Luksusowe kombi z dużym silnikiem musi przede wszystkim dobrze sprawować się na asfalcie. Dlatego napęd na 4 koła nigdy nie uczyni z niego auta terenowego – zawsze trzeba zgodzić się na jakiś kompromis.

Uterenowione kombi mają w zamierzeniu konstruktorów zadowolić kierowców poruszających się z dala od wielkich miast, często po drogach nieutwardzonych, albo tych, którzy codziennie pokonują odcinek drogi o marnej jakości. Mają one poza napędem na 4 koła podwyższone zawieszenie i często także dodatkowe osłony zespołu napędowego, progów czy dolnych krawędzi drzwi.

Takie samochody to np. Audi A6 Allroad, Subaru Outback czy Volvo XC70. Dodatkową opcją, na którą można liczyć (zwykle w bogatszych wersjach), jest zawieszenie, które pozwala na regulację twardości czy prześwitu i dostosowanie do aktualnych warunków jazdy. Niektóre systemy samoczynnie dostosowują parametry zawieszenia do warunków jazdy.

Zobacz jak Eurotax wycenia używane kombi z napędem 4x4

Eurotax notowania aut używanych: ile kosztuje duże kombi z opcją terenową? Foto: Auto Świat
Eurotax notowania aut używanych: ile kosztuje duże kombi z opcją terenową?

Napęd na cztery koła nie musi jednak wcale służyć pokonywaniu jakichkolwiek przeszkód terenowych. W większości aut osobowych z dużymi silnikami powoduje on thylko poprawę trakcji podczas przyspieszania i niweluje bujanie nadwozia w trakcie zmiany przełożeń. To – wbrew pozorom – ma ogromny wpływ na komfort jazdy autem z silnikiem o dużej mocy.

Dodatkowe korzyści z napędu na 4 koła pojawiają się na śliskiej nawierzchni, gdy np. musimy podjechać pod stromą górkę albo poruszamy się po oblodzonej, krętej drodze – użycia łańcuchów śniegowych czy szczególnych umiejętności jesteśmy wówczas w stanie zapanować nad samochodem.

O regularnym zjeżdżaniu z asfaltowych dróg lepiej zapomnieć w przypadku samochodów wyposażonych w niskoprofilowe opony i standardowe lub wręcz obniżone zawieszenie – te najlepiej sprawdzają się na autostradzie.