EPC – co to?

Zanim kontrolka EPC nas zaalarmuje, warto dowiedzieć się, jaką pełni funkcję. Sama nazwa to skrót od angielskiego wyrażenia Electronic Power Control. W dosłownym tłumaczeniu możemy to określenie przełożyć jako Kontrola Mocy Elektrycznej. Możemy się zatem domyślić, jaki układ obsługuje w samochodzie. Jest to dla nas rodzaj zabezpieczenia, które informuje nas o ewentualnych awariach systemu elektrycznego. Te mogą być związane z wieloma poszczególnymi elementami. Sygnalizator nie podpowie nam, o który dokładnie chodzi. To już musimy zweryfikować we własnym zakresie, najlepiej w obecności fachowca.

Kontrolka EPC – co oznacza?

Wszelkie usterki systemu elektrycznego są sygnalizowane właśnie za pomocą kontrolki z napisem EPC. Czy warto się nimi przejmować? By móc odpowiedzieć na te pytania, należy najpierw rozróżnić rodzaje lampek, które mogą nam się zaświecić na desce rozdzielczej. Podstawowy podział wyróżnia żółte i czerwone kontrolki. Te pierwsze informują nas o awariach, które nie są naglące, ale przy najbliższej okazji powinny zostać naprawione.

Świecąca się czerwona kontrolka z kolei alarmuje nas, że musimy natychmiast zatrzymać samochód, bo może dojść do poważnych awarii. W przypadku sygnalizatora EPC nie należy się jednak nimi przejmować, bo to kontrolka koloru żółtego. Możemy więc kontynuować jazdę nawet wtedy, gdy się ona zapali, ale po zakończonej podróży najlepiej będzie udać się do mechanika, który przyjrzy się problemowi dokładniej i konkretnie zdiagnozuje, co uległo awarii.

Jakie usterki sygnalizuje kontrolka EPC?

Wiemy już, że kontrolka EPC odpowiada za układ elektryczny w naszym aucie. Gdy się zaświeci, informuje nas, że jakaś część tego systemu nie funkcjonuje poprawnie. Jednak nie wskazuje nam konkretnie, który element uległ awarii. Usterka może dotyczyć różnego rodzaju świateł, czujników czy jeszcze innych, elektrycznych elementów oraz przewodów zamontowanych w naszym samochodzie. Dlatego do poprawnej diagnozy usterki niezbędna jest wizyta u mechanika, który zbada auto przy pomocy komputera diagnostycznego.

Sprawdzenie poprawności wszystkich systemów elektrycznych w profesjonalnym warsztacie to koszt w okolicach 50 złotych. Dla jednych może się to wydawać zbyt dużo. Pamiętajmy, że drobna usterka, którą sygnalizuje kontrolka, po czasie może przekształcić się w poważniejszą i co gorsza, dużo droższą w naprawie awarię. Nie warto więc tej sprawy bagatelizować i oszczędzać na diagnozie, bo pozwoli nam to uniknąć znacznie większych kosztów w przyszłości.

Jak reagować, gdy kontrolka EPC się zapali?

Gdy zobaczymy, że kontrolka EPC się zaświeciła, przede wszystkim nie powinniśmy panikować. Nie ma potrzeby gwałtownego zjeżdżania na pobocze, bo to może tylko przeszkodzić innym kierowcom, a nie pomoże w rozwiązaniu sygnalizowanego problemu. Najlepiej spokojnie dojechać do miejsca docelowego lub takiego, w którym bezpiecznie możemy się zatrzymać. Wówczas warto wstępnie rozeznać się, co mogło ulec awarii, a później skierować się do fachowca.

Należy zaznaczyć, że częściowe sprawdzenie ewentualnych usterek damy radę przeprowadzić sami. Do zweryfikowania tego, czy całe okablowanie i elektronika znajdujące się wewnątrz auta działają poprawnie, faktycznie niezbędny jest fachowy sprzęt, ale niektóre elementy, jak na przykład światła, możemy zbadać samemu. Wystarczy tylko po kolei je włączać i patrzeć, czy faktycznie działają. Bez pomocy fachowca jesteśmy też w stanie sprawdzić funkcjonowanie niektórych czujników, chociażby tych odpowiedzialnych za bezpieczne parkowanie.

Nie mam w samochodzie kontrolki EPC – co teraz?

Należy także nadmienić, że kontrolka EPC nie jest żadnym wymogiem. Oznacza to, że nie wszyscy producenci decydują się na zamontowanie jej w swoich modelach. Nie dziwmy się więc i tym bardziej nie przejmujmy się, jeśli w naszym aucie nie możemy jej odnaleźć. Widocznie jeździmy pojazdem marki, której producent nie instaluje tego sygnalizatora w deskach rozdzielczych swoich samochodów.

Nie zmienia to jednak faktu, że obecność tej kontrolki może być bardzo pomocna. Jeśli więc w naszym aktualnym aucie jej nie ma, przy wybieraniu następnego warto zwracać uwagę na modele, w których ją zamontowano. Jest to szczególnie istotne w nowszych autach, gdzie systemy elektryczne odpowiedzialne są za coraz więcej innych układów i elementów samochodu. Dobrze jest więc wiedzieć, że kontrolki EPC najczęściej występują w pojazdach marki Volkswagen, Audi czy Skoda, choć można je znaleźć także u innych producentów.