Szybkie reagowanie na nagle pojawiający się w aucie hałas lub drgania jest konieczne nie tylko ze względów bezpieczeństwa, lecz także po to, by ograniczyć koszty naprawy. Niestandardowe dźwięki pojawiają się zazwyczaj w wyniku wyeksploatowania lub uszkodzenia jakiejś części.

Ignorowanie takich symptomów prowadzi zazwyczaj do uszkodzenia kolejnych podzespołów. Warto więc odpowiednio szybko reagować na rosnące hałasy – w pierwszej fazie może wystarczy coś dokręcić, później trzeba będzie wymienić nawet kilka części, a być może cały silnik. Ponadto zwłoka może doprowadzić do tego, że auto zatrzyma się w najmniej właściwym momencie.

Co gorsza, okoliczności przerwania jazdy mogą być bardzo dramatyczne – tak może się stać, jeśli zignorujemy hałasy pochodzące z kluczowych dla bezpieczeństwa układów: jezdnego lub kierowniczego. Nawet niewielki, ale długotrwały hałas może zagrażać bezpieczeństwu, przyspieszając zmęczenie kierowcy. Niestety, walka z hałasami nie jest łatwa.

Źródło niepożądanych dźwięków często okazuje się trudne do wykrycia. Najgorzej jeśli pochodzą one z układu napędowego. Z jednej strony nie można ich zignorować, gdyż na pewno skończy się to większym zakresem uszkodzeń. Z drugiej – jedyny sposób znalezienia przyczyn polega na rozebraniu silnika lub skrzyni biegów i weryfikacji stanu części, co samo w sobie jest czasochłonne oraz drogie i... nie zawsze przynosi efekty.

Silnik, trudno znaleźć przyczynę - W przypadku jednostki napędowej na pojawiające się dźwięki trzeba reagować natychmiast. Jeśli np. hałas pochodzi z okolic napędu rozrządu, często sygnalizuje uszkodzenie napinacza, który po zablokowaniu może doprowadzić do zniszczenia silnika.

Częste źródła hałasu: zbyt duży luz zaworów, zużyte łożyska paska osprzętu lub napędu rozrządu, rozciągnięty łańcuch rozrządu, zużyta pompa wody, wyeksploatowana turbosprężarka, zużyte panewki korbowe, nieszczelne przewody w układzie dolotowym.

Przeniesienie napędu, najczęściej hałasują półosie - W układzie napędowym dość rzadko pojawiają się nagłe dźwięki, za to, gdy się już ujawnią, oznaczają duże wydatki. Najlepszym przykładem są zgrzyty i drgania z okolic sprzęgła w nowoczesnych dieslach. Prawdopodobna przyczyna to uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego – koszt naprawy w zależności od wielkości i klasy auta wynosi od 2 do 10 tys. zł.

Częste źródła hałasu: uszkodzone dwumasowe koło zamachowe, uszkodzone łożyska w skrzyni biegów, powiększony luz na kołach mechanizmu różnicowego, zużyte przeguby lub łożyska półosi napędowych.

Układ kierowniczy i jezdny, może być niebezpiecznie - Hałasy pochodzące z układu jezdnego i kierowniczego należą do tych, których nie można ignorować ze względów bezpieczeństwa. Nadmiernie zużyty element zawieszenia może w końcu doprowadzić np. do wypięcia wahacza i do tragedii. Nie mniej groźne są usterki wspomagania kierownicy. Jeśli głośno pracuje pompa, świadczy to o braku płynu lub jej zużyciu – jeśli nagle zawiedzie, można stracić kontrolę nad autem.

Częste źródła hałasu: zbyt niski poziom płynu w układzie wspomagania, uszkodzona mechaniczna lub elektrohydrauliczna pompa wspomagania, zużyte drążki lub końcówki drążków kierowniczych, luzy w przekładni kierowniczej, zużyte sworznie i silentblocki wahaczy oraz łączniki i gumy stabilizatorów, zużyte łożyska kół, uszkodzone opony, niewyważone koła.

Układ wydechowy, cierpi nie tylko komfort kierowcy - Niepożądane dźwięki pochodzące z układu wydechowego raczej nie wiążą się z zagrożeniem życia, ale mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie i samopoczucie. Dziurawy tłumik to nie tylko męczący hałas, ale też ryzyko przedostawania się do wnętrza spalin. Natomiast brak pękniętej osłony termicznej może grozić nawet pożarem.

Częste źródła hałasu:przerdzewiały tłumik, nieszczelne połączenia, uszkodzone mocowania gumowe, pęknięte mocowania osłon termicznych.

Każdy samochód wraz z wiekiem, a zwłaszcza z rosnącym przebiegiem, staje się nieco głośniejszy. Nie ma w tym jednak nic groźnego. Niebezpieczne mogą być natomiast hałasy, które pojawiają się nagle. Trzeba próbować szybko ustalić ich przyczynę w trosce o swoje bezpieczeństwo, a także portfel – wcześnie usunięta usterka nie powoduje kolejnych zniszczeń. Szczególnie niebezpieczne może być ignorowanie nieustających stuków, drgań i hałasów w układzie jezdnym lub kierowniczym.