Sprowadzenie auta z zagranicy nie jest aż tak skomplikowane, o wiele trudniejsze okazuje się wyszukanie ciekawego egzemplarza. Wiele osób, które zdecydowały się samodzielnie znaleźć i kupić samochód np. od naszych zachodnich sąsiadów, przekonało się o tym na własnej skórze.

Niestety, wiele takich wypraw kończy się fiaskiem. Rozczarowanie dotyczy zwykle wysokich cen i jakości znalezionych tam pojazdów. Okazuje się bowiem, że samochodowe eldorado to najczęściej obskurne tureckie komisy z zaniedbanymi i mocno wyeksploatowanymi samochodami.

Oczywiście, na zachodzie Europy można też znaleźć zadbane egzemplarze z udokumentowanym przebiegiem i regularnie serwisowane (dłużej niż tylko przez okres obowiązywania gwarancji) lub nawet rzetelnie odrestaurowanego youngtimera. Trzeba jednak przygotować się na to, że ceny takich aut najczęściej są wyższe niż w Polsce.

Sprowadzenie auta wymaga wiedzy

Powodzenie wyprawy w dużej mierze zależy od odpowiedniego przygotowania. Przede wszystkim całą operację trzeba wcześniej szczegółowo zaplanować. Dobrze jest zacząć od znalezienia np. na portalach ogłoszeniowych wartych zainteresowania samochodów – jeżdżenie po giełdach lub komisach nie ma większego sensu.

Przed wyjazdem lepiej skontaktować się ze sprzedawcami i wypytać o szczegóły dotyczące samochodu, których nie podano w ogłoszeniu. W razie wątpliwości można poprosić o dodatkowe zdjęcia lub skany dokumentów.

Foto: Auto Świat
Jak sprowadzić auto z zagranicy? Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z UE i spoza UE?

W podróż warto zabrać dwujęzyczną umowę kupna, a jeśli samochód sprzedaje firma, wystarczy wystawiony przez nią rachunek. Po zakupie auta konieczna będzie wizyta w miejscowym urzędzie (sprzedawcy najczęściej zaraz po transakcji chcą wyrejestrować pojazd). Jeśli zdecydujecie się wracać autem na kołach, potrzebne będą także tablice wyjazdowe i ubezpieczenie, chyba że samochód ma być transportowany do Polski na lawecie.

Finalizując transakcję, trzeba pamiętać o dokumentach, czyli prawidłowo wypełnionej umowie i komplecie dokumentów pojazdu – bez nich nie uda się zarejestrować samochodu. Niestety, w każdym kraju dowód rejestracyjny wygląda inaczej, ale ich wzory można znaleźć na stronie Ministerstwa Transportu. Resztę formalności dopełnia się już w kraju – opis kolejnych kroków zamieściliśmy poniżej.

strona 2

Auto sprowadzone spoza UE opłaca się odprawić na terenie Niemiec

W przypadku aut sprowadzanych spoza terytorium Unii Europejskiej (m.in. z USA, Kanady, Szwajcarii) formalności – i tym samym opłat – jest więcej niż przy zakupie wewnątrzwspólnotowym. Dodatkowo trzeba zapłacić cło w wysokości 10 proc. od wartości auta (powiększonej o koszty transportu i ubezpieczenia przewozowego) oraz podatek VAT.

W pierwszym przypadku pojazdy wyprodukowane w Europie, zwalnia się z tej opłaty – warunkiem jest zdobycie tzw. świadectwa EUR-1, które może wydać krajowy importer marki. Podatku VAT nie da się już uniknąć. Istnieje jednak sposób na obniżenie należnej kwoty. Przepisy pozwalają na odprawienie pojazdu sprowadzonego spoza Unii na terenie każdego państwa członkowskiego.

W ten sposób, dokonując odprawy celnej samochodu w Niemczech, zapłacimy tylko 19-procentowy VAT – w Polsce stawka wynosi 23 proc. Warto rozważyć taką opcję, tym bardziej że formalności załatwia się tam bardzo sprawnie.

Foto: Auto Świat
Jak sprowadzić auto z zagranicy? Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z UE i spoza UE?

Rejestracja auta z UE

  • Tłumaczenie - Obcojęzyczne dokumenty muszą być przełożone na język polski przez tłumacza przysięgłego.Akcyza - W ciągu 14 dni od sprowadzenia auta na teren Polski należy złożyć deklarację AKC-U, a w ciągu 30 dni zapłacić akcyzę.Podatek VAT - W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację VAT-24 w celu wydania zaświadczenia VAT-25 – koszt 160 zł.Opłata recyklingowa - Na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska należy przelać opłatę recyklingową – 500 zł.Badanie techniczne - Konieczna jest wizyta w stacji kontroli pojazdów, chyba że zagraniczne badania auta zostaną uznane.Ubezpieczenie - Auto sprowadzone musi mieć wykupioną polisę OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu na terenie Polski.Rejestracja - Auto powinno być zarejestrowane w ciągu 30 dni od daty zakupu, ale za spóźnienie nie są przewidziane żadne sankcje.

Rejestracja auta spoza z UE

  • Tłumaczenie - Koszt tłumaczenia jest zróżnicowany i zależy głównie od popularności języka, w jakim wypełnione są dokumenty.Podatek VAT - Od ceny auta należy odprowadzić podatek VAT. Oblicza się go od sumy wartości celnej auta, wartości cła i wysokości akcyzy.Cło 10% - Jeśli auto zostało wyprodukowane poza Europą, należy zapłacić cło – 10 proc. wartości auta powiększonej o koszty transp.Akcyza - Wysokość należnej akcyzy zależy od pojemności silnika:do 2000 cm³ – 3,1%, powyżej 2000 cm³ – 18,6%Urząd skarbowy - W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację VAT-24. Urząd wyda zaświadczenie niezbędne do rejestracji.Opłata recyklingowa - Na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska należy wpłacić opłatę recyklingową – 500 zł.Badanie techniczne - Pojazdy sprowadzone spoza obszaru Unii zawsze przed rejestracją muszą przejść badanie techniczne.Ubezpieczenie - Auto sprowadzone musi mieć wykupioną polisę OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu.Rejestracja - Koszt rejestracji w wydziale komunikacji w przypadku aut sprowadzonych z UE i spoza Unii jest taki sam.