Benzyniaki mają ogromny udział w rynku i obecnie w wielu przypadkach ich zakup jest bardziej racjonalny niż jednostek Diesla. Dlaczego? Dynamiczny rozwój motorów wysokoprężnych doprowadził do znacznego obniżenia ich trwałości. Do tego współczesne ropniaki zmagają się z wieloma kosztownymi problemami, a w niektórych sytuacjach także z ograniczeniami w eksploatacji (np. większość wersji z DPF-em źle znosi jazdę po mieście). Na tym tle benzyniaki wypadają lepiej niż zadowalająco.

Owszem, silniki benzynowe starszej konstrukcji nie zawsze należą do szczególnie oszczędnych, ale za to mają prostą budowę i są tanie w naprawach, nowsze natomiast, kuszą wysoką wydajnością, dobrą efektywnością i niskim spalaniem, choć z ich niezawodnością bywa różnie (dotyczy to głównie motorów po downsizingu).

Jak ustrzec się wpadki? Które benzyniaki są warte uwagi? Na te i wiele innych pytań odpowiada nasz ranking silników benzynowych. Oceniliśmy najpopularniejsze jednostki z ostatnich 10-15 lat. Było ich tak dużo, że opis podzieliliśmy na dwie części – w pierwszej części przedstawiamy silniki do 2 litrów, a już niebawem opublikujemy ranking motorów od 2 do 5 litrów.

Podobnie jak w przypadku rankingu silników Diesla, także i tym razem za podstawowe kryteria oceny przyjęliśmy trwałość i niezawodność. Równie wysoko punktowaliśmy koszty napraw oraz eksploatacji.

Ranking znajdziecie w aktualnym numerze Auto Świata. Polecamy!