Kierowca świadomie przekraczał prędkość, nie zdając sobie sprawy z obecności radiowozu za nim. Mimo to starał się nie przekraczać prędkości o więcej niż 40 km na godz., aby uniknąć utraty prawa jazdy. Niestety, został zatrzymany przez policję po wjechaniu na wiadukt, gdzie obowiązywał niższy limit prędkości. Znaki ograniczające i podwyższające dozwoloną prędkość obowiązują do momentu, gdy kierowca minie kolejne znaki informujące o zmianie limitu prędkości.
Znak B-33 "ograniczenie prędkości" to znak zakazu, który standardowo obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. Istnieją jednak sytuacje, w których ta zasada nie obowiązujeŹródło: PAP / Lech Muszyński
Przepisy, które mówią, na jakim odcinku obowiązuje ograniczenie albo podwyższenie prędkości, są jasne. W praktyce pojawiają się jednak problemy z rozpoznaniem sytuacji
Jednym z problemów, jakich doświadczają kierowcy, jest rozpoznanie skrzyżowania: z jednej strony wcale nie musi być to przecięcie dróg, a z drugiej – nie każde przecięcie dróg jest skrzyżowaniem
Zmiana limitu prędkości na drodze nie musi być sygnalizowana znakami – czasem wynika np. z konstrukcji drogi
"Domyślnych" limitów prędkości na polskich drogach jest wiele – zależą od masy auta, drogi i tego, czy jedziemy przez obszar zabudowany. Dla samochodów do 3,5 tony obowiązują podstawowe limity: na obszarze zabudowanym 50 km na godz., poza nim – 90 km na godz.. Na dwupasmówce poza obszarem zabudowanym jest to już 100 km na godz., na drodze ekspresowej – 120, a na autostradzie – 140 km na godz.. Ale są jeszcze znaki: poza obszarem zabudowanym ustawowy limit prędkości może być za pomocą znaków jedynie obniżony, ale już na obszarze zabudowanym za pomocą znaków limit prędkości można nie tylko obniżać, ale i podnosić. W tym miejscu pojawia się pytanie: do którego miejsca dokładnie obowiązuje taki znak?
Dokąd obowiązuje ograniczenie prędkości? Tu zaczynają się schody...
Przepis brzmi przejrzyście: jeśli znak ograniczający albo podnoszący prędkość nie został wcześniej odwołany innym znakiem, to obowiązuje do najbliższego skrzyżowania. "Nie dotyczy to skrzyżowania na drodze dwujezdniowej, na którym wlot drogi poprzecznej znajduje się tylko z lewej strony i nie ma połączenia z prawą jezdnią". Proste i logiczne, ale… co to jest właściwie "skrzyżowanie"?
Definicję skrzyżowania znajdziemy niemal na początku Kodeksu drogowego:
Skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną.
Czy rozwidlenie drogi odwołuje znak ograniczenia prędkości?
Rozwidlenie drogiŹródło: GoogleMaps
Na tym właśnie "poległ" nasz pirat drogowy, który spodziewał się, że może zapłacić mandat, ale bardzo nie chciał stracić prawa jazdy: na szerokiej ul. Modlińskiej w Warszawie, którą jechał, obowiązuje na długim odcinku limit 60 km na godz., stosowne znaki ustawiane są za kolejnymi skrzyżowaniami. W pewnym miejscu jednak droga rozwidla się – dolna nitka idzie dołem i prowadzi do skrzyżowania, a górna – na wiadukt, który pozwala przemknąć nad skrzyżowaniem. Rozwidlenie drogi przepisy traktują jak skrzyżowanie, a zatem w chwili, gdy wjeżdżamy na wiadukt za rozwidleniem w terenie zabudowanym, powinniśmy zwolnić do 50 km na godz., bo skrzyżowanie odwołuje znak B-33 (ograniczenie prędkości – w naszym przypadku było to podwyższenie).
Opisywany kierowca jechał początkowo o nieco ponad 40 km na godz. za szybko, a w chwili, gdy wjechał na wiadukt – już o ponad 50 km na godz. za szybko! To, czy policjanci powinni zatrzymać go wcześniej, czy powinni pozwalać mu jechać z niebezpieczną prędkością – to już kwestia do zupełnie innej oceny. Faktem test, że "wyczekali" albo tak się przypadkowo złożyło – i pirat drogowy nie tylko dostał słony mandat, ale i stracił prawko!
"Skrzyżowanie" z drogą wewnętrzną nie odwołuje zakazu!
