Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Katowice: jedne z najwyższych w Polsce zarobków, ale i mało zachęcające koszty utrzymania. Ceny są wysokie nie tylko w sklepach i knajpach, lecz także w wielu innych sektorach. Już kilka lat temu (Zobacz gdzie serwisowanie auta jest najtańsze) dowodziliśmy, że w związku z tym opłaca się szukać serwisów samochodowych w mniejszych miejscowościach, bo ceny – zwłaszcza jeśli porównamy warsztaty dilerskie (ASO) – są odczuwalnie niższe.
Sprawdzamy, czy ta tendencja nadal się utrzymuje. Na początek istotna uwaga: wspomniane „małe miasto” wcale nie musi dosłownie być małe – chodzi o odróżnienie go od największych aglomeracji. Uwaga – w przypadku marki Porsche pod lupę wzięliśmy dwa duże miasta (Warszawa, Katowice) i Sopot, czyli najmniejszą miejscowość, w której znajduje się ASO tej marki.
Suma małych różnic na fakturze ma sens
Serwisy usytuowane na prowincji miały dotąd nad wielkomiejskimi jedną niebagatelną przewagę – niższe koszty robocizny. Z przeprowadzonej przez nas analizy wynika jednak, że ceny powoli się wyrównują. W związku z tym, żeby naprawdę zaoszczędzić, powinniście rozważyć wyjazd do odległego serwisu tylko wówczas, gdy zlecacie kilka napraw naraz. W takim wypadku suma niewielkich oszczędności może okazać się zaskakująco duża. Zostaje kwestia logistyki – m.in. koszt paliwa i pobytu na miejscu. A co w sytuacji, gdy trzeba będzie dopłacić za wynajem auta zastępczego lub – co gorsza – za hotel?
Ważne zastrzeżenie co do poniższych tabelek: podanych w nich cen nie traktujcie jako oferty handlowej. Są to dokładne, ale mimo wszystko szacunkowe dane, uzyskane przez nas w każdej z firm. Liczby mają dać ogólny obraz sytuacji – ceny mogą być niższe np. dla stałych klientów danego serwisu. My występowaliśmy jako zwykli „klienci z ulicy”, a w obliczeniach wzięliśmy pod uwagę tzw. części oryginalne (OEM), żeby ułatwić porównanie cen. Z reguły nawet w ASO można również wybrać tańszy zamiennik. Nie korzystaliśmy poza tym z rabatów, na które często mogą liczyć np. klienci flotowi.
W każdym warsztacie poprosiliśmy o wycenę czterech w sumie dość typowych czynności obsługowych. Okazuje się, że przeglądy w wielu przypadkach kosztują tyle samo, niezależnie od tego, czy chodzi o Warszawę, czy o Dzierżoniów. Największe różnice, co ciekawe, dotyczą tych czynności, które wymagają od pracownika warsztatu w sumie niewielkiego nakładu sił i czasu. I tak np. przegląd klimatyzacji potrafi w tym samym samochodzie (Skoda Octavia), ale w różnych miastach, kosztować od 160 do... 650 zł (!).
Niektóre serwisy miały też problem z ustaleniem, co wchodzi w skład tzw. dużego przeglądu. W Warszawie, co najmniej w kilku przypadkach, przy telefonie zastaliśmy najwyraźniej niedoświadczoną osobę, która z przerażeniem w głosie informowała nas, że dopiero się uczy. W mniejszych serwisach poziom obsługi – przynajmniej telefonicznej – był nieco wyższy.
Istotnych różnic nie zauważyliśmy za to w kwestii cen części zamiennych. ASO tej samej marki prowadzą zbliżoną politykę, niezależnie od położenia danego serwisu.
Cokolwiek jednak by mówić, serwisy dilerskie są drogie i większość skomplikowanych napraw – dotyczy zwłaszcza aut po gwarancji – lepiej zlecić tzw. niezależnemu warsztatowi. Chyba że w ASO akurat traficie na promocję przewidzianą dla właścicieli np. starszych aut.
Koszty serwisu Kii Cee’d 1.6 CVVT/135 KM (od 2012 r.)
