• Zasady używania kierunkowskazów za znakiem "ruch okrężny" zależą w znacznym stopniu od oznakowania poziomego
  • W Kodeksie drogowym nie ma wiele przepisów mówiących o zasadach jazdy po rondzie
  • Brak specjalnych przepisów mówiących o zasadach pokonywania ronda wcale jednak nie znaczy, że w takim miejscu panuje "wolna amerykanka". Nic z tych rzeczy

Co może się wydać zaskakujące, w Kodeksie drogowym przepis mówiący o zasadach jazdy po rondzie jest... jeden. Brzmi on:

Dowiadujemy się więc, że na rondzie można wyprzedzać – tyle.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Jeszcze jedną wzmiankę znajdziemy w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które opisuje m.in. znaczenie znaku, który pojawia się przed wjazdem na rondo:

Typowe oznakowanie wjazdu na rondo w Polsce – należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie Foto: Auto Świat
Typowe oznakowanie wjazdu na rondo w Polsce – należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie

Ważna rzecz, która z tego wynika: na rondzie za znakiem "ustąp pierwszeństwa" mamy pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami wjeżdżającymi na rondo bez względu na to, którym wjeżdżają wjazdem.

Co z tymi kierunkowskazami na rondzie?

Wracając do kierunkowskazów na rondzie: zasada ich używania wynika z następującego przepisu:

Co oznacza, że jeśli pas lub pasy ruchu biegną wokół wyspy (tak jest niemal zawsze na małych rondach, ale też na wielu większych), zasady użycia kierunkowskazu są następujące:

  • prawym kierunkowskazem sygnalizujemy zamiar zjazdu z ronda, nawet jeśli na rondzie jedziemy na wprost – bo zjeżdżając z niego, opuszczamy (zmieniamy) pas ruchu;
  • zamiaru jazdy w lewo na rondzie nie sygnalizujemy – na mniejszych rondach to nikomu nie przeszkadza, ale jest z całą pewnością zbędne;
  • jeśli na rondzie zamierzamy jechać w prawo pierwszym zjazdem, to zamiar ten sygnalizujemy prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo.

Czytaj także: Wyrok sądu wyjaśnił wątpliwości w sprawie lewego kierunkowskazu na rondzie

Co innego, jeśli pas (pasy) ruchu nie biegną wokół wyspy, lecz przecinają się w jej pobliżu. Tak bywa na większych skrzyżowaniach oznakowanych znakiem C-12 (ruch okrężny), na których często jest sygnalizacja świetlna, nierzadko strzałki kierunkowe na pasach itp. Na takim rondzie:

  • jadąc na wprost, jeśli nie wiąże się to ze zmianą kierunku jazdy i pasa ruchu, zamiaru zjazdu z ronda nie sygnalizujemy kierunkowskazem;
  • zamiar skrętu w lewo sygnalizujemy — bo zmieniamy i pas ruchu, i kierunek jazdy;
  • jeśli na rondzie zamierzamy jechać w prawo pierwszym zjazdem, ten zamiar sygnalizujemy prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo.

Są też ronda turbinowe i inne, na których organizacja ruchu może być różna. Zawsze jednak, mając wątpliwości dotyczące kierunkowskazów, należy zwracać uwagę na oznakowanie poziome – ono ma w tym kontekście wręcz kluczowe znaczenie.