Wśród najpopularniejszych używanych samochodów sprowadzanych do Polski dominują te modele, do których niełatwo będzie o aktualizację firmowej nawigacji. Problem dotyczy przede wszystkim tych marek, które korzystały ze starej platformy nawigacyjnej Blaupunkt DX. Wśród nich m.in. Audi, Fiat, Ford, Mercedes, Seat, Skoda i Volkswagen.
Decyzja o zakończeniu wsparcia (aktualizacje map i samego oprogramowania) dla rozwiązania niemieckiej firmy oznacza, że właściciele wielu popularnych marek samochodów zostają na lodzie. Ale nie tylko oni. Także inni producenci samochodów, którzy korzystali z konkurencyjnych rozwiązań, również kończą wsparcie w zakresie aktualizacji map (m.in. Opel czy Renault).
Ostatnia dostępna aktualizacja map dla platformy Blaupunkt DX datowana jest na 2013/2014. Nowszej, niestety, już nie będzie. Dla kierowców oznacza to przede wszystkim coraz gorsze planowanie tras. W przypadku mapy Polski brak wielu inwestycji oddanych do ruchu w ciągu ostatnich lat będzie miał coraz większy wpływ na sensowne planowanie podróży. Brakuje nie tylko odcinków autostrad, ale także dróg ekspresowych, obwodnic czy węzłów drogowych.
Nawigacje bazujące na systemie DX instalowano w samochodach przez wiele lat. W ciągu poprzedniej dekady stosowano je w różnych popularnych sprowadzanych samochodach takich jak m.in. Audi A4 i A6, Ford Mondeo, Mercedesach klasy C, E oraz M, a także w Skodzie Superb czy VW Golfach i Passatach.
Wbrew pozorom problem z brakiem aktualizacji nie dotyczy tylko starych samochodów (10 lat i więcej). Zestawy nawigacji oparte na platformie Blaupunkt DX można także spotkać w kilkuletnich autach takich jak Seat Alhambra, Skoda Superb i Volkswagen Sharan. Jeszcze 5-6 lat temu wyjeżdżały z salonów jako fabrycznie nowe samochody!
Problem dostępności aktualizacji nie dotyczy jedynie samochodów z nawigacjami bazującymi na rozwiązaniu od Blaupunkta. Na liście najczęściej sprowadzanych samochodów są również popularne modele takich marek jak Opel (m.in. Astra, Vectra, Zafira) czy Renault (m.in. Laguna, Scénic, Espace). Wyposażano je w systemy nawigacji od różnych dostawców (Bosch, Delphi, Philips, Siemens, VDO Dayton), co komplikuje użytkownikom znalezienie nowych map.
Najwięcej problemów czeka kierowców, którzy kupili samochody wyposażone w rozwiązania kilku znanych firm: Delphi, Philipsa i Siemensa.
Gdzie szukać nowych map? Nie tylko w autoryzowanych stacjach serwisowych, ale też w wyspecjalizowanych sklepach internetowych. Specjalną sieć wirtualnych sklepów otworzył także jeden z największych dostawców map na świecie: Here (dawniej znany jako Navteq). Wystarczy tylko wpisać dane samochodu (marka, model, rocznik) oraz wskazać użytkowany system nawigacji, by znaleźć odpowiednie oferty.
Pocieszające jest to, że ceny coraz bardziej spadają. Niemniej wciąż jednak w cenie jednorazowej aktualizacji firmowej mapy będziemy mieli fabrycznie nową przenośną nawigację samochodową, i to z dożywotnią licencją na aktualizacje map. To bardzo dobra alternatywa.