Usługa | Jacek Ballaun, Warszawa | HADM+Gramatowska, Rokocin | MKT Serwis, Wola Mielecka |
„Duży” przegląd z wymianą płynów | 951 zł | 900 zł | 780 zł |
Wymiana kpl. sprzęgła | 1982 zł | 1750 zł | 1590 zł |
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych | 1518 zł | 1770 zł | 1460 zł |
Przegląd klimatyzacji wraz z nabiciem układu | 270 zł pracowniczka nie była w stanie określić, czy chodzi o R134a, czy R1234yf | 200 zł w cenie wymiana filtra kabinowego; brak informacji o czynniku R1234yf | 100 zł za 100 g czynnika; pracownik informuje, że to R1234yf, cena zależy od ilości czynnika |
Kia daje długą gwarancję, więc ceny w ASO niskie nie są. Wyjątkowo droga okazuje się zwłaszcza wymiana sprzęgła w Warszawie. W Woli Mieleckiej zapłacicie za tę samą czynność o niemal 400 zł mniej. Co ciekawe, tylko jeden serwis (MKT) zaznaczył, że klimatyzacja zapewne jest napełniona „nowym”, znacznie droższym czynnikiem R1234yf. Oba pozostałe warsztaty podały standardowy koszt przeglądu klimy bez wdawania się w jakiekolwiek dywagacje.
Koszty serwisu Porsche Cayenne 3.0 TDI (od 2011 r.)
Usługa | Porsche Centrum Warszawa | Porsche Centrum Katowice | Porsche Centrum Sopot |
„Duży” przegląd z wymianą płynów | 4000 zł | 3500 zł dodatkowo 600 zł za wymianę płynu hamulcowego | 3825 zł dodatkowo 395 zł za wymianę płynu hamulcowego |
Wymiana filtra cząstek stałych | 6500 zł | 6350 zł | 5670 zł |
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych | 5200 zł | 5185 zł | 4980 zł |
Przegląd klimatyzacji wraz z nabiciem układu | 900 zł | 680 zł dodatkowo 550 zł dezynfekcja układu | 650 zł dezynfekcja układu - bezpłatnie |
W warszawskim salonie trafiliśmy na doradcę, który wychodził z założenia, że dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach. Mimo że chcieliśmy wydać ok. 16 tys. zł, nie mogliśmy dowiedzieć się telefonicznie m.in. tego, co wchodzi w zakres tzw. dużego przeglądu, a podane ceny były mocno orientacyjne. Doradca serwisowy kazał wysłać zapytanie mejlem do... swojego asystenta albo najlepiej, żeby pojawić się w serwisie. W Katowicach i Sopocie obsługa nie była już tak protekcjonalna i bez problemu podała nam kosztorys.
Koszty serwisu Renault Megane III 1.5 dCi/110 KM (2010-16)
Usługa | Renault Retail Group, Warszawa | Automentel, Racibórz | PHU Teresa Dyrkacz, Zahutyń k. Sanoka |
„Duży” przegląd z wymianą płynów | 796 zł w tym przegląd z wymianą oleju - 369 zł; reszta to m.in. filtry kab. i paliwa | 1016 zł w tym przegląd z wymianą oleju - 600 zł; reszta to m.in. filtry kab. i paliwa | 1325 zł wymiana wszystkich filtrów i płynów, w tym hamulcowego |
Wymiana kpl. sprzęgła z kołem dwumasowym | ok. 6000 zł 4994 zł - części, robocizny nie udało się ustalić; reg. koło zam. – o 1400 zł mniej | 6141 zł w tym 4993 zł – koszt samych części | 6049 zł pracownik proponuje regen. koło zamachowe - o ok. 1400 zł taniej |
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych | 1018 zł | 1218 zł | 1212 zł |
Przegląd klimatyzacji wraz z nabiciem układu | 270 zł obejmuje badanie szczelności i uzupełnienie czynnika; 150 zł – odgrzybienie | 200 zł w tym badanie szczelności i 200 g czynnika, większy ubytek oznacza dopłatę | 120 zł obejmuje badanie szczelności, ozonowanie to dodatkowy koszt 99 zł |
Warszawski serwis francuskiej marki– mimo drobnych problemów z komunikacją – okazał się niedrogi. Plus zwłaszcza za najniższy koszt przeglądu, choć 270 zł za serwis klimy to chyba lekka przesada. ASO z Zahutynia proponuje w ramach rozszerzonego przeglądu również wymianę płynu hamulcowego – po odliczeniu tej operacji koszt będzie podobny jak w Raciborzu. Ważne: w każdym ASO właściciele co najmniej 4-letnich aut mogą liczyć w przypadku wybranych części na 20-procentowy rabat.
