• Zanim kupisz nowy akumulator sprawdź, czy problemy z rozruchem lub brakiem prądu w aucie to rzeczywiście efekt usterki akumulatora
  • Wybór jest teoretycznie duży, ale bezpiecznym rozwiązaniem okazuje się zastosowanie takiego akumulatora, jaki przewidział producent auta 
  • Często przyczyną awarii akumulatora jest usterka układu ładowania

Różnice w cenach między podobnymi na pierwszy rzut oka akumulatorami bywają naprawdę olbrzymie. I nie chodzi tu wcale o to, że poszczególne marki stosują odmienne polityki cenowe – na półce obok siebie mogą stać np. trzy akumulatory tej samej marki, o tych samych wymiarach montażowych i zbliżonej pojemności, a w cenach różniących się między sobą nawet o kilkaset złotych. 

Do wyboru mamy zwykle:

  • akumulatory standardowe (czasem z różnymi „ulepszeniami”), zwykle już w wersjach bezobsługowych, czyli bez możliwości kontroli i uzupełniania elektrolitu;
  • akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), w których płyty dodatnie są pokryte warstwą poliestru, przeznaczone do aut z systemami start-stop;
  • akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat), w których pomiędzy płytami ołowianymi są umieszczone maty z włókna szklanego nasycone elektrolitem. Ten typ akumulatorów jest przeznaczony do aut z systemem start-stop, układami odzyskiwania energii podczas hamowania lub po prostu z bardzo dużą liczbą odbiorników. 

Poza tymi typami czasem trafiają się też akumulatory do specjalnych zastosowań, np. żelowe, spiralne czy też baterie znoszące głębokie rozładowanie. 

Kiedyś, kupując akumulator, wystarczyło z grubsza wiedzieć, jaką powinien on mieć do danej wersji auta pojemność, jakie wymiary i po której stronie obudowy powinien znajdować się „plus”, ewentualnie: jaki kształt mają rozmiary zacisku. Teraz sprawa nie jest już taka łatwa.  Najprostsza rada: najlepiej kupić akumulator o takich samych parametrach i wykonany w takiej technologii, jaki był zastosowany fabrycznie. 

Kiedy nie warto przepłacać za akumulator?

W przypadku starszych aut, bez zaawansowanej elektroniki lub układów start-stop kupowanie drogich akumulatorów EFB czy jeszcze droższych AGM-ów nie ma większego sensu, wręcz może przynieść efekty odwrotne od oczekiwanych. Dlaczego? Bo np. najdroższe i najlepsze pod względem parametrów akumulatory AGM są bardzo wrażliwe na zbyt wysokie temperatury i jeśli są montowane pod maską auta, w pobliżu silnika, to muszą być umieszczone w specjalnej, izolowanej obudowie. Tyle że niewielu właścicieli aut wpada na taki pomysł, żeby za akumulator aż tak bardzo przepłacać. 

Znacznie częściej zdarza się, że właściciel w miarę nowoczesnego auta, w którym po kilku latach bateria „padnie”, zamiast kosztującego np. 600 zł AGM-u, takiego jak zamontowany fabrycznie, chce kupić baterię standardową, o tej samej pojemności i nieco niższym prądzie rozruchowym, ale za to kosztującą połowę tej kwoty. Czy to ma prawo działać? Przez jakiś czas prawdopodobnie tak, na dłuższą metę – raczej nie!

Standardowe akumulatory nie są przystosowane do trybu pracy i do obciążeń występujących w instalacjach elektrycznych nowych aut. Trwałość akumulatorów mierzy się m.in. liczbą cykli rozruchu auta – dla standardowych baterii to zwykle 30-50 tys. cykli, lepsze akumulatory EFB powinny wytrzymać ok. 100 tys. cykli, a topowe AGM-y mają w optymalnych warunkach wystarczyć nawet na ponad 300 tys. uruchomień silnika. 

Jak działają poszczególne typy akumulatorów?

Foto: Auto Świat
Cykl pracy akumulatora AGM

Akumulatory AGM należą do najbardziej odpornych na wielokrotną pracę cykliczną i duże obciążenia, dobrze znoszą głębokie rozładowania, za to są zupełnie nieodporne na zbyt wysokie temperatury, dlatego z reguły nie montuje się ich pod maską samochodu w bezpośredniej bliskości silnika, ale np. w bagażniku lub w kabinie auta. Jeśli już trafiają pod maskę, to do specjalnej, izolowanej termicznie obudowy. Poniższy wykres pokazuje, jakim obciążeniom w aucie jest poddawany taki akumulator: częste rozruchy, głębokie rozładowania, bardzo szybkie ładowanie podczas procesu rekuperacji energii w trakcie hamowania. 

Foto: Auto Świat
Cykl pracy akumulatora EFB

Akumulatory EFB są konstrukcją pośrednią pomiędzy klasycznymi akumulatorami rozruchowymi a bateriami wykonanymi w technologii AGM. W takim akumulatorze płyta dodatnia jest pokryta warstwą poliestru, co ma służyć poprawie stabilności masy czynnej. W praktyce taki akumulator ma po prostu wyższą od baterii standardowych odporność na pracę cykliczną (czyli na następujące po sobie cykle ładowania i rozładowania), a akumulatory znoszą silne drgania. Akumulatory EFB mają w aucie nieco spokojniejsze życie od AGM-ów. 

