Wyobraź sobie, że prowadzisz auto w miejskim korku. Pod maską masz zamontowaną automatyczną skrzynię biegów z tradycyjnym sprzęgłem hydrokinetycznym – czyli takie, w którym moment obrotowy przenoszony jest przez płyn hydrauliczny. To sprzęgło – podobnie, jak mechaniczne – również może się ślizgać. Jeżeli ślizga się podczas jazdy, powoduje tzw. pływanie obrotów, czyli sytuację, w której jedziesz ze stałą prędkością, ale ruchy pedałem gazu powodują delikatną zmianę położenia wskazówki obrotomierza. Możesz odnieść wrażenie, że połączenie silnika z kołami jest elastyczne, „gumowe”.

Producenci starają się temu zaradzić, wyposażając sprzęgła hydrokinetyczne w mechaniczne blokady, które przy sprzyjających warunkach łączą ze sobą na stałe obie strony sprzęgła hydrokinetycznego. Jednak jeżeli zatrzymasz się przed światłami i będziesz trzymać nogę na hamulcu, przy skrzyni ustawionej w trybie jazdy (D), to sprzęgło hydrokinetyczne zawsze będzie miało poślizg. A to powoduje konkretne straty energii, czyli paliwa – silnik próbuje popchnąć auto do przodu, a samochód nie jedzie, bo trzymają go na miejscu hamulce.

Okazuje się jednak, że skrzynie dwusprzęgłowe (a także jednosprzęgłowe skrzynie zautomatyzowane) nie mają tej wady. Tam po naciśnięciu na hamulec podczas postoju sprzęgło jest rozłączane – w ten sposób nie marnuje się paliwa i nie zużywa samego sprzęgła. W zależności od rozwiązania, sprzęgło załącza się albo od razu po puszczeniu hamulca, albo po wciśnięciu gazu. W ten sposób auta ze skrzynią dwusprzęgłową palą niemal tyle samo, ile ich manualni „bracia”. I choć może się wydawać, że to idealne rozwiązanie i w zasadzie nie ma już czego modernizować, to równolegle wynaleziono inne urządzenie, bardzo ułatwiające prowadzenie auta w korkach.

Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI

Ale dopiero skrzynia DSG uczyniła z automatu i systemu Auto Hold tytułowy magiczny duet – a to dlatego, że po aktywacji hamulca, sprzęgło samoczynnie się rozłącza i nie tracimy wtedy niepotrzebnie paliwa. Dzięki temu w korkach jeździmy bezpiecznie, wygodnie i oszczędnie.