- Za pomocą kierunkowskazu powinniśmy sygnalizować zamiar każdej zmiany pasa ruchu i każdy zamiar zmiany kierunku jazdy
- Za pomocą kierunkowskazu nie trzeba sygnalizować zamiaru opuszczania drogi z pierwszeństwem, jeśli nie zmienia się przy tym kierunek jazdy
- Jeśli na skrzyżowaniu skręcamy, podążając drogą z pierwszeństwem, zamiar tego skrętu powinien być sygnalizowany
- Nie na każdym skrzyżowaniu oznakowanym znakiem C-12 (ruch okrężny) konieczne jest sygnalizowanie zjazdu z tego skrzyżowania
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Przepis ogólny mówi, że kierunkowskaz służy do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy i zamiar ten należy sygnalizować zawczasu i wyraźnie. To samo dotyczy zmiany pasa ruchu. Obowiązek sygnalizowania "zamiaru skrętu" to nic innego jak przykazanie, aby kierunkowskaz włączać przed wykonaniem manewru, a nie wtedy, gdy już skręcamy. Podsumowując przepis ogólny: kierunkowskaz włączamy przed zmianą kierunku jazdy lub pasa ruchu. Jeśli na skrzyżowaniu jedziemy na wprost, kierunkowskazu nie używamy.
Skręt z pasa ze strzałką, gdy można jechać tylko w jednym kierunku — z kierunkowskazem czy bez?
W tej kwestii "co kraj, to obyczaj" – w wielu krajach zachodniej Europy, gdy auta na skrzyżowaniu stoją na pasie do skrętu np. w lewo i w danym miejscu nie da się pojechać w innym kierunku, kierunkowskazów nie używa się. Polskie przepisy żadnego takiego wyjątku nie przewidują! Nawet jeśli strzałki na pasie ruchu albo np. sygnalizator kierunkowy wskazują możliwość jazdy tylko w jednym kierunku, zamiar skrętu mamy obowiązek sygnalizować kierunkowskazem! Przepisy nie przewidują wyjątku – tylko tyle i aż tyle!
Skrzyżowanie z pierwszeństwem łamanym — kierunkowskaz do jazdy na wprost?
Chodzi o sytuację, gdy na skrzyżowaniu droga z pierwszeństwem skręca (przyjmijmy, że w lewo), ale można też pojechać na wprost. Na skrzyżowaniach tego typu (czyli "z pierwszeństwem łamanym") można zaobserwować dwa różne podejścia kierowców: spośród tych, którzy jadą na wprost, część używa prawego kierunkowskazu (by pokazać, że zjeżdżają z drogi głównej), a część ich nie używa – gdyż jadąc na wprost, nie zmieniają kierunku jazdy. Z kolei część tych kierowców, którzy skręcają w lewo, jadąc drogą z pierwszeństwem, nie używa kierunkowskazu, bo przecież "jadą główną". Część jednak – prawidłowo – sygnalizuje zamiar skrętu.
Odpowiedź: niezależnie od tego, jak prowadzi droga z pierwszeństwem na skrzyżowaniu, jeśli na nim skręcamy, zamiar skrętu powinniśmy sygnalizować. Jeśli jedziemy na wprost, nie musimy używać kierunkowskazu (a jeśli mogłoby to kogoś wprowadzić w błąd, zdecydowanie nie wolno tego robić!).
A co, jeśli drogi nie przecinają się dokładnie pod kątem prostym i nie do końca jest jasne, czy skręcamy czy też nie? W takiej sytuacji swoje zachowanie powinniśmy dostosować do sytuacji i kierunkowskazu użyć (bądź nie) w taki sposób, aby inni kierowcy byli możliwie najlepiej poinformowani o naszych zamiarach!
Lewy kierunkowskaz na rondzie — tak czy nie?
