• Polskie przepisy nie nakazują używania opon zimowych zimą ani letnich latem
  • Szczególnie niekorzystne jest używanie w warunkach letnich mało zużytych opon zimowych
  • W miarę zużycia opon zimowych poprawiają się ich niektóre parametry „letnie”
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Jeśli chodzi o przepisy drogowe, to nie ryzykujemy niczym, mając na kołach typowe opony zimowe w warunkach letnich. Żaden polski przepis nie nakazuje ani stosowania zimą opon zimowych, ani nie mówi, kiedy i czy w ogóle mamy obowiązek zaprzestać korzystania z opon zimowych, jeśli je mamy. W tym kontekście interesujący dla kierowców jest jedynie przepis, który pozwala korzystać z opon zimowych z zaniżonym – w stosunku do wymagań homologacyjnych samochodu – indeksem prędkości.

Warto wiedzieć: ponieważ opony całoroczne homologowane są jako zimowe, ich również dotyczy ten przepis.

Ponadto opony muszą mieć minimum 1,6 mm głębokości bieżnika, a jeśli mają wskaźniki zużycia, to nie mogą one wskazywać na graniczne zużycie opon – tyle. Także w innych krajach europejskich (poza pewnymi wyjątkami, o których niżej) można latem jeździć na oponach zimowych bez ryzyka mandatu, choć już w przypadku udziału w kolizji sprawy się komplikują.

Opony zimowe latem – szkoda ich niszczyć, jeśli dobre!

Jako że opony zimowe wykonane są z mieszanki, która jest bardziej odporna na twardnienie w niskich temperaturach, a także ich bieżnik jest bardziej plastyczny, gdy robi się ciepło, stają się one zwyczajnie zbyt miękkie. Konstrukcja zaczyna mocno pracować, pojawia się zwiększone tarcie. Prowadzi to do przyspieszonego zużycia opon zimowych. Im bieżnik jest wyższy, tym większe tarcie i szybsze zużycie. Wniosek: jeśli mamy dobre zimowe opony i korzystamy z nich w temperaturze przekraczającej 20 stopni Celsjusza, jest to kompletnie nieopłacalne! W przypadku korzystania z dobrych zimówek przez cały sezon letni jest bardzo prawdopodobne, że w kolejnym sezonie zimowym będą one już granicznie zużyte, a ich osiągi będą dalekie od optymalnych. Ta kwestia nie ma oczywiście znaczenia w przypadku, gdy w letnich warunkach „dojeżdżamy” zużyte już opony zimowe, które i tak na kolejną zimę się nie nadają.

Opony zimowe latem – ile można zaoszczędzić?

Rachunek jest prosty: decydując się na rezygnację z wymiany opon na lato, możemy przełożyć inwestycję w nowe ogumienie (np. całoroczne) o pół roku. Można sobie wyobrazić sytuację, gdy ma to znaczenie. Natomiast szansa, że opony te będą nadawać się do jazdy w kolejnym sezonie zimowym i znów uda się nam bezpiecznie uniknąć wydatków, jest absolutnie znikoma.

Opony zimowe latem: osiągi i bezpieczeństwo

Nie tylko niektórzy polscy kierowcy lubią "dojeździć" opony zimowe w sezonie letnim, dlatego nie należy dziwić się, że niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził testy porównawcze opon zimowych w warunkach letnich w zależności od ich stopnia zużycia i temperatury otoczenia. A oto wnioski:

  • opony zimowe we warunkach letnich gorzej hamują niż zimowe
  • Największa różnica w drodze hamowania na niekorzyść opon zimowych wystąpiła na nawierzchni suchej i w temperaturze 35 stopni Celsjusza osiągnęła 16 metrów przy hamowaniu ze 100 km/h
  • Im mniej zużyte opony zimowe, tym dłuższa droga hamowania w warunkach letnich – i odwrotnie. Jednak już przy głębokości bieżnika 4 mm różnica na niekorzyść zimowek zmniejszyła się do 5 metrów podczas hamowania ze 100 km/h. To jednak wciąż dużo
  • Różnice w stabilności na zakrętach były mniej ekstremalne, jednak rosły wraz ze wzrostem temperatury i obciążeniem samochodu.

Jeśli zatem nasze zimówki mają 4 mm bieżnika lub mniej, korzystanie z nich latem można uzasadnić. Jednak odbywa się to kosztem wydłużenia drogi hamowania i obniżenia stabilności auta, a zatem ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo.

Opory toczenia: w cieple na zimówkach są większe!

Plastyczna konstrukcja opony, która ujawnia się w wyższych temperaturach, powoduje wzrost tarcia i oporów toczenia, a więc i zużycia paliwa. Ponownie: im niższy bieżnik opony, tym niższe opory. Im mniej zużyte opony zimowe, tym więcej negatywnych skutków przynosi korzystanie z nich latem.

Opony zimowe latem: w Europie też można, ale...

Bezpośrednich zakazów korzystania z opon zimowych latem w krajach europejskich nie ma, ale są ograniczenia. Przykładowo we Włoszech przepis, który pozwala zimą korzystać z opon zimowych o obniżonym indeksie prędkości, obowiązuje tylko pomiędzy 15 października a 15 maja następnego roku. To oznacza, że od 16 maja do 14 października wolno jeździć na oponach zimowych albo całorocznych tylko, gdy ich indeks prędkości dostosowany jest do maksymalnych osiągów samochodu.

Dodatkowo m.in. w Niemczech, jeśli bierzemy udział w kolizji i policjanci dojdą do wniosku, iż stan naszego ogumienia przyczynił się do wypadku, możemy zostać pociągnięci do odpowiedzialności jako współwinni – nawet jeśli bezpośrednim sprawcą jest kto inny.