• Wyniki testu pozytywnie zaskakują: większość przetestowanych opon prezentuje naprawdę wysoki poziom
  • Wyroby azjatyckich marek doganiają europejską konkurencję
  • Za markowe opony wysokiej jakości nadal warto dopłacić

Do tegorocznego testu opon letnich do aut 4x4 wybraliśmy ogumienie w rozmiarze stosowanym w wielu popularnych, kompaktowych SUV-ach, takich jak choćby: VW Tiguan, Ford Kuga, BMW X1, Audi Q3, Toyota RAV4, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Mitsubishi Outlander, Mazda CX-5, Subaru Forester, Nissanach Qashqai oraz X-Trail, Honda CR-V, Mercedes LA, Jeep Renegade i Compass, Skoda Yeti, Suzuki Vitara i wielu, wielu innych.

Oczywiście, jak to u nas zwykle bywa, przebadaliśmy, obok drogich opon renomowanych marek takich jak Bridgestone, Continental czy Goodyear i Nokian, również bardziej niszowe produkty, jak choćby opony marki Cooper i wyroby mniej u nas znanych, azjatyckich wytwórni. Warto zwracać na nie uwagę, bo przecież jeszcze nie tak dawno temu za niszowe uznawane były teraz już powszechnie doceniane opony Hankook czy Toyo!

Można się spodziewać, że tą samą drogą pójdą marki Nexen i Maxxis, które coraz śmielej poczynają sobie na europejskim rynku. Ostatnią z przetestowanych opon jest produkt marki CST – wyjątkowo tania propozycja z Chin. Komplet takich opon kosztuje połowę tego, co trzeba zapłacić za najdroższe opony w teście wyprodukowane przez niemieckiego Continentala. CST – to skrót od Cheng Shin Tire – czyli „firma matka, do której należy też m.in. marka Maxxis.

Goodyear wygrywa test!

Nasz test opon letnich pokazuje, że często bardziej opłaca się wydać więcej, niż szukać pozornych oszczędności. Opony Maxxis kosztowały ok. 20 proc. więcej od najtańszych gum CST, ale spisują się nieporównanie lepiej. Najtańsze opony lądują więc na samym końcu naszego porównania, a gumy Maxxis zajmują całkiem niezłe, piąte miejsce, z dobrymi wynikami w próbach mających wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Najtańsze opony w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy pozostawiają sporo do życzenia – ich wyniki w próbach hamowania rozczarowują.

Na suchej nawierzchni ich drogi hamowania wydłużają się wprawdzie nieznacznie (o ok. 3,5 metra przy hamowaniu ze 100 km/h) w porównaniu do zwycięzców testu (Goodyear i Continental), ale to, co dzieje się na mokrym podłożu to już po prostu skandal. Droga hamowania dłuższa o 13 metrów to fatalny wynik! Walka o zwycięstwo rozgrywała się w zasadzie tylko między oponami Goodyear i Continental. Te ostatnie przegrały przede wszystkim ze względu na słabą trakcję na błotnistym podłożu. Trzeba jednak przyznać, że ani testowane opony, ani tak naprawdę auta, do których je przeznaczono, nie są stworzone do jazdy w takich warunkach.SUV-y to nie terenówki, choć czasem wyglądają naprawdę bojowo.

W terenie radzą sobie przeciętnie

Typowo drogowy bieżnik wszystkich testowanych modeli dosyć szybko zaklejał się błotem, ale i tak dało się między nimi zauważyć niemałe różnice, czego dowodzą wyniki prób siły uciągu. Co ciekawe, akurat w tych próbach opony najtańsze, czyli Maxxisy i CST wypadły zadziwiająco dobrze. Na błocie siła uciągu na oponach Continental była niższa o 22 proc.. Tyle, że na asfalcie niemiecki konkurent nie dawał oponom z Azji najmniejszych szans na nawiązanie równorzędnej walki.

Opony marki Continental wykazywały ponadprzeciętną przyczenośćna suchej nawierzchni i podczas szybkiej jazdy po łukach, co przekłada się np. na świetne wyniki przy próbach gwałtownego omijania przeszkód (test łosia). W tych dziedzinach świetnie wypadły również opony marki Goodyear, które dodatkowo są też jeszcze bardziej odporne na aquaplaning i zapewniają lepszą trakcję poza utwardzonymi nawierzchniami.

