• Sygnał w kształcie "zielonej strzałki" nadawany wraz z sygnałem czerwonym pozwala na skręcanie, ale po spełnieniu pewnych warunków
  • "Zielona strzałka" najczęściej pozwala na warunkowy skręt w prawo, ale też może regulować skręcanie w lewo oraz zawracanie
  • Niezależnie od sytuacji drogowej, kierujący ma obowiązek zatrzymać się przed sygnalizatorem wyświetlającym "zieloną strzałkę"

Zbliżasz się do skrzyżowania, jedziesz prawym pasem, z którego zamierzasz skręcić w prawo, widzisz zieloną strzałkę na sygnalizatorze, zbliżasz się do niej... stop! Ulubione ćwiczenie dobrych instruktorów nauki jazdy polega na tym, że pozwalają kursantowi dojechać swobodnie do sygnalizatora, a w chwili mijania go wciskają sprzęgło i hamulec tak gwałtownie, że kandydat na kierowcę zawisa na pasach. To w wielu wypadkach działa: jeszcze na etapie kursu na prawo jazdy kandydaci na kierowców wiedzą, że zielona strzałka, którą miniemy bez zatrzymania, oznacza oblany egzamin.

Sygnalizator S-2 pozwala na WARUNKOWY skręt w prawo lub w lewo - w zależności od tego, w którą stronę skierowana jest zielona strzałka Foto: Auto Świat
Sygnalizator S-2 pozwala na WARUNKOWY skręt w prawo lub w lewo - w zależności od tego, w którą stronę skierowana jest zielona strzałka

Po egzaminie z jakichś względów kierowcy zapominają, czego się nauczyli: niewielu przestrzega obowiązku zatrzymania się przed sygnalizatorem S-2 wyświetlającym "zieloną strzałkę". Są tacy, co jedynie zwalniają, jednak takie zachowanie zasługuje na mandat.

Kiedy następuje zatrzymanie pojazdu? Pojazd można uznać za zatrzymany, kiedy koła się nie kręcą. Jeśli pojazd, mijając sygnalizator, bardzo wolno się toczy, to należy przyjąć, że się nie zatrzymał.

Zawracanie na zielonej strzałce? To możliwe!

Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałką skierowaną w lewo Foto: Auto Świat
Sygnalizator S-2 z tzw. zieloną strzałką skierowaną w lewo

Rzadziej stosowana, ale również spotykana jest zielona strzałka skierowana w lewo. Działa ona na podobnej zasadzie jak zielona strzałka skierowana w prawo – pozwala na warunkowy skręt w lewo po przepuszczeniu pieszych i pojazdów mających pierwszeństwo oraz po zatrzymaniu się, choćby na krótką chwilę, przed sygnalizatorem. "Zielonej strzałki" wyświetlanej na sygnalizatorze S-2 nie należy mylić z sygnalizatorem S-3, który pozwala na jazdę tylko w kierunku wskazanym strzałkami.

Jeszcze jedna różnica: gdy świeci się "zielona strzałka" na sygnalizatorze S-3, nie ma obowiązku zatrzymania się przed tym sygnalizatorem.

Sygnalizatora S-3 nie należy mylić z sygnalizatorem S-2 zezwalającym na warunkowy skręt. Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę TYLKO w kierunku wskazanym strzałką, za to jeśli wyświetla się sygnał zielony na sygnalizatorze S-3, nie trzeba się przed nim zatrzymywać Foto: Auto Świat
Sygnalizatora S-3 nie należy mylić z sygnalizatorem S-2 zezwalającym na warunkowy skręt. Sygnalizator S-3 pozwala na jazdę TYLKO w kierunku wskazanym strzałką, za to jeśli wyświetla się sygnał zielony na sygnalizatorze S-3, nie trzeba się przed nim zatrzymywać