Dbając o samochód, skupiamy się na czystości wnętrza i karoserii. Wygląd niewidocznej z zewnątrz jednostki napędowej ma na ogół mniejsze znaczenie. O tym, że warto zadbać o jej czystość, przypominamy sobie np. przy okazji wymiany świec zapłonowych lub drobnej naprawy, która - jeśli silnik jest brudny - może być nieprzyjemna.

Jednostkę napędową należy utrzymywać w czystości również z kilku innych powodów. Pomijając względy estetyczne, czysty silnik umożliwia szybsze i co ważniejsze precyzyjne zlokalizowanie wycieków oleju czy "pocenia się" sygnalizującego uszkodzenie uszczelek. Na czystym silniku brud nie zbiera sie tak szybko, jak na zaolejonym - do tłustej powierzchni łatwo przywierają wszelkie nieczystości. Poza tym silnie zabrudzone jednostki napędowe chłodzone powietrzem mają ograniczoną zdolność do odprowadzania ciepła.

Przed myciem silnika należy zapoznać się z instrukcją obsługi i upewnić się, czy producent auta nie zawarł tam przeciwwskazań do wykonania tej czynności. W niektórych nowoczesnych samochodach mycie silnika wodą jest niedopuszczalne.

Podejmując decyzję o umyciu silnika, mamy do wyboru dwie możliwości: mycie samodzielne lub zlecenie go profesjonalnemu warsztatowi. To drugie rozwiązanie warto polecić właścicielom najnowszych aut z mocno rozbudowaną elektroniką, którą można łatwo uszkodzić poprzez zalanie lub zawilgocenie. Warsztaty zajmujące się tym na co dzień zabezpieczą odpowiednio centralkę komputera i inne elektroniczne elementy wrażliwe na wilgoć. Mycie jednostki napędowej w warsztacie to wydatek 20-60 złotych.

Można wykorzystać oferowane w sklepach specjalne preparaty przeznaczone do tego celu. Są to z reguły spreje bądź atomizery rozpuszczające tłuszcz. Zaczynamy od zabezpieczenia (np. folią) kopułki rozdzielacza i innych podzespołów związanych z układem zapłonowym i elektroniką. Można również zdjąć przewody zapłonowe.

Detergent należy rozprowadzić po ciepłym silniku, ale nie gorącym. Ułatwia to penetrację zanieczyszczeń i ichrozpuszczenie. Następnie należy odczekać ok. 15 minut (zależnie od preparatu), po czym można przystąpić do spłukania komory silnikowej. Najlepiej użyć do tego ciepłej wody pod ciśnieniem - odpowiednie urządzenia dostępne są np. w ręcznej myjni samoobsługowej (choć nie wszędzie mycie silnika jest dozwolone), gdzie spłukany olej trafi do ścieków. Po umyciu należy odczekać kilka minut, aby silnik się osuszył.

Mycie silnika krok po kroku

Foto: archiwum / Auto Świat
Zabrudzona komora silnika powoduje, że bardzo trudno wykonać nawet najdrobniejszą czynność obsługową.
Foto: archiwum / Auto Świat
Skupiska osadów przy świecach zapłonowych sprzyjają utrzymywaniu się wilgoci i przebiciom elektrycznym.
Foto: archiwum / Auto Świat
Środek czyszczący należy dokładnie rozprowadzić po zabrudzeniach.
Foto: archiwum / Auto Świat
Najlepsze efekty daje ciśnieniowe spłukiwanie ciepłą wodą.
Foto: archiwum / Auto Świat
Strumienia wody nie powinno się kierować na luźne przewody.
Foto: archiwum / Auto Świat
Przez chwilę po umyciu silnik może nie dac się uruchomić. Winne są zawilgocone przewody.
Foto: archiwum / Auto Świat
Odtłuszczony silnik pozostaje długo czysty gdyż nie przywiera do niego pył i piasek pryskający spod kół.