•  Nie ma na rynku opon, które idealnie spisują się zarówno na suchej i mokrej drodze, jak i na śniegu. Każda opona całoroczna stanowi kompromis
  • Poszczególni producenci mają różne priorytety. Jedne opony całoroczne są bardziej letnie, a inne – bardziej zimowe
  •  To kierowca musi zadecydować, na jakich parametrach opon najbardziej mu zależy. Niezależne testy pomagają w podjęciu właściwych decyzji

Z naszego testu wynika jasno, że na oponach zimowych, przy bardzo dużej gotowości do wyrzeczeń i kompromisów da się jeździć przez cały rok, ale tego samego nie da się z pewnością powiedzieć o oponach typowo letnich. Jest tak dlatego, że przyczepność ogumienia letniego na śniegu i lodzie spada tak dramatycznie, że nie da się tego w żaden sposób skompensować ostrożniejszą jazdą, czy niższym tempem. W niektórych sytuacjach, nawet mając do dyspozycji napęd 4x4 na oponach letnich nie da się po prostu ruszyć czy pokonać łuku drogi.

Na zimówkach da się przetrwać lato, ale zimy na oponach letnich już nie

Wymowny przykład: hamowanie na śniegu. Z prędkości 50 km/h nawet najgorsza w teście opona całoroczna, chiński Gripmax, potrzebowała 28,5 metra do zatrzymania. To wynik aż o 5 metrów gorszy niż w przypadku fińskich opon marki Nokian. Jak w takiej sytuacji zachowują się opony letnie?

Absolutnie tragicznie! Kierowcy wydaje się, że mimo wciśniętego hamulca auto sunie niemal bez końca – do zatrzymania na śniegu nasza referencyjna opona letnia potrzebowała aż 62,5 metra. To katastrofalny wynik, który w prawdziwym życiu, na drodze publicznej może doprowadzić do tragedii. W tym kontekście można przyznać rację tym, którzy domagają się, żeby do polskich przepisów drogowych trafił w końcu wymóg jazdy zimą (lub przy panujących warunkach zimowych) na zimówkach lub oponach całorocznych. Takie przepisy obowiązują już m.in. u naszych zachodnich czy południowych sąsiadów.

Według przepisów opony całoroczne to... zimówki

O ile w Niemczech, jeśli zimą na drodze nie zalegają śnieg czy błoto pośniegowe, to jazda na oponach letnich uznawana jest za dopuszczalną. W Szwecji, Czechach czy na Słowacji rzeczywiste warunki drogowe nie mają znaczenia – zimą trzeba jeździć na zimówkach (lub oponach całorocznych), nawet jeśli drogi są suche i czyste.

W Niemczech zaostrzono niedawno przepisy – za pełnoprawne opony całoroczne (czyli takie, których można używać jako zamienników dla zimówek) uznaje się tam w nowych autach tylko takie, które mają symbol 3PMSF (płatek śniegu na tle gór), który świadczy o tym, że dany typ ogumienia spełnia wymogi obowiązujące dla opon zimowych. Warto jednak wiedzieć, że wymagania te nie są szczególnie wyśrubowane. Ale lepsze takie wymagania, niż żadne – w przypadku opon całorocznych oznaczonych symbolem „M+S” nikt żadnych badań na okoliczność właściwości zimowych od producentów nie wymagał. Taki znaczek można umieścić na dowolnej oponie i będzie to zgodne z prawem!

Bliżej im do opon letnich, czy do zimówek?

Wszystkie przetestowane przez nas w tym roku noszą oczywiście oznaczenie 3PMSF – to oznacza, że z formalnego punktu widzenia mamy do czynienia z pełnoprawnymi oponami... zimowymi, nawet jeśli producenci ich tak nie nazywają. To jednak nie znaczy, że między nimi, a typowymi oponami zimowymi żadnych zauważalnych różnic nie ma. Co to, to nie!

