W skrócie

Auta kompaktowe to jeden z najważniejszych segmentów rynku motoryzacyjnego. W porównaniu z modelami segmentu B zapewniają znacznie wyższy komfort jazdy (na pewno odczuwalny w trasie), więcej miejsca we wnętrzu i lepsze wyposażenie.

Dlatego chętnie kupowane są i do firmowych flot, i przez rodziny. Zarówno jedną, jak i drugą grupę klientów interesują niskie koszty eksploatacji, a to oznacza, że osoby te oczekują też niskiej utraty wartości. Który model okaże się najlepszy pod tym względem?

Podczas wyceny eksperci biorą pod uwagę bardzo dużo czynników

Ceny kompaktów w salonach nie są zbyt zachęcające. Najniższa wartość to wyraźnie ponad 50 000 zł (Hyundai i30), ale w wielu wypadkach już podstawowe warianty wyposażeniowe i silnikowe wymagają wydania min. 60 000 zł.

Do tego jest też segment premium, w którym ceny mogą przyprawić o ból głowy – nawet ponad 90 000 zł! Na co postawić, żeby jak najmniej stracić? Najlepiej ulokujecie pieniądze, kupując Seata Leona lub któregoś z japońskich kompaktów – Hondę lub Mazdę.

W czołówce najmniej tracących procentowo aut znajduje się też drogie Volvo V40. W przypadku tych pojazdów sprzedaż po trzech latach jazdy oznacza stratę 30-37 proc. pieniędzy wydanych w salonie.

Z portfela ubędzie wam zatem mniej więcej 17 000-25 000 zł. Dużo? Na pewno sporo, ale w przypadku francuskich kompaktów lub np. Lancii Delty straty dochodzą (a nawet przekraczają!) do 50 proc.

Kiepski wynik Delty tłumaczy po części silnik Diesla. Pozostałe auta mają benzyniaki, Lancia nie daje wyboru – musicie liczyć się z utratą blisko 43 000 zł!

Spadek wartości ma duży wpływ na koszty utrzymania.

Sytuacja zmieni się wyraźnie, gdy – z myślą o trzyletniej eksploatacji – będziecie chcieli kupić auto z 2011 r. Na czele pojawiają się tu samochody koszmarnie drogie w salonach (jak Mercedes i Lancia), które straciły już bardzo dużo w pierwszych latach.

Do czołówki dołączają też takie auta, jak Lancer czy C4. Utrata wartości na poziomie 20-25 proc. wiąże się z niezbyt wysokimi kwotami, jakie stracicie – 5000-10 000 zł.

Duża utrata wartości jest typowa dla aut segmentu premium: Audi, BMW, Subaru (wszystkie Imprezy mają napęd 4x4) – w ich przypadku stracicie kilkanaście tys. zł. W tej grupie wiekowej zabrakło m.in. Mazdy 3 (zmiana generacji sprawiła, że wynik nie jest miarodajny).

Od 17 do 44 proc. w ciągu trzech lat – nawet wśród najstarszych aut utrata wartości bywa różna.

Najstarsza kategoria wiekowa (8-11 lat) wiąże się oczywiście z najniższą utratą wartości – w przypadku Chevroleta Lacetti będzie to nawet mniej niż 2000 zł, niewiele więcej stracicie, gdy wybierzecie wiekowego Leona (1. generacja).

Co jednak ważne – w przypadku Toyoty Corolli z 2007 r. prognozowana utrata wartości wyniesie również niewiele, bo zaledwie 2900 zł. Dla kilku modeli wynosi ona jednak znacznie więcej, bo ok. 6000-7000 zł (najwięcej w przypadku Lancera). Wybierając auto, miejcie to na uwadze, bo takiej sumy zazwyczaj nie wydacie przez trzy lata nawet na naprawy.

W tym przypadku cenione są dość proste samochody, gwarantujące trwałość, ale też i łatwy dostęp do części.

Warto zwrócić uwagę na ciekawą zależność. Dość często samochód, który w młodszej kategorii wiekowej plasuje się w dolnej części rankingu, w starszej wyraźnie odrabia straty.

To oczywiście łatwo można wytłumaczyć. Jeśli takie auto w danym przedziale wiekowym mocno traci na wartości, w kolejnym zestawieniu startuje ze znacznie lepszego pułapu – dobrym przykładem może być Lancia Delta. Kiedy opłaca się ją kupić? Kwestia wyczucia rynku i obserwacji cen poszczególnych roczników.

W zależności od modelu wyraźne osłabienie cen następuje albo już w pierwszych latach eksploatacji, albo też dopiero po kilku latach. Duża obniżka cen może jednak oznaczać… pułapkę.