Foto: Auto Świat
Cykl pracy akumulatora standardowego

Standardowe akumulatory składają się z sześciu cel, każda o napięciu znamionowym wynoszącym nieco ponad dwa wolty. Płyty dodatnie i ujemne akumulatora są zanurzone w elektrolicie (roztwór kwasu siarkowego). Tego typu akumulatory są wrażliwe zarówno na głębokie rozładowanie, jak i na zbyt intensywne ładowanie – w takim wypadku tzw. masa czynna może spłynąć z płyt do elektrolitu, bateria nadaje się wtedy do wymiany. Cykl pracy w aucie: krótkie rozładowanie przy rozruchu, a później w miarę równomierne ładowanie. 

Jak zbudowany jest akumulator AGM?

Foto: Auto Świat
Jak zbudowany jest akumulator AGM

W akumulatorach wykonanych w technologii AGM pomiędzy płytami ogniw znajdują się maty z włókna szklanego nasączone elektrolitem. Płyty są mocno sprasowane, dzięki czemu akumulator AGM ma bardzo niską oporność wewnętrzną. Taka konstrukcja zapewnia, że reakcje między elektrolitem i masą czynną przebiegają szybciej niż w akumulatorach o klasycznej konstrukcji, dzięki czemu takie baterie z jednej strony mogą dostarczyć więcej energii w jednostce czasu, a z drugiej strony są też przystosowane do szybszego ładowania. Akumulatory AGM mają szczelne obudowy, z których nie wydostają się nawet opary elektrolitu. 

Naszym zdaniem

Co z tego, że standardowy akumulator kosztuje o połowę mniej od akumulatora AGM, skoro w aucie, które wymaga lepszej baterii, będzie służył kilka razy krócej? W nowych autach systemy zarządzania energią są bardzo wrażliwe i zastosowanie niewłaściwej baterii albo niezarejestrowanie w sterowniku auta dobrze dobranego nowego akumulatora może wywołać bunt elektroniki!

Najpopularniejsze prostowniki samochodowe

Prostownik samochodowy Einhell CC-BC 15M

Foto: Auto Świat

Prostownik marki Einhell przeznaczony jest do wszystkich akumulatorów samochodowych o napięciu 6V/12V. Wyposażony jest w zabezpieczenie przed przeciążeniem, czy złym podłączeniem biegunów. Producentowi zależało, aby sprzęt gwarantował szybkie, sprawne i bezproblemowe, a przede wszystkim bezpieczne ładowanie. Prostownik jest bardzo poręczny i ma wbudowany uchwyt, dzięki któremu urządzenie można komfortowo przenosić. Charakteryzuje się również funkcją podładowania oraz wyświetlaczem informującym o stanie akumulatora. To nowoczesny i inteligentny sprzęt. Sprawdź cenę.

Prostownik samochodowy Yato YT-8304

Foto: Auto Świat

Propozycją, którą warto rozważyć jest prostownik samochodowy producenta Yato. Model ten przeznaczony jest do ładowania akumulatorów WET mokrych-kwasowych, o napięciu 12V/24V w pojazdach osobowych, dostawczych czy ciężarowych. Podobnie, jak prostownik marki Einhell, ma zamontowane bezpieczniki przeładowania i przepięcia. Wyposażony został w dwa tryby ładowania: wolny i szybki – od nas zależy więc, który wybierzemy. Warto wspomnieć jeszcze o jednej ważnej zalecie tego urządzenia: YT-8304 wyróżnia się funkcją wspomagania ładowania BOOST. Sprawdź cenę.

Prostownik samochodowy Einhell CC-BC 6M

Foto: Auto Świat

Na trzecim miejscu znalazł się ponownie prostownik samochodowy firmy Einhell. Prezentowany model – identycznie, jak CC-BC 15M – sterowany jest mikroprocesorowo z wielostopniowym cyklem ładowania. Napięcie zasilania również wynosi 6V/12V. Obudowa urządzenia wykonana została z blachy stalowej i ma trwałą izolację ochronną. To wysokiej jakości sprzęt, który dostępny jest w korzystnej cenie. Ten prostownik samochodowy na pewno sprosta oczekiwaniom kierowców. Przeznaczony jest do akumulatorów mających od 3 do 150 Ah. Einhell CC-BC 6M gwarantuje niezawodność w każdej sytuacji. Sprawdź cenę.

Prostownik samochodowy Bosch C3 6V/12V 0 189 999 03M

Foto: Auto Świat

Natężenie prądu 3,8 A, zabezpieczenie przed zmianą biegunowości oraz sterowanie automatyczne za pomocą MCU – to kluczowe parametry techniczne prostownika samochodowego Bosch. Można go stosować do ładowania wszystkich akumulatorów kwasowo-ołowiowych w pojazdach osobowych oraz motocyklach. Urządzenie charakteryzuje się wysoką jakością wykonania oraz nowoczesnymi częściami. Zapewnia cztery automatyczne warianty ładowania. Z pewnością warto wyposażyć swoje pojazdy w taki sprzęt, ponieważ gwarantuje skuteczność i bezpieczeństwo. Sprawdź cenę.

Prostownik samochodowy Yato YT-8302

Foto: Auto Świat

Przegląd sprawdzonych i polecanych prostowników samochodowych zamyka produkt marki Yato, który cieszy się dużą popularnością wśród kierowców. Model ten ma bardzo szerokie zastosowanie. Dedykowany jest do akumulatorów o napięciu 12V. Urządzenie wyposażone jest w liczne funkcje zabezpieczające. Szybko i sprawnie można podładować akumulatory w motocyklach, autach osobowych i dostawczych, traktorach, a nawet łodziach motorniczych. Wzbogacone zostało o czytelny ekran LED, a także gniazdo do zasilania innych urządzeń. Ten model prostownika samochodowego pozwala na komfortowe ładowanie akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Sprawdź cenę.