Znaki drogowe to podstawa poruszania się po drogach na całym świecie i klucz do bezpiecznej jazdy. Ostrzegają o niebezpieczeństwach, zakazują niektórych manewrów i informują o wszystkim, co mogłoby kierowcę zaskoczyć. Podobnie jest ze znakami poziomymi, czyli wszystkim tym, co jest wymalowane na jezdni. Przeróżne strzałki, pasy, napisy i linie umożliwiają prawidłową organizację ruchu i zapobiegają powstawania chaosu, który mógłby mocno paraliżować ruch.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
- Przeczytaj także: Pofalowana autostrada A1 na Śląsku. Trzeba zwalniać do 80 km/h
Linie są różne i oznaczają coś innego
Czy zastanawiałeś się jednak kiedyś, co oznaczają linie, które są wymalowane na drodze? Pytanie z pozoru jest banalne, przecież każdy to wie — przerywana oznacza, że można ją przekraczać, a ciągłej nie wolno. Linii przerywanych i ciągłych jest jednak więcej, a ich grubość i przerwy mają ukryte znaczenie, które ułatwia jazdę i poprawia bezpieczeństwo. Czasem nawet pojawiają się na nich dziwne strzałki, ich obecność również jest ważną informacją dla kierowcy.
Przedstawiamy linie, które pojawiają się na polskich drogach i wyjaśniamy znaczenie każdej z nich. Można być zaskoczonym.
Tutaj linie są krótsze od przerw lub równe przerwom. Jest to znak P-1, który może też być o podwójnej szerokości, w którym kreski i przerwy są równe. Informuje on wtedy, że wyznaczony pas ruchu jest pasem: ruchu powolnego, zanikającym albo przeznaczonym wyłącznie dla pojazdów wyjeżdżających na inną drogę lub jezdnię.
Linia ta oddziela pasy ruchu o tym samym kierunku i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. Pojawia się najczęściej przed skrzyżowaniami.
Linie te oznaczają zakaz przejeżdżania od strony linii ciągłej i najeżdżania na nią, z wyjątkiem powrotu po wyprzedzaniu na położony przy linii przerywanej pas ruchu zajmowany przed wyprzedzaniem.
Te linie rozdzielają pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i oznacza zakaz przejeżdżania przez tę linię i najeżdżania na nią. Pojawia się w sytuacjach, gdy są ślepe wzniesienia i zakręty, a także w sytuacjach, gdzie wyprzedzanie może być niebezpieczne.
Linia znajdująca się między skrzyżowaniami po obu stronach pasa ruchu i oznacza pas o zmiennym kierunku ruchu otwieranym i zamykanym sygnałami świetlnymi nadawanymi przez sygnalizator S-4 (zielona strzałka lub czerwony krzyżyk).
Linię tę stosuje się do ostrzegania kierujących pojazdami o zbliżaniu się do odcinka, przed którym zastosowano linię ciągłą. Nakazuje ona powrotu na prawy pas ruchu. Znak ten stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 70 km/h, przed łukami poziomymi i pionowymi, które nie są z daleka widoczne przez kierujących, a także przed wysepkami rozdzielającymi pasy ruchu.
W linii ostrzegawczej naprowadzającej co trzecia kreska zastąpiona jest strzałką. Znak P-6a stosuje się samodzielnie lub jako kontynuację linii P-6, przy czym w zależności od warunków widoczności liczba strzałek powinna wynosić od 2 do 4.
Linie te są dłuższe od przerw, rozdzielają pasy ruchu i uprzedzają o zbliżaniu się do linii, przez którą przejeżdżanie jest zabronione, do miejsca niebezpiecznego lub wysepki.
Wyznacza krawędź jezdni. Na odcinku drogi oznaczonym tym znakiem dopuszczalny jest zjazd z jezdni i wjazd na nią oraz postój na poboczu.