Skąd biorą się wysokie ceny części samochodowych? Osoby znające sytuację w innych branżach nie mają wątpliwości, że często z... sufitu. Pozostaje tylko pytanie, czyj to sufit. Nową, dużą lodówkę można kupić np. za 1 tys. zł, a sam kompresor do samochodowej klimatyzacji (podobna część pracuje w każdej chłodziarce) kosztuje 4 razy tyle.

Jeśli za dobrego laptopa trzeba zapłacić 3 tys. złotych, a sterownik silnika, bez eleganckiej obudowy, ekranu, baterii i ze słabszym procesorem kosztuje nawet kilkanaście tysięcy, to warto sobie zadać pytanie: skąd biorą się aż takie różnice? Mniejsza skala produkcji? Na pewno nie! Nowe auta składane są z klocków pochodzących od wyspecjalizowanych poddostawców, więc na tych samych liniach produkcyjnych w setkach tysięcy egzemplarzy mogą powstawać części do wielu modeli. To pozwala na uzyskanie naprawdę niskich kosztów produkcji.