Zmotoryzowana rodzina ma do czynienia z fotelikami dla dzieci średnio przez kilkanaście lat – od narodzin dzieci aż do chwili, kiedy osiągną one wzrost 150 cm. Przez ten czas maluch potrzebuje różnych typów fotelików – jednego niemowlęcego, do maksymalnie 13 kg, montowanego tyłem do kierunku jazdy, i kolejnych, które posłużą mu do czasu, gdy podrośnie do 150 cm. Zamiast trzech typów fotelików dla starszych dzieci – grupa 1(9-18 kg), grupa 2 (15-25 kg), grupa 3 (22-36) – można też używać siedzisk obejmujących dwie lub trzy grupy naraz.
Fotelik dla dziecka - nie warto oszczędzać!
W przypadku fotelików skąpstwo zupełnie nie popłaca. Po pierwsze – na bezpieczeństwie nie wolno oszczędzać. Po drugie – dlatego, że fotelik to zakup na lata. Dobry markowy fotelik dladziecka zużywa się wolniej, niż dziecko z niego wyrasta, posłuży więc też np. młodszemu rodzeństwu. Ważne, żeby był solidny i łatwy do utrzymania w czystości. Po trzecie – dobrze zaprojektowany i wykonany fotelik to też większe szanse na spokój w czasie jazdy. Mali pasażerowie, gdy jest im niewygodnie, potrafią naprawdę uprzykrzyć podróż.
Fotelik dla dziecka - o tym musisz wiedzieć
Pierwszy fotelik dla dziecka trafia do auta, kiedy dziecko pojawia się na świecie. Kiedy trzeba go wymienić na większy? Nie za szybko! Maluchy do osiągnięcia wagi co najmniej 10 kg muszą siedzieć w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy, i to w pozycji półleżącej. Fotelik grupy 0/0+ jest za mały, kiedy główka dziecka wystaje poza jego górną krawędź lub kiedy dziecko waży ponad 13 kg. Jeśli poza obrys fotelika wystają tylko nóżki, to nie ma się jeszcze co spieszyć – tak jest nadal bezpiecznie.
Uwaga! Wśród rodziców wciąż pokutuje przekonanie, że foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy są przeznaczone wyłącznie dla niemowlaków. To nieprawda – eksperci twierdzą, że foteliki montowane tyłem do kierunku jazdy to najbezpieczniejsze rozwiązanie dla dzieci do 4. roku życia i część prezentowanych przez nas fotelików taką możliwość zapewnia.
A co z większymi i starszymi dziećmi? Przede wszystkim należy pamiętać, że przedziały wiekowe podawane w opisach fotelików to tylko wskazówka mająca ułatwić rodzicom wybór – liczą się przede wszystkim wzrost i waga dziecka. Należy jednak uważać, żeby po maksymalnym wysunięciu oparcia fotelika ramiona dziecka nie znajdowały się wyżej niż 2 cm nad najwyższym otworem na pasy. Czubek główki malucha może nieco wystawać ponad oparcie, ale tył głowy powinien nadal wygodnie i pewnie opierać się o zagłówek fotelika.
Fotelik dla dziecka - od kiedy bez niego?
Do kiedy dzieci powinny podróżować w fotelikach lub przynajmniej na podkładkach? Zgodnie z aktualnymi przepisami dzieci powinny siedzieć w fotelikach do momentu osiągnięcia wzrostu 150 cm. Od reguły przewidziano dwa wyjątki: bez fotelików, ale w pasach i tylko na tylnej kanapie, mogą jeździć dzieci o wzroście powyżej 135 cm, jeśli nie mieszczą się w dostępnych fotelikach (standardowe dla dzieci ważących do 36 kg) lub jeśli na kanapie auta przewozimy trójkę maluchów, dwoje z nich siedzi w fotelikach i nie da się zamontować trzeciego. W praktyce z obu powyższych sytuacji da się wybrnąć, jeśli dobrze dobierze się foteliki dla dziecka!
Fotelik dla dziecka - z isofixem wygodniej i bezpieczniej!
Isofix to standard określający sposób montażu fotelików w autach. Zgodne z nim mocowania znajdziecie w większości nowych samochodów na rynku. Jeśli macie auto z Isofixem, powinniście wybrać również fotelik zgodny z tym standardem. Takie mocowanie ułatwia zamontowanie fotelika w aucie i pozwala uniknąć błędów, do których bardzo często dochodzi podczas przypinania zwykłych fotelików pasami bezpieczeńśtwa. Wystarczy wpiąć fotelik dla dziecka w uchwyty. Uwaga! Nie każdy fotelik Isofix można przypiąć pasami!