Koszty serwisu Skody Octavii II FL 2.0 TDI/140 KM (2008-12)
Usługa | Pol-mot Auto, Warszawa (ul. Gruchacza) | Centrum TMT, Dzierżoniów | Carsed, Siedlce |
„Duży” przegląd z wymianą płynów | 664 zł dodatkowo płatne m.in. filtry paliwa i kabinowy, pł. ham. – w sumie 438 zł | 696 zł w tym wymiana oleju z filtrem – 400 zł, filtry paliwa i kab., płyn ham. – 485 zł | 465 zł w tym olej z filtrem, filtry paliwa i kabinowy, pł. ham. – w sumie 415 zł |
Wymiana kpl. sprzęgła z kołem dwumasowym | 6582 zł w tym 5682 zł – koszt samych części | 4300 zł uwaga: koło zamachowe to zamiennik Sachsa, część OEM jest droższa | 5646 zł 800 zł - zachęcający koszt robocizny |
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych | 1129 zł | 1077 zł | 1100 zł |
Przegląd klimatyzacji wraz z nabiciem układu | 650 zł w tym wymiana filtra kabinowego i dezynfekcja | 210 zł w tym czyszczenie układu | 160 zł w tym czyszczenie układu |
Skody, liderki rynku nowych aut w Polsce, nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu. ASO czeskiej marki żyją głównie z klientów flotowych – ceny dla nas, „zwykłych ludzi”, bez rabatu okazują się niekiedy wysokie. 650 zł za przegląd klimatyzacji w Warszawie to przesada, ponad 6500 zł za wymianę sprzęgła wraz z kołem dwumasowym też trudno uznać za wyjątkową okazję. W tym kontekście wyprawa np. do odległych o 100 km Siedlec wydaje się sensowna.
Koszty serwisu Toyoty Auris Hybrid (od 2012 r.)
Usługa | Toyota Wola, Warszawa | Toyota Siedlce | Toyota Wałbrzych |
„Duży” przegląd z wymianą płynów | 1650 zł obejmuje m.in. olej 0W-20, wymianę świec zapłonowych i test układu hybrydowego** | 1365 zł zakres prac taki sam jak obok | 1162 zł zakres prac identyczny; cena po odjęciu kuponu rabatowego na 100 zł, który zaproponowano nam w serwisie |
Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych | 1050 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen | 861 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen | 1014 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen |
Wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych | 1100 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen | 916 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen | 916 zł w ramach Serwisu Dobrych Cen |
Przegląd klimatyzacji wraz z nabiciem układu | 200 zł dodatkowo 99 zł – odgrzybianie klimatyzacji pianką | 200-230 zł dodatkowo 99 zł - odgrzybianie klimatyzacji pianką | 390 zł komplet z odgrzybianiem |
Właściciele Toyot powinni rozważyć serwis poza dużym miastem, nawet jeśli wizyta ograniczy się do wymiany oleju, płynów i filtrów. W naszym przypadku różnica w cenie wybranych czynności serwisowych między Warszawą a Siedlcami wynosi prawie 650 zł. Jeszcze tańszy okazał się Wałbrzych. Tu za sam „duży” przegląd zapłacicie o blisko 500 zł mniej niż w stolicy. Z kolei serwis klimatyzacji wszędzie wyceniono podobnie. Auta pogwarancyjne mogą liczyć na 30 proc. zniżki w ramach Serwisu Dobrych Cen.
Naszym zdaniem warto liczyć
Bez dwóch zdań: wyprawa na drugi koniec kraju w celu wymiany oleju z reguły nie ma sensu. Ale jeśli zamierzacie zlecić kilka czynności obsługowych/naprawczych naraz i na dodatek do tańszego serwisu nie macie specjalnie daleko, to sytuacja może wyglądać inaczej. Weźcie kalkulator, zgromadźcie wszystkie ceny i jeśli się opłaci – ruszajcie w drogę.