Tylko tak można określić korzystne notowania Mercedesów klasy B – wartość kilkulatków nie przystaje do cen salonowych, ale wraz z wiekiem nasilają się awarie. Żeby wykonać nawet pozornie mało skomplikowane czynności naprawcze, w klasie B często trzeba wpierw… wyjąć silnik, a to w oczywisty sposób winduje koszty eksploatacji.

Utrata wartości aut segmentu C w przedziale wiekowym 0-3 lata

Dobre wyniki:

Wysokie notowania japońskich aut nie dziwią – klienci na rynku wtórnym doceniają niezawodność, dzięki czemu opłaca się wydać nieco więcej w salonie.

Foto: Auto Świat
W salonie Seat Leon jest o ponad 7000 zł tańszy od Golfa.

To również dobry moment na zakup Hondy Civic, zwłaszcza gdy nie zależy wam na najnowszej wersji modelu (rocznik 2015 – po lekkim liftingu). Odmianę Comfort z 2014 r. w promocji można kupić nawet znacznie taniej, niż podaliśmy w tabeli.

Wysokie notowania Mazdy 3 nie zaskakują – mimo że podstawowa wersja jest bardzo droga (a ma klimatyzację manualną, do tego brakuje w niej radia z CD i komputera), i tak nieźle trzyma cenę. Polacy doceniają wysoką niezawodność.

Ranking Nowy (zł) 2012 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Seat Leon 1.2 TSI/86 KM 54 800 37 900 -16 900 -30,84
2. Honda Civic 1.4/100 KM 65 990 43 700 -22 290 -33,78
3. Mazda 3 1.5/100 KM 64 900 42 000 -22 900 -35,29
4. Volvo V40 T3 1.6/160 KM 89 300 56 100 -33 200 -37,18
5. Toyota Auris 1.3/99 KM 59 900 37 300 -22 600 -37,73
6. VW Golf 1.2 TSI/86 KM 62 590 38 800 -23 790 -38,01
7. Mercedes A 180 1.6/122 KM 92 100 55 400 -36 700 -39,85
8. DS 4 1.6/120 KM 74 100 43 900 -30 200 -40,76
9. Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB/105 KM 73 300 43 200 -30 100 -41,06
10. Peugeot 308 1.2/82 KM 59 900 35 000 -24 900 -41,57
11. Ford Focus 1.6/86 KM 58 600 34 100 -24 500 -41,81
12. Mitsubishi Lancer 1.6/117 KM 61 990 35 300 -26 690 -43,06
13. Kia cee’d 1.4/100 KM 55 540 31 600 -23 940 -43,1
14. Hyundai i30 1.4/100 KM 53 300 30 300 -23 000 -43,15
15. Opel Astra 1.4/100 KM 61 450 34 900 -26 550 -43,21
16. BMW 114i 1.6/102 KM 87 200 48 300 -38 900 -44,61
17. Audi A3 1.4 TFSI/122 KM 92 500 51 200 -41 300 -44,65
18. Renault Mégane 1.6/110 KM 64 400 35 100 -29 300 -45,5
19. Citroën C4 1.4/95 KM 60 300 31 200 -29 100 -48,26
20. Lancia Delta 1.6 MJ/105 KM 84 690 41 900 -42 790 -50,53

Złe wyniki:

Francuskie kompakty mają przeciętne notowania – na rynku wtórnym klienci oczekują niższych cen niż u konkurentów, zaś w salonach koszty zakupu wyrównały się z poziomem np. „japończyków”.

Trzecia generacja Renault Megane’a ma już dość długi staż rynkowy – zadebiutowała w 2008 r., ale na początku 2014 r. została gruntownie odświeżona. Wersja Limited jest nieco droższa od bazowej, a ma naprawdę atrakcyjne wyposażenie.

W przypadku kompaktowego Citroëna C4 utrata wartości będzie dość mocno zależała od wersji, którą uda się kupić (często się zmieniają), i promocji, z której skorzystacie. Obecnie w ofercie jest też doładowany silnik 1.2 THP. Można spodziewać się sporych zmian po ostatnich modyfikacjach cennika francuskich aut (stały się znacznie tańsze, ale już nie można liczyć na promocje).

To już ostatnie chwile Lancii Delty – niebawem w ofercie pozostanie tylko mały Ypsilon. Ostatnie Delty są wyposażone w Diesle, a to winduje cenę wyjściową.

Utrata wartości aut segmentu C w przedziale wiekowym 4-7 lat

Dobre wyniki:

Na czele mieszane towarzystwo: niemieckie auto prestiżowe, japońska niezawodność i stylistycznie atrakcyjny „włoch”. To dobra okazja do zakupu ciekawych aut kompaktowych.

