich autostradach wyraźnie wzrosła. W 2017 r. doszło tam do większej liczby wypadków (łącznie 478) niż na drogach ekspresowych (w sumie 357). W zdarzeniach tych zginęło aż 70 osób, czyli o 20 więcej niż na drogach ekspresowych. Więcej było też rannych – 697 w porównaniu do 524 poszkodowanych na drogach ekspresowych.

Oczywiście po części to wynik rozrastającej się sieci autostrad, a co za tym idzie zwiększającego się tam ruchu. Jednak jak podkreślają policjanci, wielu wypadkom można byłoby zapobiec, jeśli kierowcy zwolniliby i stosowali się do kilku podstawowych zasad bezpieczeństwa panujących na drogach szybkiego ruchu. Niestety, mimo akcji edukacyjnych, polscy kierowcy nadal popełniają kardynalne i przede wszystkim bardzo niebezpieczne błędy. Oto 7 najpoważniejszych z nich:

1. Nadmierna prędkość

Mimo, że mamy jedne z bardziej liberalnych ograniczeń prędkości w całej Europie (w wielu krajach Unii po autostradach można poruszać się z prędkością 120 km/h), to nadal nagminnie przekraczamy te limity. Według policyjnych statystyk, to właśnie nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków. Niestety, to działa na naszą niekorzyść. Komisja Europejska w związku z wysokim odsetkiem wypadków na autostradach – pod tym względem Polska jest na czwartym od końca miejscu w całej UE – rozważa nakłonienie polskiego rządu do obniżenia limitów prędkości.

2. Jazda na zderzaku, czyli nie zachowanie bezpiecznego odstępu

Według policjantów, zbyt małe odstępy między samochodami są drugą najczęstszą przyczyną wypadków na autostradach. Co prawda aktualne przepisy nakazują kierowcom zachowanie bezpiecznej odległości od poprzedzającego auta, ale już nie określają ile ma ona wynosić. Eksperci twierdzą, że przy prędkości 140 km/h bezpieczna odległość to co najmniej 40-50 m. Wszystko wskazuje też na to, że niebawem ma się to zmienić. Przepisy regulujące tą kwestie mają pojawić się w polskim kodeksie drogowym już w przyszłym roku. Wtedy też zostanie ustalona wysokość mandatu za to przewinienie. Pamiętaj jednak, że w innych państwach Europy „jazda na zderzaku” od wielu lat jest poważnym i surowo karanym wykroczeniem.

3. Zajeżdżanie drogi czyli niewłaściwa zmiana pasa ruchy

W policyjnych statystykach dotyczących przyczyn wypadków na autostradach, wysoko znajduje się także niewłaściwa zmiana pasa ruchu, czyli zajeżdżanie drogi innym pojazdom. W warunkach autostradowych taki błąd może skończyć się poważnym karambolem. Pamiętaj, że na autostradach można poruszać się z dużymi prędkościami, dlatego przed każdym manewrem zmiany pasa ruchu kilkakrotnie sprawdź, czy auta jadące na lewym pasie nie zbliżają się szybciej niż ci się wydaje.

4. Blokowanie lewego pasa ruchu

Niestety, wielu polskich kierowców ma słabość do lewego pasa. Od wielu lat przypominamy, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, a lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania. Po zakończonym manewrze wyprzedzania należy jak najszybciej wrócić na skrajnie prawy pas drogi. Uwaga: długotrwała jazda lewym pasem, podczas gdy prawy jest wolny, to wykroczenie, które może być karane mandat w wysokości od 20 do nawet 500 zł.

5. Zawracanie i cofanie

Cofanie na autostradach to zwykły brak wyobraźni, a mimo tego do takich sytuacji dochodzi dość regularnie. Kierowcy zwykle tłumaczą się, że nie chcieli nadrabiać drogi z powodu przejechania zjazdu. Za takie wybryki grozi mandat w wysokości 300 zł i 5 pkt. karnych, ale jest to na tyle poważne wykroczenie, że policjanci często kierują sprawę do Sądu. Tam grozi im już wysoka grzywna, a nawet kara pozbawienia wolności.

6. Nie wykorzystywanie prawidłowo pasa rozbiegowego

Niestety, nie wszyscy kierowcy potrafią bezpiecznie włączyć się do ruchu na autostradzie. Pamiętaj, że na drogach szybkiego ruchu ten manewr wymaga odpowiedniej prędkości, zbliżonej do tej z jaką poruszają się po nich inne pojazdy. Z tego powodu właśnie buduje się tak długie pasy rozbiegowe. Z drugiej strony kultura wymaga, żeby ułatwić włączenie się do ruchu innym pojazdom. Robi się to w łatwy sposób – jeśli zobaczysz pojazd na pasie rozbiegowym, w miarę możliwości zjedź na lewy, żeby ułatwić kierowcy włączenie się do ruchu.

7. Postój na autostradzie

Zatrzymywanie się na pasie awaryjnym na odpoczynek, załatwienie potrzeb fizjologicznych czy z innego powodu (z wyjątkiem awarii auta) to skrajna nieodpowiedzialność. Przepisy jasno określają, że na autostradzie można się zatrzymać wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych, a są nimi tzw. MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych) i stacje paliw. W innych miejscach, obowiązuje bezwzględny zakaz zatrzymywania.

Materiał publikowany w ramach kampanii społecznej Bezpieczna Autostrada.

​Bezpieczna Autostrada to ogólnopolska kampania społeczna prowadzona przez Towarzystwo Ubezpieczeń Compensa we współpracy z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Łodzi. Głównym celem kampanii jest poprawa bezpieczeństwa na autostradach poprzez zwiększenie świadomości kierowców w zakresie prawidłowego poruszania się po drogach szybkiego ruchu oraz promowanie wiedzy na temat udzielania pierwszej pomocy.