Woda w paliwe to normalne zjawisko, bo zbiornik paliwa nie jest hermetycznie zamknięty, a poza tym otwieramy go co jakiś czas do tankowania. Nie należy też wykluczać, że w paliwie, które kupujemy, znajduje się pewna niewielka ilość wody – i to niekoniecznie z powodu nieuczciwości dystrybutorów paliw, ale dlatego że paliwa sprzedawane obecnie na stacjach zawierają domieszki biokomponentów, a te po prostu chłoną wodę z powietrza.
A jako że woda to ciecz cięższa od paliwa, gromadzi się ona na dnie zbiornika. Raz jest jej więcej, raz mniej. Nie trzeba się jednak obawiać, że silnik zassie wodę ze zbiornika i dojdzie z jej powodu do poważnej usterki. Nie ma takiej możliwości. Taka ilość wody, która byłaby niebezpieczna, mogłaby trafić do silnika tylko przez wlot powietrza – gdybyśmy z odpowiednim impetem wjechali w kałużę. Natomiastprzy odpowiednio silnym mrozie woda może zamarznąć i utrudnić np. uruchomienie auta.
Uwaga: nie powinniśmy do baku dolewać denaturatu ani innych podobnych specyfików.
Aby było jej mało, wystarczy unikać tankowania niewielkich ilości paliwa. Lepiej tankować zawsze do pełna. Prawdziwe problemy z powodu wody w paliwie dotykają przede wszystkim aut z instalacją LPG, bo takie auta często wożą przez długi czas kilka litrów starej benzyny na dnie zbiornika. W ich przypadku użycie co jakiś czas uszlachetniacza do paliwa będzie korzystne.
Twój diesel nie odpala? Czas użyć dodatku paliwowego!
Takie środki można też stosować w większości diesli (nie tylko w celu usunięcia wody, lecz także wtedy, gdy chcemy „przystosować” przejściowe paliwo do ostrzejszych, zimowych mrozów). Ale już np. w autach z filtrem cząstek stałych (patrz s. 8) używanie takich środków jest absolutnie niedopuszczalne!
Uszlachetniacz czy lepsze paliwo?
Tankowanie do pełna i „wyjeżdżanie” paliwa prawie do końca jest korzystne nie tylko ze względu na to, że regularnieodświeżamy paliwo przechowywane w zbiorniku i redukujemy ilość wody kondensacyjnej, jaka gromadzi się na jego dnie.
To ważne (w przypadku nowoczesnych aut z komputerem pokładowym) także z tego względu, że jednorazowe zatankowanie minimalnej ilości paliwa pozostaje „niezauważone” przez układ elektroniczny i powoduje, że wskazania komputera pokładowego i wskaźnika poziomu paliwa zaczynają być niezgodne z rzeczywistością. Jeśli mamy problem z działaniem komputera pokładowego i (lub) wskaźnika poziomu paliwa po kilkakrotnym zatankowaniu niewielkiej ilości paliwa, powinniśmy odwiedzić serwis, gdzie elektronika zostanie zresetowana i na powrót będzie działać poprawnie.
Zamiast używać ulepszaczy do paliwa (np. tzw. depresatorów obniżających temperaturę wytrącania się parafiny z oleju napędowego), taniej i lepiej jest tankować olej napędowy, który jest od razu „przygotowany do zimy”. Na niektórych stacjach sprzedawany jest „arktyczny” olej napędowy zabezpieczony przed wytrącaniem się parafiny aż do -32ºC. Statoil sugeruje, że „arktycznego” oleju napędowego należy szukać na stacjach umiejscowionych w rejonach narażonych na trudne, zimowe warunki.
Jedno jest pewne: depresator do paliwa lub fabrycznie przygotowane na mrozy paliwo nie zaszkodzą.
Preparaty do diesla
Stosowanie uszlachetniaczy oleju napędowego jest uzasadnione, gdy w zbiorniku mamy paliwo niedostosowane do temperatury otoczenia (silnego mrozu), chcemy przeczyścić układ paliwowy lub podejrzewamy, że olej w zbiorniku jest zawodniony.
-
Sonax Diesel czyści wtryskiwacze, zabezpiecza paliwo przed starzeniem się oraz wiąże wodę.Xeramic do dieslaSTP Formuła do Diesla poza oczyszczaniem układu zapobiega wytrącaniu się parafiny podczas mrozów.Carlube Diesel Treatment polecany przez producenta użytkownikom kiepskiego paliwa (lub z dodatkiem biokomponentów).
Preparaty do benzyny
Używanie dodatków do benzyny jest sensowne, gdy mamy uzasadnione podejrzenia co do jakości paliwa, jakie mamy w baku – albo ze względu na to, że po zatankowaniu odczuwamy pogorszenie osiągów, albo gdy jeździmy na gazie i wozimy przez długi czas niewielką ilość paliwa w baku.
-
STP do usuwania wody z układu paliwowegoDoben – preparat wiążący wodę, chroniący układ paliwowy przed korozjąSonax – preparat czyszczący i usuwający wodęCarlube Petrol TreatmenXeramic – uszlachetniacz benzynyPrestone – preparat czyszczący i wiążący wodę