Klasyczny przypadek: potężny spadek wartości w pierwszych latach sprawia, że starsze Mercedesy klasy B (fot. powyżej) oferowane są w dobrych cenach. Ale uwaga: obsługa auta kosztuje znacznie więcej niż przeciętnie (skomplikowana budowa).

Zakup Hondy Civic to – jak zwykle – dobra inwestycja. Generacja modelu nazywana popularnie „ufo” ma świetną renomę, którą potwierdza krótka lista typowych usterek. Najstarsze auta miały wpadki z jakością wykończenia.

Wysokie spadki wartości w pierwszych latach eksploatacji Lancii Delty skutkują wyhamowaniem strat wśród nieco starszych modeli. Bazowy benzynowy silnik 1.4 ma doładowanie i zbiera całkiem pozytywne opinie.

Ranking 2011 (zł) 2008 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Mercedes B 150/160 1.5/95 KM 43 600 34 200 -9400 -21,56
2. Honda Civic 1.4/100 KM 32 600 25 500 -7100 -21,78
3. Lancia Delta 1.4 T-jet/120 KM 34 700 26 700 -8000 -23,05
4. Citroën C4 1.4/90 KM 21 000 15 700 -5300 -25,24
5. Mitsubishi Lancer 1.5-1.6/109-117 KM 31 100 23 100 -8000 -25,72
6. Chevrolet Cruze sd 1.6/113 KM 27 000 20 000 -7000 -25,93
7. Seat Leon 1.4/85 KM 26 200 19 300 -6900 -26,34
8. Fiat Bravo 1.4/90 KM 25 900 18 800 -7100 -27,41
9. Audi A3 1.4 TFSI/122 KM 43 700 31 700 -12 000 -27,46
10. Toyota Auris 1.33-1.4/97-101 KM 29 700 21 500 -8200 -27,61
11. Hyundai i30 1.4/109 KM 23 100 16 700 -6400 -27,71
12. Opel Astra 1.4/90 KM 23 000 16 500 -6500 -28,26
13. Dodge Caliber 2.0/156 KM 33 400 23 900 -9500 -28,44
14. Subaru Impreza 1.5/107 KM 37 500 26 100 -11 400 -30,4
15. Alfa Romeo 147 1.6/105 KM 19 500 13 500 -6000 -30,77
16. VW Golf 1.4/80 KM 33 700 23 300 -10 400 -30,86
17. Renault Mégane 1.6/100 KM 27 700 19 100 -8600 -31,05
18. Ford Focus 1.6/100 KM 26 400 18 000 -8400 -31,82
19. Kia cee’d 1.4/105-109 KM 25 800 17 400 -8400 -32,56
20. Nissan Tiida 1.6/110 KM 28 500 19 100 -9400 -32,98
21. Peugeot 308 1.4/95-98 KM 22 900 15 200 -7700 -33,62
22. Chevrolet Lacetti 1.4/95 KM 18 600 12 200 -6400 -34,41
23. Volvo S40 1.6/100 KM 31 500 20 500 -11 000 -34,92
24. BMW 118i 2.0/143 KM 39 500 25 300 -14 200 -35,95

Złe wyniki:

Zły czas dla kompaktów premium – jako kilkulatki nieźle jeszcze trzymają wartość, ale potem zaczyna ona dość mocno spadać. Lacetti to oczywiście przypadek samochodu z niewielkim prestiżem.

Chevrolet Lacetti: wycofanie marki z Europy (jednak serwis i sprzedaż części działają bez zarzutów) nie wpływa dobrze na notowania aut używanych. Poza tym konstrukcja nie była zbyt nowoczesna, więc szybko się zestarzała.

Volvo S40 to samochód technicznie spokrewniony z Fordem Focusem, zatem wiele części zamiennych pasuje od tego popularnego kompaktu. Oczywiście, S40 daje znacznie większy prestiż, ale jego wartość spada o wiele szybciej niż Fordów.

Seria 1 BMW ma spore grono zwolenników, ale w przypadku segmentu premium wyższa utrata wartości jest nieunikniona. Cena przyjemności jazdy mniej typowym modelem okazuje się więc wysoka.

Utrata wartości aut segmentu C w przedziale wiekowym 8-11 lat

Dobre wyniki:

Bez niespodzianek: na czele tabeli poszukiwane na rynku kompakty. Wspólną cechą są przewidywane niskie koszty napraw (prosta budowa, dobra dostępność części).

Toyota Corolla: któż nie chciałby jednego z najmniej zawodnych aut tamtych lat? Egzemplarze z 2007 r. są drogie, ale Corolle z 2004 r. to prawdziwy hit – ich wartość jest porównywalna z kompaktami segmentu premium.

