Paski rozrządu nadal z powodzeniem stosuje się we współczesnych silnikach. Niektórzy producenci, jak np. Volkswagen, wręcz wracają do tego rozwiązania i zastępują nim problematyczne łańcuchy rozrządu. Dziś, dzięki zastosowaniu m.in. kevlaru, paski potrafią wytrzymać ponad 200 tys. km. Mimo wszystko nie są to elementy niezniszczalne, nadal podatne są na uszkodzenia mechaniczne, zabrudzenia chemiczne, a co ważne nadal się starzeją.

Pamiętajcie, że współczesne silniki to już praktycznie wyłącznie kolizyjne konstrukcje, czyli takie, w których po zerwaniu paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami i kompletnego zniszczenia silnika. Uszkodzenia są na tyle duże, że naprawa zwykle jest już nieopłacalna.Jak często zatem wymieniać pasek? Interwały zawsze ściśle określa producent samochodu – przeciętnie wynoszą one 90-150 tys. km, są jednak i takie modele, które według producenta mogą przejechać z jednym paskiem nawet 200-240 tys. km (np. silnik 1.6 HDi grupy PSA).

Tyle teorii, z biegiem lat okazuje się, że nie wszystkie modele przejeżdzają bezproblemowo sugerowany przez producenta dystans. Zawsze dobrze jest skonsultować to z zaufanym mechanikiem. Szczególnie przy autach starszych mechanicy często sugerują skrócić zalecane interwały pomiędzy wymianami o 20-30 proc, np. w przypadku wspomnianego silnika 1.6 HDI mechanicy sugerują skrócić okres między wymianami paska do 180 tys. km.

Z pewnością trzeba to zrobić, jeśli samochód jest użytkowany w tzw. trudnych warunkach – w tym przypadku oznacza to agresywny styl jazdy lub jazdę głównie w ruchu miejskim. Warto też pamiętać, że nawet jeśli pasek wytrzyma taki przebieg, to wcześniej może zniszczyć go zatarta pompa wody lub np. wyrobione rolki prowadzące.

Z tego powodu lepiej nie lekceważyć zaleceń producenta i wraz z paskiem wymienić elementy, które on napędza! U większości producentów standardem jest wymiana paska wraz z pompą wody (jeżeli jest napędzana paskiem rozrządu) napinaczami i rolkami prowadzącymi. Sam przebieg to jednak niejedyny czynnik, który wpływa na to, jak często należy zmienić pasek.

Równie istotny jest wiek – guma po prostu z czasem parcieje, co zwiększa ryzyko jej zerwania. Zwykle żywotność paska rozrządu określa się na 5 lat, po tym czasie bez względu na przebieg trzeba go wymienić. Uwaga! Patrzcie na datę produkcji nowej części, bo niektóre firmy podają daty przydatności, czyli termin w jakim pasek powinien zostać zamontowany.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

- po zakupie samochodu używanego, kiedy nie macie potwierdzonej historii serwisowej, ani przebiegu widniejącego na liczniku

- kiedy pasek jest popękany, uszkodzony mechanicznie

- kiedy pasek jest zabrudzony olejem

- po 5 latach od ostatniej wymiany, bez względu na przebieg