Czym jest BAS?

BAS to skrót od anglojęzycznej nazwy systemu Brake Assist System, co można przetłumaczyć jako system asysty hamowania. W Polsce przyjęło się nazywać go samochodowym asystentem hamowania, choć stosuje się także taki terminy jak: system awaryjnego hamowania czy wspomaganie siły hamowania. To jeden z elementów powszechnie wykorzystywanego systemu ABS, który uruchamia się w momencie nagłego zatrzymania pojazdu.

System BAS włącza się w warunkach szybkiego naciśnięcia pedału hamulca, niezależnie od siły, z jaką to zrobiono. Czujnik pedału hamulca jest odpowiedzialny za odczyt wspomnianej wyżej szybkość. Uzyskaną informację wysyła do pompy ABS, której zadaniem jest zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym niewspółmiernie bardziej w porównaniu do tego, z jaką siłą kierowca nacisnął pedał. Uruchomieniu tego układu towarzyszy zapalenie się świateł awaryjnych lub świateł stop, które mają zwrócić uwagę kierowcy jadącego za nami.

W jakim celu stworzono system BAS?

W celu ograniczenia liczby wypadków na drodze przeprowadzano badania zachowania kierowców. W ich ramach wykazano, że istnieją spore różnice pomiędzy tym, jak reagują na poszczególne sytuacje na drodze. Okazało się, że wielu z nich hamuje w niewłaściwy sposób, przykładając zbyt małą siłę do pedału hamulca lub puszczając go jeszcze przed zatrzymaniem pojazdu. Tego rodzaju zachowania mogą prowadzić do kolizji, co stanowi zagrożenie zarówno dla samych kierujących autem, jak i innych uczestników ruchu. W związku z tym potrzebne było opracowanie rozwiązania hamulcowego, które by im zapobiegało. Właśnie dlatego powstał system BAS.

Czemu służy system BAS?

Dzięki ograniczeniu konsekwencji związanych z błędnym hamowaniem na drodze dochodzi do dużo mniejszej liczby wypadków. System BAS ma olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Jego zastosowanie jest szczególnie ważne na nawierzchniach o niskiej przyczepności, na których niepoprawne hamowanie może w bardzo łatwy sposób doprowadzić do kolizji. Układ skutecznie niweluje błędy popełniane przez kierowców.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że system BAS znacznie zwiększa efektywność hamowania w pierwszej fazie manewru. Dzięki temu dystans potrzebny do zatrzymania się pojazdu zostaje w dużym stopniu skrócony. W ten sposób kierowca może zatrzymać się przed przeszkodą czy innym uczestnikiem ruchu, nie doprowadzając do kolizji oraz związanych z nią szkód.

W jakich samochodach montuje się system BAS?

Pierwszymi samochodami, które zostały wyposażone w asystenta hamowania BAS były Mercedesy. Opracowana technologia to efekt współpracy marki części zamiennych TRW oraz koncernu motoryzacyjnego Daimler-Benz. Z czasem TRW opracował kolejne wersje systemu BAS dla innych motoryzacyjnych marek, dzięki czemu aktualnie dysponuje nim niemal każdy producent, na czele z Volvo, Mazdą czy BMW.

BAS a system przeciwkolizyjny

Wielu kierowców utożsamia BAS z systemem przeciwkolizyjnym. Choć w obu przypadkach dochodzi do hamowania, to są to dwa zupełnie różne rozwiązania. W drugim przypadku hamulce uruchamiane są samoczynnie w momencie, gdy radar z przodu pojazdu wykryje w pobliżu przeszkodę. System asysty hamowania wymaga udziału kierowcy, który naciśnie pedał hamulca, dlatego są to dwa oddzielnie, znacznie różniące się technologie, które można stosować w autach jednocześnie.

Dlaczego system BAS jest tak ważny?

Układ ABS to jeden z najważniejszych elementów auta, który wpływa na sterowność i bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu na drodze. Zastosowanie w nim systemu BAS jeszcze bardziej zwiększa skuteczność hamowania, dzięki czemu możliwe jest uniknięcie wielu nieprzyjemnych sytuacji takich jak kolizje, wypadki czy potrącenia. Jego przydatność jest na tyle duża, że obecnie stanowi standard w przemyśle samochodowym i jest stale rozwijany.

Nad poprawą skuteczności systemu BAS pracuje wielu konstruktorów, którzy mają na uwadze kluczowe znaczenie układu hamulcowego dla bezpieczeństwa jazdy. Dzięki temu kolejne generacje samochodów są wyposażone w coraz to lepsze technologie mające na celu zapewnienie jak największej ochrony przed popełnianiem błędów, a także niepoprawnym sposobem jazdy. Próba edukacji kierowców może jednak nie przynieść oczekiwanych rezultatów, dlatego warto korzystać ze skutecznych rozwiązań technologicznych.