Kariera rynkowa Seata Leona 1. generacji zakończyła się w 2006 r., więc wartość z 2007 r. jest szacunkowa. To jedno z niezbyt drogich, ale bardzo cenionych aut z tamtych lat (prosta, solidna technika VW!), dobrze więc trzyma wartość.

Wysoka utrata wartości Chevroleta Lacetti w młodszej kategorii wiekowej zaowocowała dobrą lokatą w najstarszej – poza dobrym wynikiem procentowym w przypadku Lacetti stracicie najmniejszą sumę (1900 zł).

Ranking 2007 (zł) 2004 (zł) Utrata (zł) Utrata (%)
1. Toyota Corolla 1.4/97 KM 17 500 14 600 -2900 -16,57
2. Seat Leon 1.4/75 KM 14 500 11 900 -2600 -17,93
3. Chevrolet Lacetti 1.4/95 KM 10 100 8200 -1900 -18,81
4. Mazda 3 1.6/105 KM 18 200 14 500 -3700 -20,33
5. Opel Astra 1.4/90 KM 15 100 11 800 -3300 -21,85
6. VW Golf 1.4/75 KM 17 300 13 400 -3900 -22,54
7. Renault Mégane 1.4/98 KM 11 900 9200 -2700 -22,69
8. BMW 116i 1.6/116 KM 21 500 16 300 -5200 -24,19
9. Volvo S40 1.6/100 KM 19 500 14 400 -5100 -26,15
10. Alfa Romeo 147 1.6/105 KM 10 800 7800 -3000 -27,78
11. Citroën C4 1.4/90 KM 13 400 9600 -3800 -28,36
12. Audi A3 1.6/102 KM 23 200 16 600 -6600 -28,45
13. Peugeot 307 1.4/88 KM 12 800 9100 -3700 -28,91
14. Ford Focus 1.4/80 KM 13 400 9500 -3900 -29,1
15. Chrysler PT Cruiser 1.6/115 KM 16 200 11 300 -4900 -30,25
16. Nissan Almera 1.5/98 KM 12 600 8700 -3900 -30,95
17. Łada 110 1.5/77 KM 7600 5200 -2400 -31,58
18. Fiat Stilo 1.4/95 KM 10 300 7000 -3300 -32,04
19. Mitsubishi Lancer 1.6/98 KM 16 700 10 500 -6200 -37,13
20. Suzuki Liana 1.6/106 KM 15 100 8900 -6200 -41,06
21. Kia Cerato 1.6/105 KM 14 700 8200 -6500 -44,22

Złe wyniki:

Nie ma przypadków: wszystkie auta z dolnej części tabeli są zwyczajnie mało urodziwe, choć mogą być trwałe. W tym przypadku stracicie nie tylko dużo procentów, lecz także spore sumy pieniędzy.

Co do jakości Mitsubishi Lancera nikt raczej nie zgłasza większych zastrzeżeń, zwłaszcza że auto ma prostą budowę (bez silników Diesla). Klientom jednak niezbyt spodobały się wersje (tylko sedan i kombi), poza tym auto nie grzeszy urodą.

Co prawda, trwałość Suzuki Liany jest oceniana pozytywnie, ale modele tego producenta z klasy kompaktowej (tym bardziej średniej) nigdy nie zdobyły uznania na rynku. Poza tym Liana zwyczajnie… nie jest ładna.

Koreańskie auta z tamtych lat ani nie miały dobrych notowań pod względem trwałości i jakości, ani nie grzeszyły urodą. Czy zakup Kii Cerato ma więc sens? Tak, ale z pewnością nie w tak wysokiej cenie bazowej.

Jak wyliczyliśmy utratę wartości?

Wszystkie notowania pochodzą z Eurotaxu. Firma ta wydaje informatory rynkowe, w których bardzo dokładnie wycenia wszystkie wersje nadwoziowe, silnikowe i wyposażeniowe poszczególnych modeli.

Specjaliści odnotowują też ceny nowych samochodów (aktualne lub ostatnio obowiązujące) i je także przyjęliśmy do naszego zestawienia.

Ile aut poddaliśmy weryfikacji?

65 – tyle modeli trafiło do naszego rankingu. W zestawieniu najmłodszej kategorii wiekowej znalazło się 20 aut, wśród pojazdów mających 4-7 lat – 24 modele, a w wieku 8-11 lat – 21.

Świadomy wybór

Wysoka utrata wartości w przypadku samochodów kupowanych w salonach nie jest niczym zaskakującym. Pamiętajcie jednak, że wśród starszych modeli aut też widać spore różnice i nie zawsze zależą one od marki czy wyjściowej ceny samochodu. W świadomym wyborze mało tracącego auta ma wam pomóc nasz ranking, w którym prezentujemy cały przekrój klasy kompaktowej w trzech kategoriach wiekowych.