• Świateł do jazdy dziennej wolno używać wyłącznie w dzień i tylko przy dobrej widoczności
  • Taryfikatory mandatów i punktów karnych najsurowiej traktują włączanie niewłaściwego oświetlenia w nocy i w tunelu
  • W warunkach zmniejszonej widoczności – podczaj jazdy we mgle albo w deszczu – trzeba albo włączyć światła mijania, albo światła przeciwmgielne, albo oba te świata jednocześnie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Światła do jazdy dziennej w większości sytuacji nie mogą zastąpić świateł mijania. Po pierwsze, wytwarzają wiązkę światła o specyficznej, innej geometrii niż światła mijania, a po drugie, ich unikalną cechą jest to, że mogą świecić pomimo wyłączenia świateł pozycyjnych. Domyślnym oświetleniem auta, niezależnie od warunków na drodze, są światła mijania. Świateł do jazdy dziennej oraz świateł przeciwmgłowych wolno używać (opcjonalnie, nigdy obowiązkowo) tylko w określonych warunkach.

Światła do jazdy dziennej – do czego są i jak świecą?

Światła do jazdy dziennej wymyślono m.in. po to, aby ograniczyć techniczne skutki uboczne związane z jazdą na światłach przez całą dobę. Zastępując świata mijania światłami do jazdy dziennej, nie tylko oszczędzamy energię elektryczną, ale też zmniejszamy zużycie świateł mijania – żarówek, modułów LED, odbłyśników, lamp ksenonowych, itp.). Światła do jazdy dziennej podłączane są w taki sposób, że mogą świecić się tylko one – zarówno tylne, jak i przednie światła przeciwmgielne pozostają wygaszone (w autach rejestrowanych po raz pierwszy przed 2009 rokiem może być inaczej).

Światła do jazdy dziennej mają bardzo uproszczoną konstrukcję, gdyż nie służą oświetlaniu drogi. Obecnie większość z nich wykorzystuje diody LED o niewielkiej mocy emitujące światło o dużym rozproszeniu. Chodzi o to, aby przy jak najmniejszym wydatku energii (wpływa to także na koszt lamp) zapewnić dość wysoki poziom olśnienia kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W ciągu dnia nie jest to niebezpieczne, natomiast pożądanym efektem jest dobra widoczność samochodu z włączonymi światłami do jazdy dziennej. I właśnie te cechy – potencjalnie wysoki poziom oślepiania innych, jak i wygaszenie tylnych świateł pozycyjnych sprawiają, że gdy widoczność pogarsza się (czy dlatego, że zapada zmierzch, czy też z powodu mgły albo opadów), światła do jazdy dziennej należy bezwzględnie wyłączyć.

Jeśli podczas mgły (albo np. w tunelu) jedziemy na światłach dziennych, jesteśmy niewidoczni albo za słabo widoczni dla jadących za nami; jeśli używamy świateł do jazdy dziennej przez zapomnienie po zmroku, oślepiamy innych, sami mając przed sobą nieoświetloną drogę. Niby proste, a jednak...

Światła podczas opadów albo jazdy we mgle – co można włączyć?

Można, a nawet trzeba, włączyć światła mijania, co oznacza jednocześnie włączenie świateł pozycyjnych przednich i tylnych. Alternatywnie, można włączyć światła przeciwmgłowe przednie, można też jednocześnie używać i świateł mijania, i przeciwmgłowych przednich jednocześnie. Jeśli podczas mgły lub opadów używamy samych przeciwmgłowych przednich, co jest dozwolone, jednocześnie w aucie włączone są światła pozycyjne. Auta są tak zbudowane, że nie ma możliwości uruchomienia samych świateł przeciwmgielnych przednich bez jednoczesnego włączenia „pozycji”.

Światła przeciwmgłowe tylne - tylko na wyjątkowe okazje

 Foto: archiwum / Auto Świat

O ile w przypadku świateł przeciwmgłowych przednich pretekstem do ich włączenia może być po prostu opad atmosferyczny albo mgła, to już w przypadku świateł przeciwmgłowych tylnych ograniczenia są dość restrykcyjne: wolno je włączyć (choć nie ma takiego obowiązku) tylko wtedy, gdy widoczność na drodze spada poniżej 50 m. Gdy widoczność poprawia się, należy je natychmiast wyłączyć. Dlaczego tak? Otóż światło czerwone jest dla ludzkiego wzroku wyjątkowo męczące, niektórych kierowców silne czerwone światło poprzedzających samochodów mocno irytuje – a zatem wyłączamy je, gdy tylko przestaje być potrzebne.

Co jeszcze warto wiedzieć o używaniu świateł w aucie?

  • Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi (tabliczka T-5 z napisem „droga kręta”), kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
  • Gdy utkniemy w korku w warunkach normalnej widoczności, mamy prawo wyłączyć światła: „Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.”
  • W warunkach niedostatecznej widoczności, zatrzymując pojazd na drodze, należy pozostawić włączone światła pozycyjne albo światła postojowe
  • Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone.
  • Większość wykroczeń polegających na niewłaściwym używaniu świateł w nocy albo w tunelu podlega ukaraniu mandatem w wysokości 200 zł i 4 punktami karnymi
  • Niewłaściwe używanie świateł w warunkach zmniejszonej widoczności (np. używanie świateł do jazdy dziennej podczas mgły) wiąże się ze 100-złotowym mandatem i 2 punktami karnymi