Dobry stosunek jakości do ceny u Hankooka

Koreańskie opony Hankook okazały się wyraźnie tańsze od gum Continental (o ok. 20 proc.), a mimo to udało się im zremisować z niemiecką konkurencją. Hankooki nie wykazują żadnych poważnych wad mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo, jedynie w dziedzinie oporów toczenia ich wyniki należy uznać za bardzo przeciętne. Dużym zaskoczeniem okazały się za to wyniki pomiarów hałasu emitowanego przez testowane opony – tu najlepsze wyniki uzyskały najtańsze w teście gumy CST. To o tyle niespodziewane, że te same opony okazały się najlepsze w terenie, a zwykle jest tak, że akurat „terenowość” wynikająca z topornej rzeźby bieżnika idzie w parze z hałasem.

Wyniki testu opon letnich w rozmiarze 225/55 R17

Miejsce 1: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Foto: Auto Bild
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Indeks 97 Y

Oceny

  • w terenie: 5+
  • na mokrej drodze: 6 -
  • na suchej drodze: 5+

Ocena końcowa: wzorowa

(Zwycięzca testu)

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5.

Miejsce 2: Continental Premium Contact 6

Foto: Auto Bild
Continental Premium Contact 6

Indeks: 101 Y

Oceny

  • w terenie: 5
  • na mokrej drodze: 5+
  • na suchej drodze: 5+

Ocena końcowa: wzorowa

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Continental PremiumContact 6.

Miejsce 2: Hankook Ventus Prime³

Foto: Auto Bild
Hankook Ventus Prime³

Indeks:101 W

Oceny:

  • w terenie: 5+
  • na mokrej drodze: 5
  • na suchej drodze: 5+

Ocena końcowa: wzorowa

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Hankook Ventus Prime³.

Miejsce 2: Nokian Powerproof

Foto: Auto Bild
Nokian Powerproof

Indeks: 101 Y

Oceny:

  • w terenie: 5+
  • na mokrej drodze: 5+
  • na suchej drodze: 5

Ocena końcowa: wzorowa

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Nokian Powerproof.

Miejsce 5: Maxxis Premitra 5

Foto: Auto Bild
Maxxis Premitra 5

Indeks: 97 W

Oceny:

  • w terenie: 5
  • na mokrej drodze: 5+
  • na suchej drodze: 5

Ocena końcowa: wzorowa

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Maxxis Premitra 5.

Miejsce 6: Bridgestone Turanza T005

Foto: Auto Bild
Bridgestone Turanza T005

Indeks:101 W

Oceny:

  • w terenie: 5
  • na mokrej drodze: 5
  • na suchej drodze: 5

Ocena końcowa: wzorowa

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Bridgestone Turanza T005.

Miejsce 6: Toyo Proxes Sport

Foto: Auto Bild
Toyo Proxes Sport

Indeks:101 Y

Oceny:

  • w terenie: 5+
  • na mokrej drodze: 5 -
  • na suchej drodze: 5

Ocena końcowa: polecana

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Toyo Proxes Sport.

Miejsce 8: Nexen NFera RU1 SUV

Foto: Auto Bild
Nexen NFera RU1 SUV

97 W

Oceny:

  • w terenie: 5+
  • na mokrej drodze: 5 -
  • na suchej drodze: 5-

Ocena końcowa: polecana

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Nexen N'Fera RU1 SUV.

Miejsce 9: Cooper Zeon CS8

Foto: Auto Bild
Cooper Zeon CS8

Indeks: 97 Y

Oceny:

  • w terernie: 5+
  • na mokrej drodze: 4 +
  • na suchej drodze: 5 -

Ocena końcowa: warunkowo polecana

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon Cooper Zeon CS8.

Miejsce 10: CST Medallion MD-A1

Foto: Auto Bild
CST Medallion MD-A1

Indeks: 101 W

Oceny:

  • w terernie: 5
  • na mokrej drodze: 4 -
  • na suchej drodze: 5-

Ocena końcowa: niepolecana (ocena obniżona ze względu na złe wyniki w próbach hamowania na mokrej drodze)

Największy wybór opon w najniższych cenach. Sprawdź ceny opon CST Medallion MD-A1.