Wydawać by się mogło, że na ich pracę kierowca nie ma wpływu, jednakże tak nie jest. Ma wpływ, na przykład, poprzez właściwy dobór oleju, przestrzeganie czasu wymiany oleju i filtrów. Zwykle awaria łożyska ślizgowego nie następuje gwałtownie, objawy stopniowo narastają, można je dość łatwo zauważyć chociażby w postaci głośniejszej pracy silnika. Jeśli odpowiednio wcześnie zgłosimy się wtedy do serwisu, unikniemy kosztownej naprawy. ? Jak zbudowane jest łożysko ślizgowe?? Łożysko ślizgowe ma postać dwu skorup stalowych wylanych odpowiednim stopem łożyskowym. Ten stop musi się charakteryzować dużąwytrzymałością na naciski, obciążenia cieplne. Dziś stosuje się stopy cynowe, miedziowo-ołowiowe i aluminiowe. W silnikach o wysokich mocach stosuje się stopy miedziowo-ołowiowe, czyli brązy. Proces technologiczny powstawania łożysk ślizgowych polega na tym, że na stalową taśmę o grubości niecałych 2 milimetrów nakłada się w formie proszku stop brązu o grubości 0,3 do 0,8 milimetra. Potem na tę warstwę nakłada się jeszcze cieniutką,ale bardzo twardą powłokę (metodą elektrolizy) o grubości 0,04 milimetra. Bardzo ważną sprawą jest luz w łożysku tocznym między panewkami aczopem. Przyjmuje się, że prawidłowy luz powinien wynosićod jednej do dwóch tysięcznych średnicy czopa, czyli kilka tysięcznych części milimetra. Luz graniczny to 0,1 milimetra, powyżej tej wartości łożysko zacznie się szybko zużywać, a kierowca będzie słyszał powiększający się hałas. Jeśli zignoruje te objawy, może doprowadzić do zniszczenia łożyska, czopu wału, a w skrajnym przypadku do zniszczenia silnika. ? Czy łożysko ślizgowe jest smarowane?? Oczywiście. Olej dostarczany jest pod ciśnieniem odpowiednimi kanalikami w czopie. Ciśnienie smarowania zależne jest od obrotów wału korbowego, wynosi od jednej do czterech atmosfer. Gdy jest za niskie (na przykład na skutek zbyt małej ilości oleju w misce, awarii pompy itp.), zapala się lampka kontrolna. Tego sygnału nie można zignorować. Nie można kontynuować jazdy, gdy lampka świeci się. Należy wówczas sprawdzić, czy poziom oleju jest prawidłowy. Jeśli nie ma innych objawów, np. większego hałasu, szczególnie przy dodawaniu gazu, wystarczy uzupełnić poziom oleju. Jeśli lampka dalej się świeci ? konieczna jest wizyta w serwisie. ? Ile łożysk ślizgowych jestw silniku? ? Dawniej w silniku 4-cylindrowym wał korbowy podparty był w trzech miejscach, tak było na przykład w Fiacie 125p. Ale tam wał był krótki, więc trzy podpory wystarczały. Dziś najczęściej wał ułożyskowany jest w pięciu miejscach: na końcach i między każdym z cylindrów. Ponadto są 4 łożyska ślizgowe, na których pracują korbowody. W silnikach wysokoprężnych wał musi być podparty za każdym cylindrem, ponieważ siły działające tam na wał są dużo większe niż w silnikach benzynowych. Konstruktorzy silników mają zawsze dylemat: im więcej podpór, tym wał korbowy jest sztywniejszy, ale jednocześnie wzrastają opory tarcia. Pięć podpór w silniku 4-cylindrowym jest optymalnym rozwiązaniem.? Wspomniał pan, że wałek rozrządu również osadzony jest w łożyskach ślizgowych.? Tak, ułożyskowany jest w 4 lub 5 miejscach. Ale siły działające na wałek są znacznie mniejsze, więc i jego łożyska mogą być delikatniejsze.RozmawiałRoman Dębecki
Łożyska ślizgowe
- Panie doktorze, w samochodzie są łożyska ślizgowe, osadzony jest na nich wał korbowy. Co na ten temat powinniśmy wiedzieć? Czy kierowca ma wpływ na prawidłową pracę łożysk ślizgowych?? Łożyska ślizgowe stosowane są w silnikach 4-suwowych do łożyskowania wałów korbowych i wałków rozrządu.