• Opony całoroczne są formalnie oponami zimowymi
  • Ceny opon całorocznych są zbliżone do cen opon sezonowych
  • Na oponach całorocznych można bezpiecznie jeździć przez cały rok, niemniej dobre opony sezonowe w skrajnych warunkach zapewniają lepszą przyczepność
  • Mając opony całoroczne, nie trzeba przejmować się zmianami pogody
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W niedrogim warsztacie wymiana opon kosztuje 80 zł, ale gdy zależy nam na bardzo starannej obsłudze, mamy duże koła, czujniki ciśnienia lub inne utrudnienia, cena usługi może być dwa razy wyższa. Dołóż wymianę zaworków po 5 zł za sztukę, cztery worki do przechowywania opon – i rachunek rośnie do 200 zł. Nie masz co zrobić z drugim kompletem opon? Możesz zostawić je w warsztacie, ale zapłacisz za ich przechowanie do wiosny 100-150 zł. A wiosną... powtórka. Zarówno tych wydatków, jak i całego zamieszania związanego z wymianą opon, można uniknąć, kupując opony całoroczne – robi tak coraz więcej polskich kierowców.

Opony całoroczne, czyli... jakie?

Formalnie są to opony zimowe – prawdziwa opona całoroczna nosi symbol śnieżynki na tle trzech górskich szczytów – to znormalizowany znak informujący o tym, że mamy do czynienia z oponą zimową. O tym, że taka opona nadaje się do jazdy latem, sugeruje zazwyczaj jej nazwa, czasem jedynie to, że sprzedawana jest ona „z półki dla opon całorocznych”. W praktyce formalna „zimowość” opon całorocznych ma duże znaczenie: dzięki stosownemu oznakowaniu można na takich oponach jeździć zimą wszędzie tam, gdzie jest obowiązek korzystania z opon zimowych. Policja w żadnym europejskim kraju nie może wystawić mandatu za to, że nie mamy opon zimowych. Otóż mamy: całoroczne, choć zimowe.

Dalsza część materiału pod podcastem

Opony całoroczne zimą, opony całoroczne latem

Nie da się zrobić opony super-zimowej i super-letniej w jednym, a zatem opona całoroczna musi mieć nieco inne właściwości niż opony sezonowe. Działa to na tej samej zasadzie jak z oponami zimowymi, które nie mogą zapewniać bardzo dobrej przyczepności na lodzie przy -20 st. C i jednocześnie umożliwiać szybką i bezpieczną jazdę po krętej szosie w dodatniej temperaturze. Albo-albo. Dlatego dla mieszkańców krajów skandynawskich producenci opon mają zupełnie inną ofertę niż dla kierowców w Europie Środkowej – inne modele opon o innych właściwościach. Na tej samej zasadzie opony całoroczne są nieco „mniej zimowe” od opony typowo zimowej, ale wciąż spełniają minimalne kryteria przyczepności, jakich wymaga się od zimówek w warunkach zimowych. I nadają się do jazdy latem, choć – oczywiście – mogą mieć nieco gorsze osiągi od dobrych opon typowo letnich. Jednak zwłaszcza świeże modele opon całorocznych z górnej półki – jeśli spojrzymy na ich parametry umieszczone na etykiecie – wręcz zadziwiają. Dostępne są modele opon całorocznych z wysokimi indeksami prędkości, w dużych rozmiarach, mających klasę „B” w konkurencji hamowania na mokrej nawierzchni i „B” – jeśli chodzi o energooszczędność. Cena dobrej opony całorocznej jest zbliżona do ceny dobrej opony zimowej – wybór nie jest więc łatwy!

Co przemawia za wyborem opon całorocznych?

  • Kupujesz tylko jeden komplet opon, a nie dwa. Zwłaszcza gdy „dojeżdżasz” letnie opony w swoim samochodzie i nie masz drugiego kompletu na zimę – wtedy jest to doraźnie duża oszczędność;
  • Nie płacisz za sezonową wymianę opon – to dla jednego kierowcy oszczędność 80 zł dwa razy w roku, a dla innego – dwa razy po 200 zł. W skrajnych przypadkach obniżasz koszt związany z ogumieniem o połowę!
  • Nie zastanawiasz się, czy już czas na wymianę opon. Jaka by pogoda nie była, jesteś gotowy;
  • Jeździsz głównie po mieście, gdzie przez całą zimę warunki są „przejściowe”, śnieg nawet gdy pojawia się na drodze, to na krótko;
  • W specyficznych sytuacjach, gdy masz topowe opony całoroczne, twoje auto trzyma drogi się lepiej niż podobny samochód na przeciętnych oponach zimowych – i to w środku zimy;
  • Nie musisz przechowywać drugiego kompletu opon – masz w garażu czy w piwnicy więcej miejsca. Alternatywnie – nie płacisz za przechowanie opon.

Co przemawia za oponami zimowymi zimą i letnimi latem?

  • Dużo jeździsz. Jeśli pokonujesz w ciągu roku 20-30 tys. km lub więcej, korzystając z gum całorocznych, niewiele zaoszczędzisz na sezonowej wymianie opon. Z oponami całorocznymi jest tak jak z oponami sezonowymi: zwłaszcza zimą optymalną przyczepność zapewnia tylko wysoki bieżnik, latem może on być nieco niższy;
  • Oczekujesz od opon najwyższych możliwych parametrów – zimą jeździsz w Alpy, a latem lubisz „pocisnąć”. W skrajnych warunkach opony sezonowe są nieporównywalnie lepsze niż całoroczne;
  • Masz szybki i ciężki samochód – opony całoroczne w takim aucie się nie sprawdzą – szybko się zużyją;
  • Cenisz najwyższy komfort jazdy – opony sezonowe z górnej półki są w tym nie do pobicia;
  • Przeciętne opony całoroczne latem mogą zużywać się szybciej niż sezonowe (choć niektórzy producenci deklarują, iż osiągnęli już trwałość opon całorocznych zbliżoną do trwałości opon sezonowych w każdych warunkach).
Ładowanie formularza...