Producenci aut nie naginaliby danych technicznych (np. dotyczących spalania), gdyby groziło to zbiorowym pozwem ze strony klientów. W USA z takim pozwem musiały zmierzyć się m.in. Hyundai, Kia i Ford. Przegrana sprawa to dla Hyundaia i Kii koszt rzędu 700 mln dol., zaś dla użytkowników – po ok. 350 dol. do kieszeni. Sąd rozważył: faktyczne zużycie paliwa w kwestionowanych przypadkach było wyższe od deklaracji zawartych w danych technicznych o więcej niż 5 proc. (taki błąd dopuszcza prawo). Należy więc wyliczyć, jaki dystans przejechali poszczególni klienci i zwrócić im różnicę w kosztach paliwa.

W Europie, a już w Polsce szczególnie, udowodnienie, że auto pali zbyt dużo, to droga przez mękę i wielkie koszty. Poszkodowany musi zapłacić za profesjonalny pomiar kilka tys. zł, a potem liczyć na to, że stwierdzona różnica zostanie uznana przez sąd za „istotną wadę”. Pewności nie ma.

Problem biorących olej silników TSI/TFSI jest znany i w Stanach, i w Europie. Tyle że w USA Audi już przegrało proces wytoczony zbiorowo przez klientów. W Europie idealnie sprawdza się taktyka „na przeczekanie”. Klientom tłumaczy się, że „ten typ tak ma”. Upierasz się? Możemy to pomierzyć, ale jeśli silnik spala mniej niż pół litra oleju na 1000 km, to według nas jest to OK i zapłacisz za usługę! Że też ktoś do tej pory nie wpadł na to, żeby zainwestować kilka tysięcy złotych w pomiar emisji, udowodnić, że auto nie spełnia obowiązujących norm, kazać je zabrać i zwrócić pieniądze!

Importer Subaru, gdy pojawił się problem ze sprzęgłami w modelach z dieslem, wmawiał klientom, że nie potrafią jeździć i wystawiał rachunki po 6000 zł. Pod wpływem presji (m.in. naszej) zgodził się na darmowe naprawy, pod warunkiem że... klient przejdzie przeszkolenie i zgodzi się na obniżenie osiągów silnika.

W Polsce Skoda Octavia II z gazem to jeden ze szczególnie pożądanych modeli aut. Cóż, to nie do końca gaz „fabryczny”. Okazało się, że pod wpływem dodatkowego ciężaru (butla na gaz) siadały sprężyny zawieszenia. Co na to producent? Po pierwsze, za zawieszenie odpowiadamy tylko do 30 tys. km, a po drugie, jeśli wozisz koło zapasowe w bagażniku, to sam jesteś sobie winien. Czyli w bagażniku można wozić jedynie powietrze... Tylko szczególnie kłótliwi klienci w okresie gwarancji naprawiali zawieszenie za darmo. Takie przypadki warto nagłaśniać. Macie problem, dajcie nam znać!

Auto Świat 23/2015 w szczegółach

Tradycyjnie numer zaczynamy od supernowości, które już wkrótce pojawią się w naszych salonach. Jeśli interesują was luksusowe kabriolety – zapraszamy do lektury prezentacji najnowszych wersji Mercedesa Klasy E w wersji coupé oraz nowego BMW serii 6. Dodatkowo dział aktualności zachęca do zapoznania się z naszymi wrażeniami z pierwszych jazd produkowanym w Polsce Volkswagenem Caddy oraz Audi Q7.

Dział testów tym razem przygotował zestaw samochodów, które powinny zainteresować każdego fana motoryzacji. Strona 16 to porównanie gorących hot-hatchy, czyli Nissan Juke Nismo RS kontra Volkswagen Polo GTI. Który model zdobył serce Tomasza Kamińskiego? Zapraszamy do lektury.

Dla tych, którzy od samochodu oczekują dużo i szukają czegoś praktycznego, rozpoczynamy test długodystansowy Seata Leona ST FR – jesteście ciekawi, jak sportowe kombi sprawdzi się na naszym długim dystansie? Zapraszamy na pierwszy odcinek naszego półrocznego testu.

Stylowe auto dla rodziny? Citroen C4 Cactus wygląda jak auto nie z tej ziemi, ale jest przy tym całkiem praktyczny. Sprawdźcie, czym nas zaskoczyła wersja 1.6 BlueHDI.

Marzycie o luksusowym rodzinnym SUV-ie? Mamy coś dla was – nasz pierwszy test nowej generacji Volvo XC90. Czy szwedzka luksusowa terenówka spodobała się naszej redakcji?

Testy w nowym numerze Auto Świata kończymy materiałem o Oplu Adamie w wersji Rocks –miejskim crossoverze. Czy propozycja Opla może się podobać?

W najnowszym wydaniu Auto Świata dział Porad radzi wam jak dobrze sprzedać auto. Pokazujemy krok po kroku jak dobrze zrobić zdjęcia do ogłoszenia oraz w jaki sposób uniknąć podstawowych błędów utrudniających szybką sprzedaż używanego samochodu.

Dla tych, którzy już planują wyjazdy na wakacje, przygotowaliśmy materiał wyjaśniający, jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami korzystać z autostrad – z tym problemem spotykamy się niemal codziennie podczas naszej pracy, dlatego też zdecydowaliśmy się na pokazanie elementarnych błędów, które podczas jazdy autostradą powodują olbrzymie zagrożenie.

Dział porad kończymy materiałem wyjaśniającym, kto powinien zainteresować się ogólnoświatową akcją naprawczą dotyczącą wymiany wadliwych poduszek powietrznych.

Dziennikarze działu Używane w najnowszym numerze Auto Świata zajęli się dwoma tematami. Radzimy, czy warto kupić 5-letnią Kię Vengę z turbodieslem 1.4 CRDi. Poza tym sprawdzamy, jak szybko na wartości tracą auta segmentu D, czyli rodzinne limuzyny. Tradycyjnie już podajemy utratę w trzech grupach wiekowych.

Na koniec numeru 23/1205 mamy dla was Fascynacje, które otwieramy porównaniem Audi TT i BMW serii 2 – sprawdzamy w nim, który mały kabriolet będzie lepszy na cieplejsze dni. Natomiast dla miłośników klasyków mamy materiał o klasycznym włoskim coupé, czyli modelu Alfetta GTV.

Na długi weekend polecamy też lekturę najnowszego wydania magazynu „Auto Świat Classic”. Życzymy bezpiecznych podróży!