Tworzenie opon całorocznych to przede wszystkim sztuka kompromisu. Wygląda jednak na to, że dla poszczególnych producentów granice kompromisu są zupełnie inne. Widać to doskonale m.in. po całorocznych oponach marki Michelin (choć producent unika określania ich w ten sposób), czyli po modelu CrossClimate. Dla francuskich inżynierów priorytetem było najwyraźniej stworzenie takich opon, które na suchej nawierzchni nie będą się zauważalnie różniły od opon letnich. Żeby to osiągnąć, Michelin musiał pójść na ustępstwa w kwestii możliwości tych opon w warunkach typowo zimowych, chociaż trzeba przyznać, że również na śniegu opony te pozostają dostatecznie bezpieczne i przewidywalne. Tyle, że inni producenci wybrali odmienną drogę. Ich opony całoroczne zachowują się na śniegu znacznie lepiej. Przede wszystkim opony wielosezonowe marek Continental i Nokian w warunkach zimowych mogą nawiązać równą z oponami typowo zimowymi. Za to na suchym asfalcie nie zapewniają ani sportowych wrażeń, ani precyzji prowadzenia, na jakie można liczyć w przypadku modelu CrossClimate Michelina.

To ty decydujesz, jakich opon potrzebujesz

Przy wyborze opon całorocznych kierowca musi więc samodzielnie zadecydować, jakie są jego priorytety – przyczepność na śniegu zbliżona do tej, jakiej można oczekiwać po „prawdziwych” zimówkach, czy może jednak parametry możliwie podobne do opon letnich. Można też wybrać rozwiązanie najbardziej kompromisowe. W przypadku naszego zestawienia, w testowanym rozmiarze okazały się nim opony marki Vredestein. Nie są one aż tak „zimowe” jak Continentale czy Nokiany, ale za to w warunkach letnich są od nich wyraźnie lepsze, choć nie aż tak dobre, jak Micheliny.

Najlepsze opony do aut klasy SUV (rozmiar 235/55 R 19)

Miejsce 1: Vredestein Quatrac 5

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 5+
  • na mokrym: 5+
  • na suchym: 5+

Ocena końcowa: wzorowa/ zwycięzca testu

Opony Vredestein Quatrac 5 w najniższych cenach - sprawdź teraz!

Miejsce 2: Michelin CrossClimate SUV

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 5
  • na mokrym: 5
  • na suchym: 6 –

Ocena końcowa: wzorowa

Opony Michelin CrossClimate SUV w najniższych cenach - sprawdź teraz!

Miejsce 3: Continental AllSeason Contact

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 6
  • na mokrym: 5+
  • na suchym: 5

Ocena końcowa: polecana

Opony Continental AllSeason Contact w najniższych cenach - sprawdź teraz!

Miejsce 4: Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 5-
  • na mokrym: 5+
  • na suchym: 5

Ocena końcowa: polecana

Opony Goodyear Vector 4Seasons SUV Gen-2 w najniższych cenach - sprawdź teraz!

Miejsce 5: Nokian Weatherproof SUV

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 6
  • na mokrym: 5-
  • na suchym: 4+

Ocena końcowa: zadowalająca

Opony Nokian Weatherproof SUV w najniższych cenach - sprawdź teraz!

Miejsce 6: Falken Euro All Season AS210

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 5
  • na mokrym: 4+
  • na suchym: 5

Ocena końcowa: zadowalająca

Opony Falken Euro All Season AS210 w najniższych cench - sprawdź teraz!

Miejsce 7: Gripmax Status Allclimate

Foto: Auto Bild / Auto Bild
Test opon w rozmiarze 235/55 R19

Oceny

  • na śniegu: 4
  • na mokrym: 3-
  • na suchym: 5 -

Ocena końcowa: niepolecana

Opony Gripmax Status Allclimate w najniższych cenach - sprawdź teraz!