Ten problem był już przyczyną wielu spraw sądowych, niesłusznie oblanych egzaminów na prawo jazdy, a także zatargów pomiędzy kierowcami: czy na zwykłym rondzie, gdy pasy ruchu prowadzą wokół wyspy, kierowca powinien sygnalizować zamiast skrętu w lewo i dopiero przed zjazdem z ronda włączać prawy kierunkowskaz? Obecnie można już stwierdzić z pewnością, że nie ma obowiązku sygnalizowania jazdy w lewo na rondzie za pomocą lewego kierunkowskazu. Brak tego obowiązku nie wyklucza jednak takiej możliwości: jeśli z sytuacji wynika, że użycie lewego kierunkowskazu lepiej sygnalizuje innym kierowcom nasze zamiary niż jego brak, jego użycie jest dopuszczalne.
Wyjątek: na dużych skrzyżowaniach oznakowanych znakiem C-12 (ruch okrężny) może się zdarzyć, że staniemy na pasie ze strzałką nakazującą jazdę w lewo albo ruch z danego pasa w lewo kierowany jest sygnalizatorem kierunkowym. W takiej sytuacji zachowujemy się jak na zwykłym skrzyżowaniu i zamiar skrętu w lewo powinniśmy sygnalizować.
Prawy kierunkowskaz przy opuszczaniu ronda — zawsze konieczny?
Włączanie prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda traktuje się najczęściej jak zwyczaj, w Kodeksie drogowym trudno znaleźć bezpośrednie odniesienie do takiej sytuacji. Nakazu, który mówi wprost: "zamiar zjazdu z ronda należy sygnalizować prawym kierunkowskazem" w Kodeksie drogowym nie znajdziecie. A jednak: jest to obowiązek! Wynika on z przepisu: "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru". Otóż zjeżdżając z tradycyjnego ronda, na którym jezdnia (i jeden lub więcej pasów ruchu) prowadzi wokół wyspy, nie tylko zmieniamy kierunek jazdy (skręcamy w prawo), ale też opuszczamy pas ruchu prowadzący wokół wyspy. Stąd obowiązek użycia kierunkowskazu, który w praktyce doskonale informuje innych kierowców o naszym zamiarze.
Wyobraźmy sobie jednak duże rondo (najczęściej z sygnalizacją świetlną, ale nie jest to warunek konieczny) z wlotami, których jezdnie są oddzielone pasem zieleni, na którym pasy ruchu poprowadzone są mniej-więcej na wprost i krzyżują się z pasami ruchu prowadzącymi w kierunkach poprzecznych: jeśli takie rondo przejeżdżamy na wprost, to zjeżdżając z niego, nie zmieniamy ani kierunku jazdy, ani pasa ruchu! Czy na takim skrzyżowaniu konieczne jest sygnalizowanie zjazdu niego prawym kierunkowskazem? Otóż nie – należy się zachowywać tak, jak na zwykłym skrzyżowaniu: zamiar skrętu w lewo sygnalizować lewym kierunkowskazem, zamiar skrętu w prawo prawym, a podczas zjeżdżania ze skrzyżowania – ponieważ nie zmieniamy już kierunku jazdy ani pasa ruchu – kierunkowskaz nie jest konieczny.
Zjazd z ronda pierwszym zjazdem — kierunkowskaz zawsze konieczny!
Nie powinna natomiast budzić wątpliwości sytuacja, gdy zamierzamy rondo opuścić pierwszym zjazdem, skręcając na tym skrzyżowaniu w prawo: w takiej sytuacji, bez względu na oznakowanie, zbliżając się do ronda, powinniśmy włączyć prawy kierunkowskaz, a po wykonaniu manewru skrętu natychmiast go wyłączyć.
Użycie kierunkowskazów: reasumując...
...prosty ogólny przepis w praktyce czasem trudno dopasować do tysięcy różnych sytuacji. By sobie ułatwić decyzję, warto zapamiętać:
- Kierunkowskaz jest wymagany zawsze, gdy zamierzamy na skrzyżowaniu skręcić albo gdy chcemy zmienić pas ruchu.
- Kierunkowskaz jest zbędny, gdy jedziemy na wprost.
- Kierunkowskaz jest zbędny, gdy nie zmieniamy pasa ruchu i nie skręcamy.
- Nakaz jazdy na skrzyżowaniu w określonym kierunku nie ma wpływu na obowiązek użycia kierunkowskazu.