• Latarki warsztatowe są mniej lub bardziej uniwersalne - jedne przydadzą się tylko przy naprawie samochodu, a inne można nosić w kieszeni i używać przy różnych okazjach
  • Im latarka lepiej świeci, tym krócej - warto nauczyć się czytać materiały reklamowe pod tym kątem
  • Latarka do regularnego użytku podczas napraw musi mieć klosz odporny na zarysowania i obudowę odporną na działanie olejów i smarów

Latarka uniwersalna przeznaczona do codziennego użytku powinna być mała i w miarę lekka, ale z kolei latarka warsztatowa może mieć dowolny rozmiar i masę. Wielkość i masa latarki ma jednak zasadniczy wpływ na jej osiągi: o ile są dostępne malutkie latarki, które gwarantują (przynajmniej przez chwilę) doskonałe oświetlenie na dystansie nawet kilkunastu-kilkudziesięciu metrów, to już nie ma małych latarek, które świecą dobrze i długo. Duża latarka do samochodu może mieścić duży akumulator i działać długo na jednym ładowaniu, a ponadto duża obudowa dobrze rozprasza ciepło. A zatem: albo, albo.

Latarka do samochodu a wydajność świetlna

Najlepszą jednostką opisującą wydajność świetlną (fachowo: strumień świetlny) latarki jest lumen (lm). Dla przykładu: włókno mijania żarówki samochodowej H4 wytwarza ok. 1000 lm. Kieszonkowa latarka inspekcyjna, która wytwarza 120-150 lumenów, jeśli ma dobrą optykę zapewniającą skupioną wiązkę światła, ma sensowny zasięg rzędu kilkunastu metrów. Ten sam strumień świetlny rzędu 150 lm pozwoli skutecznie oświetlić komorę silnika, jeśli latarka świeci światłem rozproszonym. Wiele niedużych latarek do samochodu generuje jednak stały strumień świetlny 200 lm i więcej. Mało tego: mała, kieszonkowa latarka, która w całości mieści się w dłoni, może wygenerować nawet 1000 lumenów! Tyle, że zwykle jedynie przez krótką chwilę - potem musi się przełączyć na słabszy tryb pracy. Dlaczego tak?