- Kierowcy powinni stosować ogólne zasady ruchu drogowego, ale także zwracać uwagę na konkretne przepisy dotyczące jazdy po rondzie
- Większość rond w Polsce oznakowana jest znakiem 'ustąp pierwszeństwa', jednak nie wszystkie skrzyżowania mają taki znak
- Zjazd z ronda zawsze odbywa się na prawo, obowiązują zasady ustąpienia pierwszeństwa i sygnalizacji zmiany pasa ruchu
- Więcej porad dla kierowców znajdziesz na stronie głównej Onetu
Rondo wielopasmowe, zwłaszcza takie, na którym jest duży ruch, a nie ma sygnalizacji świetlnej, jest dla wielu kierowców trudnym skrzyżowaniem. Stres to jednak zły doradca – radzimy, jak przejechać je spokojnie, zgodnie z prawem i bezpiecznie.
- na rondzie wolno wyprzedzać inne pojazdy
- tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo, a wjeżdżający na nie – stosuje się do znaków drogowych obowiązujących też inne pojazdy
- zmieniając pas ruchu na rondzie, musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które już znajdują się na tym pasie
Dalszą część artykułu przeczytasz pod materiałem wideo:
W Kodeksie drogowym nie ma rozdziału pt. "Jazda po rondzie", dlatego by przejechać je bezpiecznie, trzeba korzystać z ogólnych zasad ruchu drogowego. Ale uwaga: w kodeksie są rozrzucone przepisy dotyczące konkretnie jazdy po rondzie, tradycyjnie też wybrane przepisy dotyczące rond porozrzucane są po rozporządzeniach – bez ich znajomosci może być trudno!
Przeczytaj także: Zatankowałeś więcej niż mieści bak? Sprawdź, co może być przyczyną
Jak zacząć?
Przed wjazdem na rondo wielopasmowe, jak na każdym innym skrzyżowaniu, należy zająć odpowiedni pas ruchu: lewy do jazdy w lewo, prawy do jazdy w prawo i dowolny do jazdy na wprost – chyba, że znaki (pionowe albo poziome) wskazują inaczej – znaki stoją wyżej w hierarchii ważności od ogólnych zasad ruchu drogowego.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
- do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo;
- do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo
Większość rond w Polsce oznakowana jest znakiem "ustąp pierwszeństwa" na wjeździe. Takie oznakowanie każe ustąpić pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na rondzie. Warto jednak mieć świadomość, że choć zdecydowana większość rond w Polsce oznakowana jest w ten sposób, to jednak nie wszystkie – nie ma w każdym razie takiej bezwzględnej zasady. Jeśli nie ma znaku "ustąp pierwszeństwa" przed skrzyżowaniem, auta znajdujące się na rondzie ustępują pojazdom wjeżdżającym na nie zgodnie z zasadą pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony!
Jak przejechać rondo?
Jeśli na rondzie zamierzamy jechać w lewo, to – jadąc zgodnie z przepisami – zaczynamy jechać po nim, jadąc lewym pasem. Żeby zjechać z ronda w pewnej chwili musimy zająć pas prawy albo przeciąć prawy pas (a czasem nawet 2-3 pasy) – to nieuchronne, gdyż z ronda zjeżdżamy zawsze na prawo. To moment największego zagrożenia kolizją wynikający z faktu, iż na prawym pasie może znajdować się inny pojazd, który ma pierwszeństwo zgodnie z zasadą, że zmieniając pas ruchu mamy obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na pasie, na który chcemy wjechać.
Przeczytaj także: Elektryk kontra spalinówka: które auto lepiej zniesie zalanie wodą?
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony.
Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Przepisy nie mówią jednak, w jakim dokładnie momencie należy zacząć zjeżdżać na prawo – jeśli nie regulują tego znaki drogowe (np. linie ciągłe), to w dowolnym, gdy nadarza się okazja.
- Na rondzie dozwolone jest wyprzedzanie – przewaga prędkości nad autami znajdującymi się na prawym pasie ułatwia manewr zmiany pasa ruchu albo zjazdu z ronda.
- Pamiętaj jednak, że samochody jadące pasem, na który chcesz wjechać, mogą jechać szybciej niż ty – bądź ostrożny!
- Jeśli nie ma możliwości, by bezpiecznie zjechać na prawy pas lub po prostu zjechać z ronda, zachowując płynność ruchu, zatrzymaj się – masz do tego prawo – stój na lewym pasie aż do czasu, gdy bez wymuszania pierwszeństwa będziesz mógł zjechać na prawo.
Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni: (…) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
Czego spodziewać się po tramwajach?
Na rondzie oznakowanym "tradycyjnie" (znak "ustąp pierwszeństwa przejazdu na wjeździe) tramwaje, podobnie jak inne pojazdy, ustępują pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na rondzie – a zatem jeśli jesteś na rondzie, masz pierwszeństwo przed tramwajem, który chce na nie wjechać. Ale tramwaj zjeżdżający z ronda ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami, które znajdują się na rondzie – ustąp mu!
A jak używać kierunkowskazów?
Przed zjazdem z ronda należy włączyć prawy kierunkowskaz – zawsze! Jeśli na rondzie zamierzamy skręcić w prawo, powinniśmy włączyć prawy kierunkowskaz jeszcze przed wjazdem na rondo. A czy ma sens użycie lewego kierunkowskazu, jeśli na rondzie skręcamy w lewo? Z całą pewnością nie ma takiego obowiązku.
Który pas zająć przed wjazdem na rondo?
O ile znaki przed wjazdem na rondo nie wyznaczają kierunków jazdy dozwolonych na poszczególnych pasach ruchu, o tyle pas do jazdy zajmujemy zgodnie z ogólnymi zasadami: jadąc w lewo lub gdy zamierzamy zawrócić, zajmujemy lewy skrajny pas, jadąc w prawo – skrajny prawy. Jazda na wprost – jeśli nie wykluczają tego znaki drogowe – jest dopuszczalna z każdego pasa. Gdy chcemy jechać prosto, na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym najwygodniej jest jednak zająć prawy pas ruchu – podczas zjazdu ze skrzyżowania nie musimy ustępować pierwszeństwa pojazdom znajdującym się z naszej prawej strony.