•  Popularne auta hybrydowe mają prosty układ zasilania i dobrze znoszą zasilanie gazowe
  • Hybryda z LPG zapewnia najniższe koszty paliwa porównywalne z kosztem jazdy samochodem na prąd
  • Niedogodnością może być butla LPG w bagażniku

W bagażniku montuje się butlę: można toroidalną, jeśli auto ma miejsce na koło zapasowe. Jeśli komora na koło zapasowe przewiduje tylko miejsce na dojazdówkę, można nieco podwyższyć podłogę bagażnika tak, by butla na gaz nie była widoczna. Drugą opcją jest montaż standardowej butli walcowej, przy czym z racji niskiego spalania napędów hybrydowych butla nie musi być duża. To, jak duża i w jaki sposób umocowana, to temat do przedyskutowania z warsztatem – zwykle jest kilka alternatywnych możliwości do wyboru.

Instalacja jak do zwykłego benzyniaka

Instalacja LPG Zenit Foto: Materiały prasowe
Instalacja LPG Zenit

W komorze silnika musi zostać zamontowany zestaw składający się ze sterownika instalacji wraz z wiązką elektryczną, parownik, przewody gazowe oraz listwa z wtryskiwaczami. Ponieważ napędy hybrydowe występują w mniejszej liczbie typów i modeli aut niż benzynowe, mechanicy zajmujący się montażem instalacji w hybrydach bardzo wiele czynności wykonują wręcz na pamięć, znają optymalne położenie instalacji elektrycznej obsługującej urządzenia alternatywnego układu zasilania – idzie to szybko. Parownik trzeba podłączyć po pierwsze, do układu chłodzenia silnika, po drugie, doprowadzić do niego paliwo z butli umieszczonej w tylnej części samochodu i po trzecie, poprowadzić przewód gazowy fazy lotnej pomiędzy parownikiem a listwą wtryskiwaczy LPG.

By obsadzić przewody z paliwem gazowym w kolektorze ssącym silnika, najlepiej jest wymontować kolektor. Obsadzanie końcówek na stole roboczym jest precyzyjniejsze niż dłubanie pod maską, przede wszystkim zaś nie ma ryzyka, że do silnika dostaną się opiłki powstałe przy wierceniu otworów w kolektorze.

Strojenie

Auto hybrydowe na LPG Foto: Materiały prasowe
Auto hybrydowe na LPG

Gdy wszystkie komponenty (butla, parownik, wtryskiwacze LPG, przewody elektryczne i paliwowe) są połączone ze sobą i podłączone do systemu zasilania auta, przychodzi czas na pierwsze tankowanie: zawsze powinien to zrobić pracownik warsztatu, co oczywiście wymaga wyjazdu na stację. Zatankowanie samochodu gazem jest niezbędne po to, by sprawdzić szczelność instalacji, a także po to, by ją dobrze zaprogramować.

W przypadku najczęściej adaptowanych do zasilania gazu samochodów hybrydowych mamy do czynienia ze stosunkowo prostymi benzynowymi układami zasilania, auta te mają z reguły pośredni wtrysk benzyny, a zatem nie ma problemu z dostępnością oprogramowania do różnych wersji tych modeli: sprawdza się oprogramowanie uniwersalne, zaś mapę wtrysku warsztat opracowuje we własnym zakresie za pomocą dostępnych narzędzi. Optymalna sytuacja jest wtedy, gdy warsztat dysponuje hamownią – wówczas samochód nie musi w tym celu wyjeżdżać na ulicę. Z reguły po kilkunastu-kilkudziesięciu minutach „strojenia” instalacji i adaptacji sterownika benzynowego auto jest gotowe do jazdy.

Instalacja LPG Zenit Foto: Materiały prasowe
Instalacja LPG Zenit

Jak to jeździ?

Jedyne specyficzne wymaganie, jakie ma napęd hybrydowy w stosunku do elektroniki sterującej instalacją gazową, to obsługa systemu start-stop. Napęd hybrydowy podczas zasilania gazem powinien zachowywać się dokładnie tak jak wtedy gdy w aucie nie ma instalacji: silnik benzynowy w normalnym ruchu uruchamia się i gaśnie w trybie automatycznym często wiele razy na kilometr jazdy. Sterownik LPG musi pozwolić na to, by silnik benzynowy po osiągnięciu temperatury roboczej mógł uruchamiać się automatycznie na gazie. Zimny silnik – tak samo jak w „zwykłych” samochodach – uruchamiany jest na benzynie. Ponieważ ruszanie i przyspieszanie w hybrydzie odbywa się przy wsparciu napędu benzynowego, działanie dobrze zestrojonej instalacji gazowej jest jeszcze mniej wyczuwalne niż w „zwykłym” aucie z instalacją LPG. Zapytaj eksperta, jak działa instalacja gazowa w hybrydzie.

Ile to pali?

Taksówka z napędem hybrydowym i z LPG Foto: Materiały prasowe
Taksówka z napędem hybrydowym i z LPG

Auto zużywa nieco więcej gazu niż benzyny – dotyczy to także napędów hybrydowych. W przypadku hybryd poruszamy się jednak w skromniejszym zakresie: jeśli auto spala 4,5 l benzyny na 100 km, to przy zasilaniu gazowym będzie to np. 5,5 l gazu plus odrobina benzyny na zimny rozruch. Oszczędności w przypadku paliwożernych napędów benzynowych po zamontowaniu instalacji LPG są wyraźnie większe, jednak w przypadku hybryd osiągamy nieosiągalny w inny sposób, ekstremalnie niski koszt przejechania 100 km. Dzieje się to w dodatku przy wyjątkowo mało zauważalnym obniżeniu komfortu jazdy – przyspieszanie jest idealnie płynne. Ucierpieć może nieznacznie prędkość maksymalna auta, jednak mało kto jeździ samochodem hybrydowym z prędkością maksymalną z uwagi na nieprzyjemne zachowanie w takich warunkach przekładni Czy wiecie już, dlaczego tak wielu taksówkarzy przesiada się na hybrydy i zakłada do nich gaz?