• Czy i od jakiego wieku kierowcy powinni być okresowo badani?
  • Różne podejście do kwestii badań kierowców seniorów w krajach Unii Europejskiej
  • Statystyki przemawiają na korzyść starszych kierowców

Powstaje od razu pytanie: od jakiego wieku sprawdzanie stanu zdrowia kierowcy powinno być obowiązkowe? Po 60., 65., 70. roku życia, a może jeszcze później? Przecież wielu z nas zna dziarskich 80-latków, którzy radzą sobie za kierownicą lepiej (i spokojniej) niż niejeden 25-latek. Długość naszego życia rośnie, a granica sprawności z dekady na dekadę się przesuwa, więc kto i na jakiej podstawie miałby zadecydować, kogo już trzeba zbadać, a kogo jeszcze nie? W sprawie wspomnianego wyżej 100-latka wstępnie zadecydowali policjanci, zatrzymując jego prawo jazdy. Ostateczną decyzję podejmie sąd.

Czy obowiązkowe badanie to dyskryminacja?

Unia Europejska od lat rozważa wprowadzenie prawa nakazującego badanie kierowców seniorów, jednak niektóre kraje unijne mocno się temu sprzeciwiają, chcąc uniknąć zarzutów o dyskryminację obywateli ze względu na wiek. Inne państwa europejskie swoje regulacje już wprowadziły. Obowiązują m.in. w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, Litwie, Łotwie i w Estonii, w Danii, Finlandii i Holandii – przy czym w różnych krajach granica wieku ustalana jest indywidualnie i wynosi zazwyczaj 60-70 lat.