Właściciele nowych aut nie mają większego wyboru — muszą zdecydować się na tzw. wycieraczki listwowe, zwykle droższe, ale efektowniej wyglądające i, zgodnie z zapewnieniami ich producentów, bardziej aerodynamiczne, cichsze, lepiej zbierające wodę. Z kolei kierowcy starszych modeli mają do wyboru pozostanie przy klasycznych rozwiązaniach albo zdecydowanie się na nowsze rozwiązanie. Liczący się producenci wycieraczek oferują już odpowiedniki takich piór do większości aut, które z fabryki wyjeżdżały z klasycznymi wycieraczkami stelażowymi.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Wymiana wycieraczek – klasyczne kontra listwowe
Te drugie są znacznie droższe, ale czy lepsze? Tu opinie są podzielone. Niektórzy wieszają psy na modnych wycieraczkach listwowych, drudzy je chwalą, a jeszcze inni nie widzą różnicy. Kto ma rację? Wszyscy. Po prostu wycieraczki bezprzegubowe nie w każdym aucie się sprawdzają. Żeby mogły skutecznie działać, muszą być mocno dociśnięte do szyby. Nawet najlepsze wycieraczki listwowe nie poradzą sobie, gdy ramię ma zbyt słabą lub zużytą już sprężynę.
Czasem wystarczy nasmarować przegub ramienia i rozruszać zapieczony, zardzewiały mechanizm. Często w starszych samochodach konieczna jest jednak wymiana całych ramion – sprężyn nie sprzedaje się oddzielnie. Złe zbieranie wody może też być wynikiem specyficznej krzywizny szyby. Jeśli wycieraczka nie przylega dokładnie na całej długości, nie ma sensu jej montować. Co prawda, podczas szybkiej jazdy strumień powietrza będzie ją dociskał, ale w jeździe miejskiej miękkie pióro nie zda egzaminu.
Nie wolno też zapominać o jakości. To prawda, że kupując wycieraczki w efektownych opakowaniach i z efekciarskimi nazwami, sporo dopłacamy za marketing i logo producenta, ale z drugiej strony pióra za kilka-kilkanaście złotych zwykle starczają na parę tygodni lub od początku sobie nie radzą.
Kiedy wycieraczki trzeba wymienić, a kiedy da się je uratować?
Określenie tego, jak często należy wymieniać wycieraczki samochodowe, nie ma sensu. Niektórzy producenci podają orientacyjną żywotność swoich produktów (od 6 miesięcy do roku), ale tak naprawdę jest ona uzależniona m.in. od rodzaju wycieraczek (bezprzegubowe, przegubowe), jakości gumek (każda marka ma tańsze i droższe linie produktowe) oraz – co najważniejsze – od intensywności eksploatacji samochodu. Widać jednak pewną regułę – tańsze produkty starczają na znacznie krócej niż pióra z najwyższej półki.
Klasyczne wycieraczki przegubowe
Wycieraczki przegubowe (ze stelażem). Ich wybór jest prosty – zwykle na opakowaniu znajduje się lista modeli aut, do których pasuje dana wycieraczka. Mimo wszystko radzimy zabrać do sklepu stare pióro lub je zmierzyć. Czasem zdarza się, że aftermarketowe wycieraczki różnią się długością od oryginału – od tych dwóch czy trzech centymetrów może zależeć ich praca.
Nowoczesne wycieraczki bezprzegubowe
W wycieraczkach bezprzegubowych stelaż zastąpiono elastyczną gumową szyną. W tym przypadku pióro musi być odpowiednio dopasowane do modelu samochodu (a właściwie krzywizny szyby), inaczej nie będzie dobrze zbierało wody. Nie wszystkie modele do starszych aut zdają egzamin.
Wymiana wycieraczek zwykle jest prosta
Jeśli nie ma problemów ze zdjęciem starej wycieraczki, cała operacja trwa 3-4 minuty. W nowszych autach z piórami bezprzegubowymi montaż jest jeszcze łatwiejszy, bo zwykle używa się wygodnych zatrzasków. W niektórych modelach (np. Seat Leon II) wycieraczki chowają się pod maskę lub listwę w bocznych słupkach. Żeby się do nich dostać, należy ustawić je w pozycji serwisowej.
Informację, jak to zrobić, znajdziecie w książce obsługi auta. Uwaga: jeśli ramię wycieraczki będzie wykrzywione, pióro może przeskakiwać po szybie. Konieczna jest wtedy regulacja ramienia. Można to zrobić „na oko”, naginając ramię, ale lepszy efekt uzyskamy, korzystając ze specjalnych wskaźników konta nachylenia – posługują się nimi sklepy sprzedające i montujące wycieraczki.