Fotelik dla dziecka - jak go zamontować?
Montaż fotelików bez systemu Isofix bywa naprawdę trudny, szczególnie w przypadku siedzisk dla najmłodszych dzieci. Przed pierwszą próbą warto zaopatrzyć się w instrukcję! Z fotelikami, w których dzieci są przytrzymywane przez pasy auta, jest znacznie łatwiej. Najpierw stawiamy fotelik dla dziecka na kanapie auta i przeprowadzamy pas pod jego podłokietnikiem. Zwykle pod zagłówkiem fotelika znajduje się uchwyt, który zapewnia właściwe prowadzenie pasa przez klatkę piersiową dziecka . Przed posadzeniem malucha upewniamy się, czy pas przesuwa się swobodnie . Po zapięciu małego pasażera dociągamy delikatnie pas i sprawdzamy, czy nie jest on skręcony oraz czy równomiernie przylega do jego ciała.
W galerii znajdziecie wyniki testu fotelików dla dzieci.
Lekki fotelik z regulowaną poduszką bezpieczeństwa (potrzebne długie pasy), łatwa regulacja zagłówka, dobra ochrona boczna. Cena: ok. 650 zł
Waga dziecka: 0-13 kg, wiek: do 15 miesięcy.
Fotelik z podstawą Isofix, którą można wykorzystać również do fotelików innych grup tej samej marki. Do wpięcia fotelika wystarczy jeden „klik”. Fotelik ma wmontowaną sygnalizację właściwego montażu.
Cena: ok. 650 zł
Montowany w poprzek do kierunku jazdy. Noworodki mogą podróżować na leżąco. Duży i ciężki. Do 10 kg/6 mies. Cena: 860 zł
Waga dziecka: 0-18 kg, wiek: do 3 lat.
Z Isofixem, dzieci do 4. roku życia mogą podróżować tyłem do kierunku jazdy, z 5-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Dla ułatwienia wkładania i wyjmowania dziecka fotelik można obrócić o 90 stopni.
Cena: ok. 1500 zł
Waga dziecka: 9-18 kg, wiek: od 9 miesięcy do 3 lat.
Fotelik można bardzo solidnie zamocować, wymaga jednak bardzo długich pasów bezpieczeństwa. Sygnalizacja (czerwone/zielone) informuje o tym, czy fotelik jest poprawnie przytwierdzony.
Cena: ok. 650 zł
Waga dziecka: 9-36 kg, wiek: od 9 miesięcy do 12 lat.
Może być używany bardzo długo, aż do wyrośnięcia z „wieku fotelikowego” – po wymontowaniu poduszki bezpieczeństwa zmienia się w fotelik Solution X-fix (grupa 2/3). Poduszka może wymagać częstego czyszczenia. Cena: ok. 1200 zł
Fotelik z wysuwanymi osłonami bocznymi i zintegrowaną regulacją zagłówka wraz z pasami. Możliwa pozycja leżąca. Cena: ok. 650 zł
Fotelik może być montowany tyłem do kierunku jazdy, też w przypadku dzieci do 4. roku życia. Wymaga długich pasów. Cena: ok. 1500 zł
W roli fotelika dla małych dzieci oraz fotelika uniwersalnego model ten zajmuje drugie miejsce na podium – jako siedzisko dla większych dzieci w teście praktycznym wyraźnie wygrywa
z konkurencją. Cena: ok. 1100 zł
Fotelik z regulowaną osłoną tułowia (potrzebne długie pasy), pozycja leżąca, łatwy do czyszczenia, dobra ochrona boczna. Cena: ok. 1100 zł
To nie pomyłka – ten model Cybexa został wysoko oceniony przez użytkowników zarówno jako fotelik grupy 1, jak i fotelik grup 1/2/3. Cena: ok. 1100 zł
Do aut z Isofixem, ale bazę można przytwierdzić też pasami. Dzieci do 4. roku życia (do 105 cm) podróżują tyłem do kierunku jazdy. Cena: od 850 zł
Fotelik z poduszką bezpieczeństwa, bez niej również jako fotelik grupy 2/3. Pochylanie oparcia jedną ręką. Wymaga długich pasów. Cena: ok. 800 zł
Fotelik z systemem regulacji zagłówka, który zapobiega opadaniu główki dziecka podczas snu
w trakcie podróży. Cena: ok. 800 zł