Skrzyżowanie jest w tym przypadku napisane w cudzysłowie, ponieważ przecięcie drogi publicznej z wewnętrzną formalnie skrzyżowaniem nie jest. Trzeba być czujnym – takie przecięcie dróg nie odwołuje ani ograniczenia, ani podwyższenia limitu prędkości wyrażonego znakiem! Tak naprawdę najczęściej błędy tego typu kierowcy popełniają na uliczkach osiedlowych w odniesieniu do parkowania: minięcie wlotu drogi wewnętrznej nie oznacza, że przestał obowiązywać zakaz zatrzymywania się – nie przestał, bo formalnie wcale nie było skrzyżowania!
Znaki też mogą zmieniać albo odwoływać ograniczenie prędkości
Ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 może być zmienione albo odwołane na wiele sposobów. Oto one:
Znak B-34 "koniec ograniczenia prędkości": na obszarze zabudowanym oznacza powrót do ustawowego limitu 50 km na godz.. W praktyce na obszarze zabudowanym ten znak może podwyższać, ale też obniżać wcześniejszy limit – w zależności od tego, jaki znak B-33 "ograniczenie prędkości" jest przez niego odwoływany. Poza obszarem zabudowanym "Koniec ograniczenia prędkości" można rozumieć wprost: było ograniczenie, a teraz go już nie ma.
B-42 "koniec zakazów" – ten znak odwołuje m.in. znak B-33 "ograniczenie prędkości".
Tabliczka D-42 "obszar zabudowany" oznacza, że od miejsca jej ustawienia obowiązuje limit 50 km na godz..
Tabliczka D-43 "koniec obszaru zabudowanego" mówi, że od tego miejsca obowiązuje limit taki, jak poza obszarem zabudowanym – odpowiedni do rodzaju drogi, jaką się poruszamy (np. dwupasmówka, droga ekspresowa itd.).
B-43 "strefa ograniczonej prędkości" oznacza wjazd do strefy, w której nie wolno przekraczać prędkości podanej na znaku – aż do wyjazdu ze strefy oznaczonej znakiem B-44 "koniec strefy ograniczonej prędkości".
Znak B-43: strefa ograniczonej prędkościŹródło: Auto Świat
Dwa znaki na jednym słupie to... kierowca musi to wiedzieć
Warto wiedzieć:
Jeśli widzimy znak ograniczenia prędkości umieszczony pod tablicą B-42 "obszar zabudowany", to ograniczenie to obowiązuje aż do znaku mówiącego o końcu obszaru zabudowanego albo do zielonej tablicy oznaczającej wyjazd z miejscowości – w zależności od tego, co stoi wcześniej. Takie ograniczenie obowiązuje na całym obszarze zabudowanym z wyjątkiem odcinka drogi, gdzie obowiązuje inne ograniczenie.
Ograniczenie prędkości pod znakiem D-42Źródło: Auto Świat / Archiwum
Umieszczenie znaku ograniczenia prędkości pod zieloną tablicą mówiącą o wjeździe do miejscowości oznacza, że ograniczenie obowiązuje na terenie całej miejscowości – z wyjątkiem odcinka, na którym zostało zmienione za pomocą innych znaków.
Biała tabliczka z symbolem pojazdu (np. ciężarowego pow. 3,5 t) umieszczona pod znakiem ograniczenia prędkości B-33 oznacza, że ograniczenie dotyczy tylko pojazdów widocznych na tabliczce.
Ograniczenie tylko dla wybranychŹródło: Auto Świat / Archiwum
Znak zakazu umieszczony pod znakiem E-17a oznacza, że zakaz obowiązuje na obszarze całej miejscowości, z wyjątkiem odcinka drogi, na którym został on zmieniony lub odwołany innym znakiem.
Znak B-34 "koniec ograniczenia prędkości" oznacza odwołanie ograniczenia prędkości wprowadzonego znakiem B-33.
Umieszczona pod znakiem B-33 tabliczka, o której mowa w § 23 ust. 2, wskazuje, że ograniczenie prędkości dotyczy kierującego pojazdem, którego symbol znajduje się na tabliczce.
Mandaty za prędkość w 2024 r. Są dwie rozpiski
Kierowcy za przekraczanie prędkości na odcinkowych pomiarach karani są mandatami, które wahają się od 50 do 2500 zł. No chyba, że ktoś jest piratem-recydywistą. Wtedy kara pieniężna w tych groźniejszych wykroczeniach się podwaja.
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km na godz. – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
o 11–15 km na godz. – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
o 16–20 km na godz. – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
o 21–25 km na godz. – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
o 26–30 km na godz. – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
o 31–40 km na godz. – mandat 800 zł/1600 zł i 9 punktów karnych,
o 41–50 km na godz. – mandat 1000 zł/2000 zł i 11 punktów karnych,
o 51–60 km na godz. – mandat 1500 zł/3000 zł i 13 punktów karnych,
o 61–70 km na godz.– mandat 2000 zł/4000zł i 14 punktów karnych,
o 71 km na godz. i więcej – mandat 2500 zł/5000 zł i 15 punktów karnych.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.