Wycieraczka w płynie
Producenci chemii samochodowej mają w ofercie tzw. niewidzialne wycieraczki lub wycieraczki w płynie. Są to hydrofobowe powłoki nanoszone na szyby auta, dzięki którym woda formuje się w duże krople i spływa z szyby pod wpływem pędu powietrza. Takie rozwiązania działają, ale zwykle dość krótko. Niestety, po pewnym czasie, kiedy część powłoki już się złuszczy, gumki wycieraczek na powłoce hydrofobowej mogą przeskakiwać i piszczeć. Dlatego tego typu rozwiązanie najlepiej sprawdza się na szybach bocznych, a nie czołowych.
Jak przedłużyć trwałość wycieraczki?
Kauczuk, z którego wykonuje się krawędzie piór, tzw. żądła, jest podatny na uszkodzenia mechaniczne, skrajne temperatury, a także ulega starzeniu. Jeśli chcecie utrzymać gumę w dobrej kondycji, dbajcie o czystość szyb i samych piór. Gdy parkujecie auto na dłużej w słońcu, unieście pióra (mogą się zdeformować) i nie używajcie wycieraczek na suchej szybie – współczynnik tarcia jest wtedy nawet 25-krotnie większy niż dla szyby zwilżonej.
Jak często wymieniać wycieraczki?
Rzadziej droższe lub częściej tańsze — tak można streścić filozofię wyboru wycieraczek (oczywiście, w przypadku gdy kierowca ma wybór). Z rezerwą należy podchodzić do zakupu nieznanych produktów, sprzedawanych często na parkingach pod marketami – zwykle to pieniądze wyrzucone w błoto.
Pojedyncze smugi zwykle powoduje brud, który dostaje się pod gumę wycieraczki. Wystarczy ją wyczyścić
Kilka smug to pierwsze oznaki zużycia gumek. Można próbować je czyścić, ale zwykle kończy się to wymianą
Guma wycieraczek starzeje się i traci elastyczność, oznaką tego jest rozmazywanie wody. Zalecamy ich wymianę
Poziome smugi i skrzypienie mogą być oznaką zużycia sprężyn ramienia, złego kąta lub zatłuszczenia szyby
Wycieraczki przegubowe (ze stelażem). Ich wybór jest prosty – zwykle na opakowaniu znajduje się lista modeli aut, do których pasuje dana wycieraczka. Mimo wszystko radzimy zabrać do sklepu stare pióro lub je zmierzyć. Czasem zdarza się, że aftermarketowe wycieraczki różnią się długością od oryginału – od tych dwóch czy trzech cm może zależeć ich praca.
W wycieraczkach bezprzegubowych stelaż zastąpiono elastyczną gumową szyną. W tym przypadku pióro musi być odpowiednio dopasowane do modelu samochodu (a właściwie krzywizny szyby), inaczej nie będzie dobrze zbierało wody. Nie wszystkie modele do starszych aut zdają egzamin.
Mocowania wycieraczek nie są ustandaryzowane, ale w opakowaniu zwykle znajduje się kilka adapterów
Przed montażem wycieraczki sprawdźcie, czy opakowanie zawiera adapter dostosowany do montażu w danym samochodzie
Podczas zdejmowania wycieraczki załóżcie rękawiczki, bo możecie skaleczyć się o pękające mocowania
Uwaga na metalowe ramię wycieraczki: opadająca na szybę końcówka często rozbija szkło
Podczas siłowania się z wycieraczką często dochodzi do wygięcia ramienia. W serwisach
szklarskich i sklepach z wycieraczkami pracownicy mogą sprawdzić kąt ich nachylenia
Po dłuższym postoju auta warto przetrzeć dokładnie gumki wycieraczek i umyć szyby
Uwaga: w niektórych autach ramiona wycieraczek chowają się pod maskę lub listwy słupków
Po wizycie w myjni automatycznej warto odtłuścić szybę i gumki wycieraczek samochodowych
Używanie wycieraczki ze zniszczonym piórem szybko kończy się porysowaniem powierzchni szyby
Rzadziej droższe lub częściej tańsze - Tak można streścić filozofię wyboru wycieraczek – oczywiście, w przypadku gdy kierowca ma wybór. Odradzam jedynie zakup nieznanych produktów, sprzedawanych często na parkingach pod marketami – zwykle te pieniądze wyrzucicie w błoto.