Z przepaleniem się żarówki w reflektorze samochodu jest podobnie jak ze złapaniem gumy. NIgdy nie stanie się to w dzień, w miejscu gdzie można bezpiecznie zatrzymać się, tylko wieczorem lub w nocy, na odludziu lub na ruchliwej drodze.
Przezorni kierowcy wożą w bagażnikach komplety żarówek i żaróweczek na wymianę, ale gdy dojdzie do awarii najczęściej są bezradni. Dostanie się do reflektora i wymiana żarówki w nowych samochodach jest trudne, a a wielu przypadkach niemożliwe bez rozebrania połowy przodu auta.
No, chyba że ktos ma długie palce pianisty i zręczność złodzieja kieszonkowego... Gdy awaria żarówki zdarzy się nam w trasie przynajmniej trzeba spróbować wymiany - jazda ze „ślepym" reflektorem może skończyć się mandatem, a gdy policjant będzie miał gorszy dzień - nawet zatrzymaniem dowodu rejstracyjnego.
O czym należy pamiętać podczas wymiany żarówki w reflektorze samochodu?
- Załóż bawełniane rękawiczki. Nigdy nie dotykaj szklanej bańki żarówki halogenowej palcami, a jeśli już to zrobiłeś przez przypadek, przemyj ją spirytusem lub odtłuszczaczem. Inaczej szybko się przepali, może też wybuchnąć!- Przećwicz wymianę żarówki w sprzyjających warunkach, wtedy gdy nigdzie nie jedziesz i się nie spieszysz. W nocy, zwłaszcza w deszczu czy na mrozie, będzie znacznie trudniej!- Nie wkładaj do lampy przypadkowych, niemarkowych żarówek. Współczesne reflektory wykonane są z tworzyw sztucznych, które są bardzo wrażliwe na promieniowanie UV. Tanie chińskie, niemarkowe żarówki nie mają dobrych filtrów!- Po wymianie żarówek należy ustawić reflektory – chyba że używamy zawsze tego samego markowego produktu (dotyczy to zarówno marki, jak i modelu), który ma powtarzalną geometrię.
Nie czekaj aż żarówka w reflektorze twojego auta przepali się. Żarówki nie są drogie - nawet te markowe. Dlatego warto raz w roku, przy okazji serwisowania auta czy przeglądu rejestracyjnego, wymienić jeszcze świecące żarówki na nowe. Gdy przepali się jedna - wymieńmy przy okazję tę drugą - dobrą, jest już osłabiona i na pewno wkrótce przepali się.
Co przyspiesza zużycie żarówek?
Fachowcy potrafią rozpoznać przyczynę przepalenia się żarówki po tym, co zostało z żarnika: w jednym przypadku będzie to zwykłe zużycie eksploatacyjne, w innym za wysokie napięcie, w jeszcze innym – szok termiczny (zimny bądź ciepły) lub wstrząs. Szokiem termicznym dla żarówki jest np. kontakt z wodą albo gwałtowny skok napięcia pojawiający się w niektórych samochodach tuż po uruchomieniu silnika lub włączeniu/wyłączeniu dużych odbiorników prądu.
Warto wiedzieć, że jeśli reflektory naszych aut są nieszczelne, to markowe żarówki pozornie przyjmują kontakt z wodą podczas pracy bez problemu. W praktyce powoduje to radykalne obniżenie ich trwałości, ale usterka nie pojawia się od razu. W przypadku tanich produktów ze szkła marnej jakości kontakt z wodą powoduje wybuch, który niszczy reflektor.
Niszcząca dla żarówek jest też zbyt wysoka temperatura pracy, która pojawia się np. w reflektorach zużytych lub niskiej jakości, które nie odprowadzają siepła w wystarczającym stopniu. Kolejna sprawa to wstrząsy: im są gwałtowniejsze, tym krócej świecą żarówki.
Nieco inaczej zużywają się lampy ksenonowe, które są bardzej odporne na warunki zewnętrzne, ale nie lubią wielokrotnego włączania i wyłączania. Świecą też stosunkowo długo – 2-3 tys. godzin. Jeśli obok nich mamy lampy do jazdy dziennej,ksenony wystarczą na wiele lat.