Dbając o samochód, skupiamy się na czystości wnętrza i karoserii. Wygląd niewidocznej z zewnątrz jednostki napędowej ma na ogół mniejsze znaczenie. O tym, że warto zadbać o jej czystość, przypominamy sobie np. przy okazji wymiany świec zapłonowych lub drobnej naprawy, która - jeśli silnik jest brudny - może być nieprzyjemna.
Jednostkę napędową należy utrzymywać w czystości również z kilku innych powodów. Pomijając względy estetyczne, czysty silnik umożliwia szybsze i co ważniejsze precyzyjne zlokalizowanie wycieków oleju czy "pocenia się" sygnalizującego uszkodzenie uszczelek. Na czystym silniku brud nie zbiera sie tak szybko, jak na zaolejonym - do tłustej powierzchni łatwo przywierają wszelkie nieczystości. Poza tym silnie zabrudzone jednostki napędowe chłodzone powietrzem mają ograniczoną zdolność do odprowadzania ciepła.
Przed myciem silnika należy zapoznać się z instrukcją obsługi i upewnić się, czy producent auta nie zawarł tam przeciwwskazań do wykonania tej czynności. W niektórych nowoczesnych samochodach mycie silnika wodą jest niedopuszczalne.
Podejmując decyzję o umyciu silnika, mamy do wyboru dwie możliwości: mycie samodzielne lub zlecenie go profesjonalnemu warsztatowi. To drugie rozwiązanie warto polecić właścicielom najnowszych aut z mocno rozbudowaną elektroniką, którą można łatwo uszkodzić poprzez zalanie lub zawilgocenie. Warsztaty zajmujące się tym na co dzień zabezpieczą odpowiednio centralkę komputera i inne elektroniczne elementy wrażliwe na wilgoć. Mycie jednostki napędowej w warsztacie to wydatek 20-60 złotych.
Można wykorzystać oferowane w sklepach specjalne preparaty przeznaczone do tego celu. Są to z reguły spreje bądź atomizery rozpuszczające tłuszcz. Zaczynamy od zabezpieczenia (np. folią) kopułki rozdzielacza i innych podzespołów związanych z układem zapłonowym i elektroniką. Można również zdjąć przewody zapłonowe.
Detergent należy rozprowadzić po ciepłym silniku, ale nie gorącym. Ułatwia to penetrację zanieczyszczeń i ichrozpuszczenie. Następnie należy odczekać ok. 15 minut (zależnie od preparatu), po czym można przystąpić do spłukania komory silnikowej. Najlepiej użyć do tego ciepłej wody pod ciśnieniem - odpowiednie urządzenia dostępne są np. w ręcznej myjni samoobsługowej (choć nie wszędzie mycie silnika jest dozwolone), gdzie spłukany olej trafi do ścieków. Po umyciu należy odczekać kilka minut, aby silnik się osuszył.